Inlägg från: Anonym (krav) |Visa alla inlägg
  • Anonym (krav)

Simtest åk 6

Anonym (K) skrev 2023-01-18 14:27:04 följande:
    Simtest åk 6

Ni som har/har haft barn som gjort simtest i årskurs 6- har de haft som krav att kunna hoppa i på det djupa? När jag kollar skolverket står det bara att de ska kunna simma 200 m bröstsim och 50 m ryggsim.

Själva kravet var nog bara det 200 m varav 50 m ryggsim. Men eftersom syftet med att kunna simma den distansen är att kunna rädda sig om ramlar i vattnet så är det ju rimligt att också kunna hoppa i på djupt vatten och kunna ta sig över ytan och simma. 
  • Anonym (krav)
    Anonym (K) skrev 2023-01-18 14:34:10 följande:
    Ja absolut. Mitt barn klarar 200 m bröstsim och 50 m ryggsim. Kan vara på det djupa och kan sitta på kanten och "hoppa i". Men h*n vågar inte från stående och blir därför inte godkänd... Det har varit otroligt kämpigt med simtesten och mycket ångest för barnet. Självklart vill vi att h*n ska klara testet så som det är tänkt att det ska vara men jag blev fundersam när det inte står som krav att hoppa i på det djupa... Men du har säkerligen rätt i det du skriver!
    Nästan ännu viktigare då att våga hoppa i och klara av att hamna under vattnet, ta sig upp osv. Jag fattar ångesten till 100% min ena unge kände precis detsamma, men fattar också att tanken med simkravet är omsorg om barnet för att minska risken för drunkning.

Kan ni öva i en lite tryggare miljö? Typ att barnet hoppar ner i din "famn" så att du är där och lyfter upp innan det hinner bli alltför läskigt? Och sen öka avståndet om barnet vågar lite mer? Och kanske förklara varför det är viktigt att klara av att hoppa i på det djupa och kunna komma upp? 
  • Anonym (krav)
    Anonym (E) skrev 2023-01-18 14:46:08 följande:

Jag kan förstå det praktiska i situationen men att inte godkänna ett barn som uppfyller kraven enligt skolverket pga den petitessen? Fan vad idiotiskt. Jag har själv varit barnet med stor ångest för simlektionerna... Hade tagit detta med rektor.

Det är ju ingen petitess utan viktigt att kunna för att klara sig om man ramlar i vattnet.
  • Anonym (krav)
    Anonym (K) skrev 2023-01-18 14:50:00 följande:
    Ja, jag tycker också det är jättebra att dom ska kunna simma! Så inga åskter om det. Men just nu vet jag inte hur vi ska komma vidare. Vi åker iväg på fritiden och övar, men det står lite still nu... H*n försöker utmana sig själv hela tiden, i början var det hoppa i på grunt vatten, sen djupare och djupare (från sittande på kanten). Och jag har även varit med i vattnet, att fånga upp kan nog bli svårt för mig, då h*n är nästan lika stor som mig nu. H*n förstår varför det behövs och h*n vill så gärna klara det! Men modet är inte riktigt där ännu. Nu känner h*n sig mer och mer pressad att klara simtestet för att inte bli underkänd i idrott i 6:an och då blir det som en spärr för h*n.
    Tack för tipsen iaf!
    Jag känner igen det väldigt väl från mitt ena barn. Till slut vågade hon en gång, och sen lossnade det, men fortfarande gillar hon inte att hamna med huvudet under vattnet. Går ditt barn i sexan nu så att simprovet närmar sig, eller är det en liten tid kvar? Finns det något som kan motivera, förutom betyg, eller att klara själva provet? Kanske en present eller rolig grej när man klarat det när ni är och övar? 

Det läskiga med att stå och hoppa i är väl att man hamnar längre under vattnet, med mer kraft från stående. Kan man öka den lite? Från sittande, till huk, till böjd, och sen upp till stående? 

