• Anonym (Hur får man henne att mogna)

Står inte ut med mellanbarnet

Vi har tre barn 20,17 och tolv den äldsta flyttade och klarade sig själv vid 16 när hon började gymnasiet och har bott hemifrån sedan dess och har varit självständig ett bra tag innan. Likaså trettonåringen går själv hem efter skolan lagar mat om hon är hungrig och reder sig själv för det mesta. Men mellanbarnet som går första året på gymnasiet vill knappt vara hemma själv och förväntar sig att det ska finnas lagad mat även om man kommer hem efter nio på kvällen. Om skolan slutar fyra fem så väntar den flera timmar i skolan och går hem först när någon annan är hemma. Eller ringer småsyskonet och frågar var denne är. 
    Om trettonåringen har pratat med mig i telefon och jag sagt att det finns en biff i frysen värm den om du är hungrig och koka potatis, så kan 17 åringen sen komma och gråta över att hon inte ätit på hela kvällen för ingen har varit hemma och lagar mat till henne.
    Hon har en matdag i veckan som hon ska laga mat till hela familjen men förutom det så vill hon ha allt serverat.
    Nu har det gått så långt att hon säger till vänner och folk i skolan att vi inte ger henne mat, då jag förklarat att hon är stor nog att klara sig själv och vi vuxna ska inte behöva vara hemma och laga middag varje dag.
  • Svar på tråden Står inte ut med mellanbarnet
  • Anonym (Förvirrad)

Jag är något förvirrad. Hur ofta är ni borta egentligen? Att hon borde flyttat hemifrån när gymnasiet började för att bli mer självständig låter helt absurt. Allt du klagar på är att tjejen inte vill laga mat men hon verkar annars sköta sig. 
    Har du frågat varför hon inte vill laga mat? Hon kanske hatar det eller är osäker i köket? Vad äter du och din partner till middag? Äter ni ute för ni aldrig är hemma eller lagar ni bara mat till er själva?

• Anonym (Matlådor?)

Kan mellan barnet laga mat är första frågan?
    Är det svårt att läsa recept? Ta fram alla saker och mäta?
    Varför inte ha egentid med mellan barnet ett par timmar i veckan och laga mat för att sedan frysa in.
    Det är bara att värma och då blir det mat som 17 åringen tycker om.

• Anonym (Ina)

Förstår att man tröttnar som förälder och tycker det borde funka. Men är rätt säker på att ingen tonåring vill leva så och vara så begränsad. Att sitta kvar i skolan i flera timmar är inte normalt. Så prata med barnet och sök hjälp för allas skull. 

• Anonym (A)
    Anonym (oklart) skrev 2023-02-07 15:22:16 följande:
    Jag tänker att barn och människor är olika och tydligen klarar inte ditt snart vuxna barn sådant som andra barn klarar. Det låter ju inte riktigt normalt att det blir 13 åringens ansvar att fixa mat och vägleda, utan spontant känns det som att ni behöver se vilket stöd 17 åringen faktiskt behöver.

Hen borde klara, men gör ju inte. Hjälp henne söka stöd INNAN hon är myndig. Det här är inte bara något som löser sig genom att ni säger till en gång. Hon behöver mer stöd.
    +1
  • Anonym (Ina)

Man kan knappt tro att det är ditt barn du beskriver. Låter som du hatar henne. Absolut att det är frusterande med en 17 åring som inte reder sig själv men skulle först och främst fråga mig själv som förälder var vi misslyckats och vad vi kan göra bättre. Fegt att lägga allt ansvar på barnet. Precis som att det sker något magiskt bara för att man är 17 år. Och syskon är olika!

• Anonym (yeahbaby)

TS andra trådar handlar om En utbytesstudent som äter för mycket där det var ett jädra argumenterande för att svälta ett barn pga minimal aptit hos "TS", "Jag avskyr Klassföräldrar"

• Jemp
    Anonym (yeahbaby) skrev 2023-02-07 19:16:20 följande:

TS andra trådar handlar om En utbytesstudent som äter för mycket där det var ett jädra argumenterande för att svälta ett barn pga minimal aptit hos "TS", "Jag avskyr Klassföräldrar"

Haha ja det förklarar ju saken. 
  • Anonym (anonymmm)

TS, det låter som att du avskyr ditt barn.
    Sedan är det ju ditt ansvar att ha lärt henne åtminstone någonting om matlagning från barnsben...

Själv började jag kunna laga mat när jag var runt 11 tror jag... och jag utvecklades med åren och började förstå mer och mer hur man ska laga maten så att det smakar bra och så... den första tiden var det lite svårt såklart. Men här har du en 17-åring som inte kan fixa mat åt sig själv om inte föräldrarna är hemma? 

Det är föräldrarnas ansvar att uppmuntra barnen till att lära sig laga mat.
    Du måste ju vilja ge henne stöd tills hon lärt sig grunderna något.

• Anonym (Sammatanke)
    Anonym (yeahbaby) skrev 2023-02-07 19:16:20 följande:

Jag tänkte precis samma, det är ett yrkestroll eller något fel på ts. Om det nu är sant så vågar väl dottern knappt äta med tanke på hur utbytesstudenten behandlades (men verkar mest vara troll)
  • Anonym (Synd om mellanbarnen)

Varför ska det alltid vara mellanbarnet det är svårt med?Räckte eran kärlek och uppmärksamhet till fler än äldsta och yngsta barnet?Ni har skaffat tre barn och
    ge eran kärlek till mellanbarnet ochså.

