• Anonym (Orolig)

Förskolan leker med waterbeads

Jag har pratat med dem flera gånger om hur farligt det är, men får bara till svar att "mitt barn inte behöver vara med på det". Men de andra barnen då? Och risken finns ju att någon glöms kvar på golvet etc?

Vad mer kan jag göra? Kontakta kommunen?

• Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads
  • SaraL77

Att du vägrar svara på hur gamla barn det gäller talar starkt för att du vet att du och ingen annan än du överreagerar å det grövsta. Säg hur gamla barn det rör sig om så kan vi tala om hur jävla fel ute du är så slipper du göra dig själv till fullkomligt åtlöje. Det om något kommer skada ditt stackars barn.

• Anonym (hhhh)

TS enda mål är uppenbarligen att skrämma upp folk. Fan så trist.

• Anonym (Suck)

Barn kan svälja ALLT. Inte bara sådana där water beads. Du vet väl om att de leker med små pärlor och annat som de kan svälja också? Om personalen anser att de är kapabla att ha barnen under uppsikt så får du lita på dem.

• Anonym (Orolig)

Förskolebarn? Behöver jag förklara vilken ålder de är?
    Nej jag är inte ute efter att skrämma, jag vill informera. Hemska olyckor har hänt med waterbeads, även på hemmaplan där en vuxen bara haft ett barn att hålla koll på.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-12-27 13:46:30 följande:

Nej jag är inte ute efter att skrämma, jag vill informera. Hemska olyckor har hänt med waterbeads, även på hemmaplan där en vuxen bara haft ett barn att hålla koll på.

Ja men intresseklubben antecknar..? Du tror inte att detta hade nämnts i nyheterna om det nu vore så otroligt farligt som du vill få det att verka? Sluta med skrämselpropaganda och fundera på att tagga ner några grader så du inte överför denna enorma oro på ditt barn sen. Det finns tusentals saker som kan vara farliga, som en del till och med dör av, och de flesta gör inte det ändå. T ex kan man aldrig ha en studsmatta åt sina barn för de kan ju bryta nacken om de landar fel. Nej, tagga ner och andas lite.
  • Anonym (Orolig)

Det är inte skrämselpropaganda. Det är faktiskt inte allmänt känt hur farligt det är, för de riktas till barn och de är ogiftiga.

• Anonym (Bob)

Oroliga människor skall inte informera. Lugna människor skall informera. 

• Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-12-27 14:23:08 följande:

Det är inte skrämselpropaganda. Det är faktiskt inte allmänt känt hur farligt det är, för de riktas till barn och de är ogiftiga.

Jo det är det eftersom det inte är SÅ stor fara att man måste gå ut med någon allmän varning som du försöker dig på. Varför varnar du inte om alla andra farliga saker? Vassa hörn på möbler t ex där barn kan slå halvt ihjäl sig? Eller studsmattor som jag nämnde förut? Fullständigt livsfarliga. För att inte tala om badkar! Tagga ner.
  • Anonym (Ålder)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-12-27 13:46:30 följande:

Förskolebarn är barn mellan 1 år och 6 år…det är stooooor skillnad på en 1 åring och en 6 åring..
    En 1-2 åring undersöker och utforskar fortfarande mycket med munnen…en 5-6 åring har lärt sig att man inte stoppar leksaker i munnen.. med en 1-2 åring använder du fingerfärg gjord på filmjölk /mjöl och karamellfärg..med en 5-6 åring använder du fingerfärg med cormafärg i ..och kanske t.o.m..en gjord på tapetklister… 

En 1-2 åring räknar du med smakar på playdoh degen…och blandar inte in glitter eller pärlor/ paljetter i degen som du kan göra till 5-6 åringar….
    listan kan göras lång…
    Jo åldern på barnen spelar roll! 

• Anonym
    Förskolan använder väl vad de vill om de anser att de klarar av det och säger att det är på deras ansvar? Oavsett vad du hispar om för risker?
    Brukar du även dundra in på högstadiets kemilektioner och rycka arseniken ur handen på läraren? Han kan ju glömma den och en åttondeklassare kan ju lätt få för sig att experimentera. 
Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads