Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Gå från 1 till 2 barn, hur var det för dig/er?

Är gravid med andra barnet, och hör en del mardrömsvarningar om hur chockad jag/vi kommer bli, tvåbarnschocken, hur lätt vi haft det och att vi först nu kommer förstå hur det egentligen är att vara förälder. Ja, alla såna där fantastiskt charmiga kommentarer vissa vill kläcka ur sig. 

Så hur var det för er? Och hur långt hade ni mellan barnen? (Vi får strax under 2 år.) Var det en större chock att gå från 1 till 2 än från 0 till 1? Vår etta var inte så enkel som spädis, maten trasslade rejält och att sova ensam eller ens bli nedlagd en minut var inte att tänka på första 3-4 månaderna, jag fick bära konstant och kunde aldrig vila ensam dagtid - så jag har lite svårt att se hur något kan vara en större förändring än så eftersom precis alla rutiner och vanor ändrades över en natt då.

• Svar på tråden Gå från 1 till 2 barn, hur var det för dig/er?
  • Anonym (Nyfiken)

Tack för era svar! Vi är ju överlyckliga över att få ett andra barn - så det är mest intressant med olika perspektiv på det hela. Tycker vi mest fått höra hur vi ska njuta nu med ett barn för hujhuj vad det är hopplöst med två, och det blir ju lite trist när allt man hör är det, haha.

Vi förstår ju också att det kan bli supermycket precis i början - samtidigt hoppas vi ju att utbytet mellan syskonen sen framöver kommer göra att vår sömnbrist är värt det. 

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ella) skrev 2023-01-30 09:29:20 följande:

Förändringen ligger väl i att du har ett till barn att ta hand om. Även om du får en lätt bebis (vad nu det är) eller en likadan upplevelse som du hade med din första och som du ju har erfarenhet, så är det en till. En till som vill ha av din tid, som kan bli sjuk, som ska matas, tas till förskola osv.
    För mig var det skitjobbigt och jag ångrar inte barnet så här i efterhand men jag ångrar att vi inte stod emot normen och avvaktade. För jag kände innan att det nog inte var så himla smart utifrån våra förutsättningar. Vi kunde tänkt till lite. 

Förstår. Att avvakta var inte vårt alternativ då min ålder är så hög att det stod mellan ett till nu eller inget fler barn, så det valet hade jag inte.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Total chock) skrev 2023-01-30 13:40:31 följande:

Vad gäller arbete, sömnlöshet och allmän chock var det tusen gånger värre att få andra barnet. Första var en sån där superlättsam bebis som åt, sov och var nöjd. Andra var en hnb:are. Inget hade kunnat förbereda mig på det! 19 månader mellan barnen och som tur var kunde pappan vara hemma rätt mycket eftersom han var egen företagare. Hade aldrig funkat annars. Nu när de är lite äldre har de stor behållning av varandra pga närheten i ålder. 

Ah. Det är ju såklart olika. Jag har ingen erfarenhet av en bebis som din etta :).
Svar på tråden Gå från 1 till 2 barn, hur var det för dig/er?