• olof 45
    Laxbralla skrev 2023-02-07 17:05:15 följande:

Hon har några kompisar som hon är med vissa kvällar och kanske på helger, dom åker och shoppar ut och äter eller så. 

sen är det inget litet barn vi pratar om utan en snart vuxen som i övrigt klarar skolan med höga betyg, Men som vill att andra ska göra saker åt henne, gärna att mat ska serveras där hon sitter eller att någon ska ropa att maten är klar. Att trettonåringen lagar den mat hon vill ha till sig själv duger inte. Då äter 17 åringen endast yoghurt eller inget alls till middag. 

Egentligen borde hon också att börjat gymnasiet på annan ort för att bli mer självständig. Men vill hon inte laga mat får hon vara hungrig tanken är inte att vi ska behöva ha barnvakt till en 17 åring om vi ska iväg eller bli borta över natten.

Glömde du din anonyma nick nu?

Så representerar detta barnet "utbytesstudenten", eller har du problem med alla barn som är hungriga?

Har du någonsin hört teorin att om ALLA runtomkring dig är idioter, så kan det vara så att det inte riktigt representerar verkligheten... kanske är DU idioten? 
  • Anonym (Utbytes)

Hon har några kompisar som hon är med vissa kvällar och kanske på helger, dom åker och shoppar ut och äter eller så. 

sen är det inget litet barn vi pratar om utan en snart vuxen som i övrigt klarar skolan med höga betyg, Men som vill att andra ska göra saker åt henne, gärna att mat ska serveras där hon sitter eller att någon ska ropa att maten är klar. Att trettonåringen lagar den mat hon vill ha till sig själv duger inte. Då äter 17 åringen endast yoghurt eller inget alls till middag. 

Egentligen borde hon också att börjat gymnasiet på annan ort för att bli mer självständig. Men vill hon inte laga mat får hon vara hungrig tanken är inte att vi ska behöva ha barnvakt till en 17 åring om vi ska iväg eller bli borta över natten.

Aha...det är inte ditt eget barn du beskriver. Det är utbytesstudenten. Den som inte får åka hem utan stannar på skolan i timmar och ibland träffar andra utbytesstudenter. 
    Då förstår jag varför ni inte är hemma på kvällarna med henne. Men ni är ju inte hemma med de andra heller iofs. 
  • Anonym (Utbytes)
    Anonym (Synd om mellanbarnen) skrev 2023-02-07 20:22:00 följande:

Varför ska det alltid vara mellanbarnet det är svårt med?Räckte eran kärlek och uppmärksamhet till fler än äldsta och yngsta barnet?Ni har skaffat tre barn och
    ge eran kärlek till mellanbarnet ochså.

Den i mitten är utbytesstudent som inte får mer än 5 köttbullar per gång. 
    "Utbytesstudent äter oss ur huset" Typ en mil lång tråd. 
  • Anonym (yeahbaby)
    Anonym (Utbytes) skrev 2023-02-08 12:29:22 följande:
    Den i mitten är utbytesstudent som inte får mer än 5 köttbullar per gång. 
    "Utbytesstudent äter oss ur huset" Typ en mil lång tråd. 
    Nej, 100% luft
  • Anonym (Känslan av att vara jobbig)

Känslan av att mamma tycker att man är omogen och jobbig kan göra att man blir ännu mer omogen och jobbig. Jag är yngst av tre systrar och blev jämförd med mina äldre och poängterat hur mycket bättre de är än mig och vad de klarade som inte jag klarade i samma ålder som jag var och det här bidrog nog väldigt mycket till att jag alltid vände mig till pappa istället för mamma eller mina systrar (såg dem som mamma light). Detta från ännu tidigare ålder med ämnen ingen flicka skall behöva vända sig till sin pappa för.

Så du riskerar sabba relationen med henne om du anser att hon är jobbig, omogen och så mycket sämre än sina syskon. Hon blir då "pappas flicka" och inte din. Har hon inte pappa där blir hon nog en sån som söker sig till äldre män som kan ta hand om henne eftersom hon är så jobbig och omogen och inte kan själv. Försök hjälpa henne, men ffa handlar det om att inte anse att hon är jobbig och omogen och dålig jämfört med sina syskon för det sätter spår.

• Anonym

Du gör väl för fan inte det IGEN!??!?
    Startar en idiottråd och glömmer att vara anonym mitt i den?
    Du behöver ju hjälp!
  • Anonym (utbytesstudenten)

Några tankar, från någon som följt tråden om utbytesstudenten;

- utbytesstudenten FICK INTE komma hem tidigare än någon annan, för TS ville inte ha hen ensam i deras hem... Nu låter det annorlunda? Tycker det i så fall är en förbättring ... förutom om TS bara skrev så för att inte bli genomskådad

- krav som en utbytesstudent kan ställa är definitivt annorlunda mot vad ens eget barn kan ställa. Har studenten fått höra att det borde ingå middag, så är det inte så konstigt att hen förväntar sig det. 

- Låter som att utbytesstudenten börjat klaga till andra om att hen inte får mat hos TS - YEEESSS! hejja studenten! För enligt förra tråden så fick studenten verkligen inte tilräkligt med mat... Men även här verkar det isåfall blivit en ändring: FÅR nu studenten ta mat i hemmet, men TS har bara slutat laga till maten? Eller är detta också en skönskrivning av TS för att maskera att detta gäller samma utbytesstudent? 

Alltså - jag kan tycka att studenten kan laga sin egen mat, bara det finns mat att laga. "Att trettonåringen lagar den mat hon vill ha till sig själv duger inte". - betyder detta att det är konstig/för lite mat som 13-åringen lagar till? På vilket sätt duger det inte?

Exemplet med biff och potatis i trådstarten fattade jag inte heller. Lagade 13-åringen det ill dem båda? Eller bara till sig själv?

Svar på tråden Står inte ut med mellanbarnet