• jeanette02

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-22 09:20:21 följande:
    Kraven är väldigt höga idag, vad gäller att man skall kunna analysera och resonera. Det är inte så mycket fokus på faktakunskaper som förr. Det är särskilt svårt tror jag för killar som ofta mognar lite senare
    Precis. Som tur är börjar de komma ikapp framåt 9:an på den punkten om man nu generaliserar lite. Men det är synd och skam hur killar faktiskt blir missgynnade i dagens skola.
    Fakta behöver man ju ha för att sedan kunna analysera och resonera. Synd att mången killar tappar sugen redan tidigt eftersom det är så flummigt tidigt i årskurserna.

    Ts det blir säkert bra med din son, han har ju bra betyg. Med ökad mognad kommer det bli ännu bättre framöver. 
  • jeanette02
    AndreaBD skrev 2022-12-22 09:40:19 följande:
    Vad grundar du det på? Att de skulle tappa sugen för att det är flummigt? Tvärtom - det fungerar inte så bra att göra något som är "tråkigt", så som fakta. Dagens barn sätter sig på tvären då. Det är för stor skillnad mellan det också den digitala underhållningen som barnen konsumerar.  Det gäller inte alla, men många. Där är det särskilt tjejer som ända kan motiveras. 
    Jag grundar det på mina söner delvis och vänners. Mina söner presterar på topp när de ska läsa till sig eller få prov på raka fakta.
    Frågan i åk 6 t ex  resonera  om migrationens påverkan genom tiderna förr och i nutid och för och nackdelar med den samma var rätt komplicerat i åk 6.
    Nu är de lite äldre fungerar det mycket bättre med analys, resonemang. 
    Man har ju faktiskt ändrat väl i betygskraven i de lägre åk gällande just resonemang t ex. 
    Sedan jämför jag med 2 andra länder där man har mer faktabaserad, striktare utbildning det verkar både tjejer och killar vinna på. Men för svenska barn får ju aldrig ngt vara tråkigt tyvärr. Konstig inställning egentligen. 
  • jeanette02

    *Två andra länder jag har hyfsat bra insyn i skulle det stå. Men ja det finns ju för och nackdelar överallt. Finns inget perfekt system. Kanske Finlands då :) 

  • jeanette02
    AndreaBD skrev 2022-12-22 17:05:49 följande:
    Som sagt, min erfarenhet är att det är svårt att få svenska barn till att göra det "tråkiga". Och det är väldigt oroande, och jag tror det beror på alla medier, allt tittande på youtube och liknande. Det ska bara vara underhållning hela tiden. 

    Fakta - nja... grejen där är ju att man dels har svårt att försvara varför man ska lära sig fakta när man ändå kan kolla upp det på nätet. Och det är ju inte samma mängd som tidigare, så att man lätt kan lära sig all fakta, utan det har ju utökats åt alla möjliga håll. Och samhället är ju inte heller längre sån att man bara ska göra det som sägs. Det har det inte varit sen länge tillbaka egentligen. Motsatsen ser man t.ex. i Ryssland - jag har kollat på en del videon där man frågade folk i Ryssland vad de tycker om olika saker, även kriget förstås. Och många säger att de inte har kunskap att bedöma det. Att de måste lita på vad deras ledare säger, eftersom de vet bättre. Detta är ju nackdelen.

    Och det krävs ju i arbetslivet också. Dock inte i alla jobb. 

    Det är säkert för höga krav att ALLA måste kunna analysera och resonera. Men det är "enhetsskolan" i Sverige som gör. Att göra nivåskillnader - det är ett no-go. Likaså att ha olika skoltyper eller en intern uppdelning. Det där är en svensk grej, att alla måste göra exakt samma saker, få samma utbildning.
    Håller med dig, mycket intressant att fundera på.
    Med olika tillvägagångssätt. 
    En fördel är i Sverige (ja säkert många liknande länder) att man inte delar upp tidigt som gör i vissa länder. Redan i 6:an bestämmer man om man ska rikta sig mot vidare avancerade studier eller praktisk yrke. Tänker att rätt många kan slås ut då för högre studier. Eller också har jag missuppfattat. Är det inte så i Tyskland? Samtidigt har de väl absolut lägst arbetslöshet bland unga så det kanske är bra system trots allt. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?