Har alla minst två par vinterskor?
Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.
Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.
Även jag hade gärna dåliga skor och tunna kläder när jag var pre-teen och tonåring, det var mycket viktigare att jag kände mig fin än varm, och gjorde inte som mina föräldrar sa heller. Minns en skogsutflykt i högstadiet när en tjej i min klass kom med typ stövletter med liten klack och hade matsäcken i en plastpåse :) Rejält blöta fötter hade hon mot slutet av dagen efter att vi vandrat runt i våtmark hela dagen. Men ingen fara, hon lever och mår bra, nästan 50 år gammal, inte heller tog fötterna skada, hon har dem kvar.
Tycker många föräldrar idag är så överdrivet präktiga och om sig och kring sig även för ganska stora barn som kan lära sig av sina misstag om fel kläder, frysa en dag, välja själv att gå utan mössa eller ha den tunna jackan trots att den varma jackan skulle varit bättre. Och de som förmår tvinga sina stora barn att ha varma kläder eller har barn som självmant väljer de varma kläderna är nog så snabba att läxa upp föräldrar som låter ungarna få lite frihet under ansvar under uppväxten. Så får man handlingsförlamade ungar som inte klarar att nåt på egen hand.