Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Namnet Logan

Tror många reagerar negativt just för att det är ett engelskt namn som ska bäras av en svensk pojke utan koppling till något engelsktalande land.  

• Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 14:20:42 följande:
    Äsch, världen är så pass internationell numera.  Och alla i Sverige talar engelska. Så gott som alla. Då kan de uttala namnet också.
    Fast det har ju ingenting med namn att göra. Visst kan alla uttala Logan. Det var inte min poäng. Alla kan uttala Carlos och Mohammed också, eller Fang. Men det är klart folk kommer reagera när man döper sitt barn till Carlos Svensson utan att ha spansktalande bakgrund. 
  • Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 15:01:36 följande:
    Okej, jag är inte svensk, jag är tysk från grunden. Och i Tyskland har vi haft våg av franska, italienska och ryska namn. Och senast engelskspråkiga. En väninna till mig har ett barnbarn som heter Carlos. Faktiskt. När jag var barn så hette många Ines, Katja, Manuela, Claudia, eller killarna Guido, Roger, René eller Pascal. Och? Mer variation. 
    Ja, det är jättefina namn! Men TS undrade ju varför folk reagerade negativt. Jag bara svarade på det. Inte på namnets vara eller icke vara. 

Ines ser jag inte som utländskt. Inte Katja eller Roger heller. Men visst, många namn var ju utländska från början och har sakta anpassats in i språket. 
  • Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 16:56:29 följande:
    Man har glömt att de är utländska. Ines är ju spanskt och Katja ryskt. Kanske finns det en svensk variant av Roger, eller så är det bara uttalet och namnet har hamnat i Sverige för så där 100 år sen. Jag hade en klasskamrat Roger, och då med franskt uttal. 
    Roger med franskt uttal blir definitivt lite roligt i Sverige haha.  

Rogeeer... 

Nä, det är oftare Råååger man hör. 

När jag söker på Roger ser jag att det är relativt vanligt sedan 1700-talet i Sverige, ett forngermanskt namn. Förr skrev man tydligen Rodhger. 

Katja ett av de vanligaste tilltalsnamnen på 90-talet, så det är lite nyare! 

Ines/Inez poppis sedan 40-talet.

263 manliga Logan i Sverige, 19 kvinnliga. 

Okej, allt detta var helt off topic. Sorry, TS!!
  • Mrs Moneybags
    AndreaBD skrev 2023-01-23 18:13:16 följande:
    Det finns gott om inte etablerade namn som ändå funkar bra. Min son hade två tjejkompisar - Irina och Nathalie. Inte etablerade svenska namn, men ingen har ju problem där. Sonen själv har ett engelskt namn - okej, några gamla tanter hade svårt med det. Och sedan var det en felstavning som jag inte hade räknat med som dök upp ibland. 

Även i början hade väl folk inte direkt problem att stava eller uttala namn som Kim, Kevin, osv. Min svägerska har tvillingar som heter Jimmy och Johnny. De är alltså över 40 nu. Inga problem vad jag vet. En Tim hade vi också i granskapet... Vanessa har jag träffat på. Det finns ändå namn som är mycket väl kända, även om de inte är vanliga i Sverige. Om du skulle döpa ditt barn till Jenny, Igor eller Marco så är ju namnet inte okänt. Bara inte vanligt. 
    Jenny är extremt vanligt i min generation . Jag känner till minst 10 Jenny och några Jenni och Jennifer. 
Svar på tråden Namnet Logan