Inlägg från: Anonym (Andas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andas)

Orosanmäld till soc

Du är inte sämst. Jag har också sagt till min ADHD-dotter att hon kanske skulle bo hos pappa ett tag när det varit som värst. Socialtjänsten har inte tagit mina barn hittills och då har vi ändå blivit utredda TVÅ GÅNGER. 

De kommer att ringa dig eller om du får gå dit på ett möte. Där får du veta vad som står i anmälan och så får du möjlighet att berätta din version av vad som har hänt relaterat till det. Ibland vill de även prata med barnet innan de bestämmer om de vill starta en utredning eller inte.

Min erfarenhet är att de oftast erbjuder stödinsatser till att börja med. Mina barn fick till exempel prata i grupper med andra barn till separerade föräldrar och jag fick prata i grupp med andra mammor som hade en infekterad relation präglad av psykisk misshandel till pappan. Genom grupperna fick barnen stöd i att de inte är ensamma och att det inte är deras fel och jag fick stöd i att hantera sorgen, rädslan och ilskan mot exet.

För oss var de väldigt stöttande. De ser inte allt och får en väldigt begränsad bild. Var ordentligt klädd när du kommer dit, sträck på ryggen och var stolt över dig själv. Du är en superbra mamma! Låt inte första intrycket av dig vara något annat än att du är grym som du är. Le och var ödmjuk. Det kommer gå fint. Tro på dig själv och var rädd om dig!

Svar på tråden Orosanmäld till soc