Inlägg från: Anonym (Emsie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emsie)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Spucks skrev 2022-12-17 14:08:52 följande:
    Du tycker alltså om en ungdom, som inte har någon intellektuell nedsättning, får precis godkänt i nästan alla ämnen, är det fullt normalt och okej och det behövs ingen hjälp, för det bara är så?
    Jag hoppas att mina barn aldrig får lärare som dig!
    Fast det finns barn som riskerar F och då hoppas jag att alla lärare fokuserar på dem barnen. Har själv en son som presterade A på nästintill alla prov i 6an och 7an men E på lektionstid. Lärarna hade ju inte tid för honom för han var ju godkänd. Lärarnas ansvar är att ditt barn blir godkänt. Vill du att ditt barn ska ha högre betyg så får du hjälpa ditt barn. Allt är inte samhällets ansvar.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:50:30 följande:
    Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen. 

    Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju  bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler. 
    Fast det kan ju vara en mognadssak eller att det är för stökigt på lektionen. Så var det för min son fram till våren i 7:an. När jag satt med honom inför ett prov i 6:an då kunde han typ 20% av det han skulle kunna men på våren i 7:an hände något och då kunde han 80# nr vi började plugga inför ett prov.
  • Anonym (Emsie)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-22 17:07:48 följande:
    Nej, lärarna har inte ansvar för att barn ska bli godkända. Lärarna har ansvar för att bedriva undervisning och i den mån det är möjligt hjälpa eleverna så mycket som möjligt.

    Det är just en sådan här inställning bland vh (och i slutänden även eleverna) som skadar barnens utveckling och framtid när ansvaret läggs på någon annan. Dessutom får det många lärare att må dåligt och bli utsatta för idiotiska förväntningar från alla möjliga håll. 

    jag är väldigt glad att mina barn inte har sådana lärare som dig som bara går dit och gör sitt jobb och sedan skiter om barnen får godkänt eller inte. Mina barn har engagerade lärare och annan personal i klassrummet som gör allt för att alla barnen ska bli godkända. De som har svårigheter får extra stöd. Sen ger det resultat om man har lärare och ledning som gör det lilla extra, skolan får bra rykte och de flesta barn blir behöriga till gymnasiet. På mina barns skola så får ca 98% behörighet till gymnasiet. 


    sen behöver du inte oroa dig för min inställning. Jag har själv ett barn som har haft svårt med läsningen. När han inte kunde läsa när hann var nyss fyllda 8 år trots stöd från skolan så bestämde jag mig att göra en insats. 4 månader senare så klarade han läsmåle.

    men som sagt vi har helt fantastisk personal i skolan. Idag slutade en av pedagogerna i hans klass. Och Hela klassen grät och min son har gråtit hela kvällen. Så jag är väldigt glad att jag har personal kring barn som gör det lilla extra.

Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?