• Anonym (A)

8-åring vill inte sova i egen säng

Anonym (Q) skrev 2023-01-18 15:35:26 följande:
    Låt henne sova i er säng om hon vill och det känns ok för er, vilket det ju verkar.

I den här åldern är det rimligt att man som förälder lägger 20-60 minuter vid läggdags för att varva ner, göra iordning barnet inför natten och läsa/prata/gosa/vad man nu har för rutin. MEN det är även viktigt att värna om vuxentiden och vi vuxna har oftast inte samma sömnbehov som barn, så jag tror att det är viktigt att få henne att somna själv - oavsett vilken säng ni väljer att hon ska sova i.

Med mina barn har det funkat bra med att komma på något jag måste göra, typ diska eller vika tvätten, och säga jag måste bara och sedan kommer jag tillbaka och tittar till dig. Dels är det lättare att acceptera att jag har tråkiga saker att göra och dels så vet de att jag kommer tillbaka så att de inte behöver vara den som initierar kontakt igen.

Det kan också hjälpa att se till att de har vattenglas inom räckhåll och komma överens om att en tur till toaletten är rimlig. En liten anteckningsbok för viktiga tankar kan hjälpa om du har barn som bara måste säga viktiga saker till dig. Om de skriver ner det superviktiga så håller det sig bra där till morgonen.
    Håller med
Svar på tråden 8-åring vill inte sova i egen säng