Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Förskolan leker med waterbeads

Jag har pratat med dem flera gånger om hur farligt det är, men får bara till svar att "mitt barn inte behöver vara med på det". Men de andra barnen då? Och risken finns ju att någon glöms kvar på golvet etc?

Vad mer kan jag göra? Kontakta kommunen?

• Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads
  • Anonym (Orolig)

Det är bara en av många liknande historier.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ålder) skrev 2022-12-27 10:29:45 följande:

Båda dessa exempel handlade om torra pärlor? som sagt på en förskola skulle de inte hinna ligga åtkomligt på ett golv tillräckligt länge för att torka innan de hade blivit uppsopade ..
    o återigen?var ,hur och vilken ålder på barnen?

Och i barns fickor tex? Och kvävningsrisken att svälja dem.

Att folk som jobbar på akuten varnar för dem är talande nog.
  • Anonym (Orolig)

"Swallowed water beads don't necessarily get digested and removed through waste. With all of the body fluids, once the water beads get ingested, they can continue to grow inside the body and expand to a size that can cause an intestinal or bowel obstruction."

"According to Poison Control, the water beads are not toxic but they are extremely dangerous and even life-threatening. There have been cases of children needing surgery to remove a blockage and even one case of death after surgery."

• Anonym (Orolig)

Förskolebarn? Behöver jag förklara vilken ålder de är?
    Nej jag är inte ute efter att skrämma, jag vill informera. Hemska olyckor har hänt med waterbeads, även på hemmaplan där en vuxen bara haft ett barn att hålla koll på.

• Anonym (Orolig)

Det är inte skrämselpropaganda. Det är faktiskt inte allmänt känt hur farligt det är, för de riktas till barn och de är ogiftiga.

Svar på tråden Förskolan leker med waterbeads