Gå från 1 till 2 barn, hur var det för dig/er?
Jag har just nu en precis fyllda 2åring och en 3 månaders hemma. Jag dessutom är hemma med båda på heltid (äldsta går alltså inte på förskola) och jag väntar fortfarande på den där chocken.
Det går förvånansvärt bra. Visst, vissa dagar kan vara tuffa men det är rätt sällan det händer. För oss handlar det nog om att vi är duktiga på att avlasta varandra, jag och min man, samt att vi delat upp oss när det gäller nattning och var vi sover. Min man nattar och sover med den äldre i ett eget rum, då han fortfarande vaknar på natten ibland och gärna vill krypa upp i sängen. Jag sover med liten. Vi går och lägger oss samtidigt som barnen för att maximera antalet timmar man får sova.
En annan sak som jag tror hjälper är att jag oftast inte har någon tid att passa. Eftersom att stora inte går på förskolan så är det ingen stress där man måste komma iväg för att lämna/hämta en viss tid. Vi formar vår dag lite hur vi vill. Idag var vi t.ex. ute redan vid 8 och lekte, andra dagar så är det skitväder och vi stannar inne på förmiddagen för att gå ut på eftermiddagen.
Det är en otrolig lyx att få vara hemma såhär.