• Lillasolens

Hur länge bodde du hemma?

Jag började gå i en skola 40 mil hemifrån när jag skulle börja i årskurs 6 (bodde då i  ett elevhem med personal). När jag skulle börja gymnasiet (som 16 åring), så bodde jag 90 mil hemifrån i ett kollektiv, fortfarande fanns personal där. Och sedan.. Ett år innan studenten folkbokförde jag mig hos min kille. Efter studenten flyttade jag direkt hem till honom. Aldrig bott själv så sett. Nu 32 med 4 barn. 

• Lillasolens
    Anonym (Bettan) skrev 2022-12-21 16:12:11 följande:

Tidigt. Hoppas att det gick bra och att skolan var värd det! (Dövskola?) 

Önskar du att du hade provat att bo ensam någon gång? 

Hehe, japp - det var specialskola (och senare riksgymnasium) för döva och hörselskadade.. :) 

Absolut önskar jag det. Bland annat ur en ekonomisk situation, att få lära mig mer om den biten, hushållsekonomin .. :) 
  • Lillasolens
    Anonym (Bettan) skrev 2022-12-21 16:44:28 följande:
    Tyckte det lät som det. :) Grundskola en bra bit bort och bara ett gymnasium i hela landet.

Sånt tänkte jag inte ens på, med ekonomin och det. Men när jag tänker efter så var det kanske bra att bo ensam även ur den aspekten. Man var ju tvungen att fixa och ha koll på allt själv. 
    Alltså, när jag gick gymnasiet hade jag ju första året halv-paket eller vad man kan kalla det. Frukost skulle jag ansvara för själv men åt middag + kvällsmat med de andra i kollektivet. Andra och tredje året hade jag ansvar och fick köpa / ordna allt kring alla måltider, osv.. :) Inkl. köpa block, etc till skolan på egen hand, kläder osv. Så till viss del var det ju som jag hade ansvar för många delar under gymnasietiden. :) Men inte inkluderat hyra, el, etc.. :) 
Svar på tråden Hur länge bodde du hemma?