• Anonym (Ts)

8-åring vill inte sova i egen säng

Har en 8-åring som alltid varit förtjust i samsovning, vilket vi gjort mycket. En ganska lång period har hon dock somnat i egen säng i eget rum, periodvis sovit hela nätter, och periodvis kommit över till mig varje natt. Helt ok, hon får gärna komma över.
    Nu vill hon alltid somna bredvid mig i min säng, ibland får hon det, ibland står vi på oss om att hon ska somna i egen säng. Och det gör hon då till slut, men oftast får vi sitta kvar på övervåningen tills hon somnar, och det är mycket rop och spring. Hon kommer alltid över på natten, och det får hon gärna, inga problem.  Hon är väl kanske i en ängslig period?
    Jag vet inte om jag bara borde ge med mig och låta henne somna hos mig utan tjafs, eller om jag ska stå på mig. För min del får hon gärna sova hos mig, jag vill bara inte att det ska backa hennes utveckling. Det enda bekymret är att hon då vill att jag ska lägga mig samtidigt, klockan 20 och det ger mig ju inga kvällar alls, får sällan tillfälle att ens prata med min man kvällstid.
    Vad tycker ni, ska jag bara låta henne sova hos mig men kanske försöka få henne att somna där själv i förväg?

• Svar på tråden 8-åring vill inte sova i egen säng
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-18 14:56:54 följande:

Har en 8-åring som alltid varit förtjust i samsovning, vilket vi gjort mycket. En ganska lång period har hon dock somnat i egen säng i eget rum, periodvis sovit hela nätter, och periodvis kommit över till mig varje natt. Helt ok, hon får gärna komma över.
    Nu vill hon alltid somna bredvid mig i min säng, ibland får hon det, ibland står vi på oss om att hon ska somna i egen säng. Och det gör hon då till slut, men oftast får vi sitta kvar på övervåningen tills hon somnar, och det är mycket rop och spring. Hon kommer alltid över på natten, och det får hon gärna, inga problem.  Hon är väl kanske i en ängslig period?
    Jag vet inte om jag bara borde ge med mig och låta henne somna hos mig utan tjafs, eller om jag ska stå på mig. För min del får hon gärna sova hos mig, jag vill bara inte att det ska backa hennes utveckling. Det enda bekymret är att hon då vill att jag ska lägga mig samtidigt, klockan 20 och det ger mig ju inga kvällar alls, får sällan tillfälle att ens prata med min man kvällstid.
    Vad tycker ni, ska jag bara låta henne sova hos mig men kanske försöka få henne att somna där själv i förväg?

Mina 9-åringar har hyfsat nyligen slutat både vilja sova i "stora sängen" som vi kallar den samt komma in på nätterna. Jag sitter med dem, mellan deras sängar (de delar rum) på kvällen tills de somnar. Vi har på lite lugn musik och sen antingen håller jag handen på dem eller klappar mjukt. Vi har även pratat om att mamma och pappa behöver lite tid på kvällen där vi är X och Y istället för mamma och pappa. Nu framgår det inte om du har en partner eller inte i din text men du kan ju prata med henne om att du behöver lite tid att få vara vuxen på på kvällen och att hon är ju alltid välkommen in på natten. 

Eller så tar du en period nu när ni samsover mer. Det kommer inte att backa hennes utveckling alls. Hur många 15-åringar känner du som samsover?
  • Anonym (jago)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-18 14:56:54 följande:

Jag tror inte att det hämmar hennes utveckling att få sina behov av extra trygghet tillgodosedda under en period som kanske är lite längre än för andra barn. Tvärtom egentligen och kanske att perioden går snabbare över om hon känner att hon inte behöver strida för detta.

Men, hennes behov kan ju inte övertrumfa alla dina vuxenbehov, så kanske du ska göra upp att hon får sova i din säng, men att du inte kommer att lägga dig samtidigt utan vara uppe lagom länge för en vuxen. Då vet hon ändå att du kommer och sover med henne efter ett tag, men du kan ha lite vuxenliv också. 
  • Anonym (H)

Tycker det är en svår fråga... Jag antar att det är en trygghetsfas och man vill ju att ens barn känner sig tryggt. När vårt ena barn alltid ville att vi skulle stanna tills hen somnat/somna i vår säng, gjorde vi ett system där varje gång hon somnade själv fick hon ett märke. När det blev 5 (osäker på antal) märken fick hon någon liten överraskning som belöning. Att hon kom till oss på nätterna gjorde ingenting, men vi ville få henne att kunna känna sig trygg av att somna själv. Tror hon var i lågskoleåldern

• Anonym (Q)

Låt henne sova i er säng om hon vill och det känns ok för er, vilket det ju verkar.

I den här åldern är det rimligt att man som förälder lägger 20-60 minuter vid läggdags för att varva ner, göra iordning barnet inför natten och läsa/prata/gosa/vad man nu har för rutin. MEN det är även viktigt att värna om vuxentiden och vi vuxna har oftast inte samma sömnbehov som barn, så jag tror att det är viktigt att få henne att somna själv - oavsett vilken säng ni väljer att hon ska sova i.

Med mina barn har det funkat bra med att komma på något jag måste göra, typ diska eller vika tvätten, och säga jag måste bara och sedan kommer jag tillbaka och tittar till dig. Dels är det lättare att acceptera att jag har tråkiga saker att göra och dels så vet de att jag kommer tillbaka så att de inte behöver vara den som initierar kontakt igen.

Det kan också hjälpa att se till att de har vattenglas inom räckhåll och komma överens om att en tur till toaletten är rimlig. En liten anteckningsbok för viktiga tankar kan hjälpa om du har barn som bara måste säga viktiga saker till dig. Om de skriver ner det superviktiga så håller det sig bra där till morgonen.

• Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-18 15:35:26 följande:
    Låt henne sova i er säng om hon vill och det känns ok för er, vilket det ju verkar.

I den här åldern är det rimligt att man som förälder lägger 20-60 minuter vid läggdags för att varva ner, göra iordning barnet inför natten och läsa/prata/gosa/vad man nu har för rutin. MEN det är även viktigt att värna om vuxentiden och vi vuxna har oftast inte samma sömnbehov som barn, så jag tror att det är viktigt att få henne att somna själv - oavsett vilken säng ni väljer att hon ska sova i.

Med mina barn har det funkat bra med att komma på något jag måste göra, typ diska eller vika tvätten, och säga jag måste bara och sedan kommer jag tillbaka och tittar till dig. Dels är det lättare att acceptera att jag har tråkiga saker att göra och dels så vet de att jag kommer tillbaka så att de inte behöver vara den som initierar kontakt igen.

Det kan också hjälpa att se till att de har vattenglas inom räckhåll och komma överens om att en tur till toaletten är rimlig. En liten anteckningsbok för viktiga tankar kan hjälpa om du har barn som bara måste säga viktiga saker till dig. Om de skriver ner det superviktiga så håller det sig bra där till morgonen.
    Håller med
Svar på tråden 8-åring vill inte sova i egen säng