8-åring vill inte sova i egen säng
Har en 8-åring som alltid varit förtjust i samsovning, vilket vi gjort mycket. En ganska lång period har hon dock somnat i egen säng i eget rum, periodvis sovit hela nätter, och periodvis kommit över till mig varje natt. Helt ok, hon får gärna komma över.
Nu vill hon alltid somna bredvid mig i min säng, ibland får hon det, ibland står vi på oss om att hon ska somna i egen säng. Och det gör hon då till slut, men oftast får vi sitta kvar på övervåningen tills hon somnar, och det är mycket rop och spring. Hon kommer alltid över på natten, och det får hon gärna, inga problem. Hon är väl kanske i en ängslig period?
Jag vet inte om jag bara borde ge med mig och låta henne somna hos mig utan tjafs, eller om jag ska stå på mig. För min del får hon gärna sova hos mig, jag vill bara inte att det ska backa hennes utveckling. Det enda bekymret är att hon då vill att jag ska lägga mig samtidigt, klockan 20 och det ger mig ju inga kvällar alls, får sällan tillfälle att ens prata med min man kvällstid.
Vad tycker ni, ska jag bara låta henne sova hos mig men kanske försöka få henne att somna där själv i förväg?