• Anonym (Q2)

Spädbarn på dagis, anknytning?

Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Självklart arbetade de flesta kvinnor även förr i tiden. I fabriker t ex. Var tror du barnen fanns då?
  • Anonym (Q2)
    SunnyP skrev 2022-12-28 11:11:30 följande:
    Jag håller helt med dig. Inte alls särskilt vanligt men flera som jag har diskuterat denna fråga med tidigare har tagit upp just det som exempel, att man skulle ha varit hemma så mycket mer med sina barn tidigare och att barnomsorg är något relativt nytt.... Jag tror aldrig att vi spenderat så mycket tid med våra barn och haft ett sådant stort barnperspektiv som vi har idag, det har nog aldrig varit bättre att vara barn faktiskt.
    Håller med. Bara för att det inte fanns skattefinansierad förskola förr i tiden, betyder inte det att barnen var hemma med föräldrarna. Många barn arbetade också så fort de kom upp i skolålder. 
  • Anonym (Q2)
    Anonym (Eira) skrev 2022-12-29 10:47:48 följande:
    En sak man kan lyfta där är väl att barnomsorg kommer med väldigt låg kostnad i Sverige om man väljer den allmänna förskolan. Jämfört med länder som tex. Storbritannien där du dels har låg kvalitet och dels betalar ungefär vad en förälder tjänar på en månad = knappt lönt att arbeta. 
    Mina föräldrar betalade mer än vad jag betalar för mina barn idag. 
    Maxtaxa är bra! Och jag säger inte att kostnaden nte ska vara låg för den som behöver.
    Men jag skulle personligen gärna betala mer, att man hade inkomstnivåer tex som gjorde att vi som faktiskt har möjlighet kunde ha en högre kostnad. 

När jag gick på "dagis" som det hette då (80-tal) satt vi ofta och spelade memory med en fröken. Sånt förekommer nog inte i dag, det finns inte tid.... Sorgligt!
    Vi betalar via skattsedeln istället. Så det kan inte jämföras. 
  • Anonym (Q2)
    Anonym (Eira) skrev 2022-12-29 14:38:19 följande:
    Fast det håller jag inte helt med om och det räcker uppenbarligen inte. För det är få kommuner i Sverige som klarar att följa Skolverkets riktlinjer gällande storlek på barngrupper. Och ur den aspekten tror jag vi är många som gärna ser att förskolan tilldelas mer resurser och är med och bidrar.
    Jag har inte kommenterat standarden, eller om det är tillräckligt eller inte, jag bara kommenterade att vi betalar mer än vad som står på räkningen. Därför är det svårt att jämföra mellan olika länder. 
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 16:25:34 följande:
    Ja, håller helt med.
    Vi kan ju trösta oss med att barngrupperna nu kanske blir mindre framöver eftersom det verkar som att födelsetalen faller dramatiskt nu under 2022 och jag har svårt att se att 2023 skulle bli ett barnrikare år. 
    Med tanke på att vi är inne i en lågkonjuktur så ska man inte hoppas för mycket. Minskar antalet barn så kommer många kommuner/förskolor att minska på personalen. 
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 14:54:57 följande:
    Det var mer än tio år sen mina tvillingar gick på förskola och den var hyfsat bra. Den varprivat och var bara öppen mellan 07:30 och 17:00, det gjorde att de kunde ha mycket personal på plats när majoriteten av barnen var där 8-16. Jag har förstått att många förskolor har få personal på plats samtidigt om de skall ha öppet från 06:00 till 18:00. Då blir ju personaltätheten ännu sämre än den ser ut på pappret.
    Det är ju samma sak med skolan. Utesluter man en del av barnen från att gå där, så blir det bättre. Lika mkt skolpeng/förskolepeng, men bara det bästa kundunderlaget. Ingen öppnar ju en skola privat och tar emot barn med problem, samma med privata förskolor. Det är ju inte lönsamt med barn som behöver vara där på obekväm arbetstid. Så då utesluter man dom.
  • Anonym (Q2)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-29 17:50:11 följande:
    Ja , så är det. Men när det gäller skolan så var ju den gamla närhetsprincipen ännu mer exkluderande. Då måste man ha råd att köpa fina villan för att få plats i den bra skolan.
    Lösningen är att alla skolor ska vara bra, inte att alla skolor ska få lika mkt pengar. Pengar ska betalas ut efter behov. 
Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?