Min andra unge som är mer fisk än människa klarade provet galant, men flera i hans klass missade provet och var rätt nöjda med det för de fick extra simskola istället för nån annan tråkigare lektion under nån termin. Tror att de flesta klarade provet efter det. 
  • Anonym (krav)
    Anonym (K) skrev 2023-01-18 15:35:07 följande:
    Nej, jag känner väl lite så också, betyget i 6:an är ju inte på något sätt avgörande på så sätt. Det har jag också sagt till min unge. Men h*n vill verkligen inte få underkänt och sätter press på sig själv...så pass att det låst sig känns det som. Jag blir så stolt så jag nästan gråter när vi är i simhallen och h*n vågar sig på något som h*n inte gjort tidigare. Tack för svar!
    Anonym (krav) skrev 2023-01-18 15:14:01 följande:
    Jag känner igen det väldigt väl från mitt ena barn. Till slut vågade hon en gång, och sen lossnade det, men fortfarande gillar hon inte att hamna med huvudet under vattnet. Går ditt barn i sexan nu så att simprovet närmar sig, eller är det en liten tid kvar? Finns det något som kan motivera, förutom betyg, eller att klara själva provet? Kanske en present eller rolig grej när man klarat det när ni är och övar? 

Det läskiga med att stå och hoppa i är väl att man hamnar längre under vattnet, med mer kraft från stående. Kan man öka den lite? Från sittande, till huk, till böjd, och sen upp till stående? 

Min andra unge som är mer fisk än människa klarade provet galant, men flera i hans klass missade provet och var rätt nöjda med det för de fick extra simskola istället för nån annan tråkigare lektion under nån termin. Tror att de flesta klarade provet efter det. 
    Jag tror det kommer att bli så för mitt barn också, bara h*n vågar en gång så tror jag inte det kommer att vara några problem sen. Har peppat med diverse grejer, sist vi var i simhallen så sa jag att vi skulle köpa godis efteråt+ att h*n skulle få en tjuga som jag råkade ha på mig, ifall hon hoppade. Det peppade och var så nära ett hopp på djupt vatten, såg hur h*n tog sats men ångrade sig i sista sekund... Så sen blev det ju besvikelse istället (för barnet alltså) och då fick jag ju dåligt samvete och det kändes som jag hade pressat h*n. H*n försökte sig på att sitta på huk men fick inte riktigt till det, men det är ju en bra grej som nästa steg!

Simtestet har varit och nu är dem inne på "simträningar" för dom som inte klarat det (träningarna är upplagda som simtest...dom godkänner barnen när dom ser att barnet klarat kraven).

Ja, jag har också en till unge som alltid trivts i vatten och är som ett blötdjur, har aldrig varit några problem med simtestet där. Så olika det kan vara...

Det är svårt ofta med balansen mellan att peppa och att backa. Men till slut brukar det ju gå och ungen tar ett kliv framåt.

Hoppas ni kan hitta nån väg framåt, och även det viktiga i att inte ta betygen i sexan på alltför stort allvar samt inte blanda ihop betyg med hur bra man är som människa och vad man är värd (vet att mina ungar ibland har fått de sakerna till samma). 
  • Anonym (krav)
    Anonym (Klas) skrev 2023-01-18 15:50:18 följande:

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte hur man kan låtit en 12 åring inte fått lära sig att simma tidigare. 

Att kunna simma är livsviktig och att vara i simbassängen kan man börja med från 3 månaders ålder?.

Om man är van vid bassängen från tidig ålder kan det ju knappast bli ett problem när barnet blir äldre. 

Idag lägger dock föräldrarna simundervisning på skolans bord. 

Det är helt orimligt då ens barn kan ramla i sjön betydligt tidigare. Så du får nog börja hänga lite i badhuset och göra det till en naturlig aktivitet. Om detta skett för sådär 11 år sedan istället hade ju det varit bättre. Utan simningen blir det inget betyg i idrotten alls. 

Jag håller med dig i sak, men ett barn som är väldigt rädd kan vara svårt att pressa utan att det blir ännu räddare. Även om man börjat tidigt med vattenlek och liknande.

Mina barn har gått både simskola privat, som vi föräldrar ordnat, och simskola via skolan i åk 2. Och sen simprovet i sexan, då kan ju de flesta simma och hoppa i från kanten, men det är då man har testet i skolan.

Och jag har en som är rädd för vatten och en som är som en fisk, med helt samma förutsättningar med simskola, vattenlek etc, men med olika personlighet och rädsla/trivsel i vatten. Så jag tror inte att det är något vi skapat utifrån, varken den enas rädsla eller den andras trivsel, det ligger inom dem. Och den som är rädd kan simma det som krävs, den andra som älskar vatten simmar för nöjes skull. 
Svar på tråden Simtest åk 6