AndreaBD skrev 2022-12-22 17:05:49 följande:
Som sagt, min erfarenhet är att det är svårt att få svenska barn till att göra det "tråkiga". Och det är väldigt oroande, och jag tror det beror på alla medier, allt tittande på youtube och liknande. Det ska bara vara underhållning hela tiden.
Fakta - nja... grejen där är ju att man dels har svårt att försvara varför man ska lära sig fakta när man ändå kan kolla upp det på nätet. Och det är ju inte samma mängd som tidigare, så att man lätt kan lära sig all fakta, utan det har ju utökats åt alla möjliga håll. Och samhället är ju inte heller längre sån att man bara ska göra det som sägs. Det har det inte varit sen länge tillbaka egentligen. Motsatsen ser man t.ex. i Ryssland - jag har kollat på en del videon där man frågade folk i Ryssland vad de tycker om olika saker, även kriget förstås. Och många säger att de inte har kunskap att bedöma det. Att de måste lita på vad deras ledare säger, eftersom de vet bättre. Detta är ju nackdelen.
Och det krävs ju i arbetslivet också. Dock inte i alla jobb.
Det är säkert för höga krav att ALLA måste kunna analysera och resonera. Men det är "enhetsskolan" i Sverige som gör. Att göra nivåskillnader - det är ett no-go. Likaså att ha olika skoltyper eller en intern uppdelning. Det där är en svensk grej, att alla måste göra exakt samma saker, få samma utbildning.
Håller med dig, mycket intressant att fundera på.
Med olika tillvägagångssätt.
En fördel är i Sverige (ja säkert många liknande länder) att man inte delar upp tidigt som gör i vissa länder. Redan i 6:an bestämmer man om man ska rikta sig mot vidare avancerade studier eller praktisk yrke. Tänker att rätt många kan slås ut då för högre studier. Eller också har jag missuppfattat. Är det inte så i Tyskland? Samtidigt har de väl absolut lägst arbetslöshet bland unga så det kanske är bra system trots allt.