• Anonym (Liv)

Förskolan leker med waterbeads

Vid snabb googling hittar jag ingen svensk återförsäljare av den sortens water beads som sväller som säljer dem som leksaker. De som säljer pärlorna säljer dem som inredning och för växter. Däremot säljs en sorts pärlor som klistrar ihop sig när man sprayar vatten på dem. 

Att en grej inte säljs som leksak i Sverige brukar vara ett tydligt tecken på att det finns risker. 

TS: är det water beads som sväller som de har på förskolan eller såna som klistrar ihop sig (pärlplattor utan strykjärn)? 

• Anonym (Liv)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-27 17:31:11 följande:
    Då är du inget proffs på googling. Svenskt företag var det första jag hittade och där varnade dem för detta. Se mitt inlägg #25
    Nä, jag har ett betydligt roligare jobb!  

Men skämt åsido så säljer väl inte Fyndiq varan, om jag förstått det rätt, utan förmedlar köp mellar privatpersoner i Sverige och handlare (som de kallar det) som kan finnas någon helt annanstans i världen. CDON verkar funka likadant och båda sajterna har bitvis rätt skumt utbud - tex leksaker som de stora svenska leksakshandlarns ratar av säkerhetsskäl. Vet inte om allt de förmedlar köp av ens är CE-märkt. Kanske ngn annan som vet, tex om pärlorna vi diskuterar är det. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Suck) skrev 2022-12-27 18:13:49 följande:
    Alla leksaker som är olämpliga för barn under tre år har varningstext, och i det här fallet extra tydligt med varför. Ts har inte svarat på hur gamla barnen är som hon tänker på.
    Det gäller väl inom EU? Frågan är vad som gäller om varan förmedlas genom ett företag i EU, men säljs och skickas från tex Kina. Min man köpte (av misstag) ett gosedjur från jag tror det var Fyndiq (men jag kan ha fel där, men det var en svensk sajt). Det levererades från Kina och hade ingen CE-märkning. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Suck) skrev 2022-12-27 18:31:59 följande:
    Om det står en varningstext så gäller den så klart oavsett varifrån varan kommer. Jag förstår inte riktigt hur du menar, vad är det som du undrar om det gäller?

Jag menar att kravet om varningstext finns inom EU, så om man köper en vara från tex ett kinesiskt företag (kanske genom en svensk sajt som förmedlar köp från utlandet) så kanske varan inte har varningstext även om den hade haft det om den sålts från ett EU-land. 

Köper man leksaker utanför EU kan man inte utgå från att leksaker farliga för småbarn är märkta. 

Man bör också vara uppmärksam på om leksaken är CE-märkt. Om någon har water beads hemma kan ni kanske kolla om de är det. Man ska dock tänka på att om water beads inte säljs som leksak, utan inredning, testas den på annat sätt än leksaker. 

• Anonym (Liv)
    Anonym (Suck) skrev 2022-12-28 10:26:35 följande:
    Jag tänker som så att man måste ha lite vett själv kring vad man köper till små barn (under ca 3 år). Att det inte finns varningstext betyder inte att de automatiskt är säkra för små barn, man måste tänka efter själv. Så jag skulle hålla med om att man inte kan räkna med att det finns varningstext om man köper leksaker utanför EU, men jag skulle också säga att det är väldigt ovanligt att det inte skulle finnas varningstext även på leksaker från t ex Kina eftersom man säljer internationellt på bred skala. Även CE-märkningen måste man ha koll på, det finns två olika och den ena är certifierad medan den andra inte är det utan bara betyder att saken tillverkats i Kina.

www.kimuagroup.com/news/differences-between-ce-and-china-export-markings/
    Tumme upp på det! 
Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads