AndreaBD skrev 2022-12-21 10:48:47 följande:
Det kan du ha rätt i, för det vet jag inte. Jag har inte vuxit upp i Sverige och inte sett tidigare generationer. Visserligen har det gått en generation sen jag kom hit och där har jag inte sett så stor skillnad.
Det där med högre krav... jag tyckte ju när jag kom hit att Sverige låg på en låg nivå när man tittar på vad som görs i vilken årskurs och hur detaljerat. När jag började plugga till lärare, så suckade lärarna på universitetet över den låga nivån. Det gällde då att skriva något om en engelsk bok vi läste. Engelskan kanske var bra hos många, men inte analysförmågan. Jag hade däremot inga problem med det. Poängen är - hur ska det gå om de svenska ungdomar som sedan vill läsa vidare på universitetet inte har förutsättningarna för det?
Jag upplever också att nivån sänks på många sätt. Barn och ungdomar är vana vid att allt ska vara underhållande. Och även om lärarna är maximalt påhittiga och skapar så roligt som möjligt så tycker eleverna ofta att det just inte är lika roligt som annat. Just för att det finns så mycket nuförtiden. Dvs. allt som finns på datorn, på nätet, i mobilen. Nivån sänks för att få ungarna med sig. Det ska man vara medveten om, också som förälder. Dagens elever är inte villiga att göra något "tråkigt". Eller snarare, numera tycker de att det är tråkigt. För 20, 30 år sedan tyckte inte ungarna det. Då var det fortfarande roligt att få titta på film t.ex.
Kanske är de höjda betygskriterierna ett försök att lyfta nivån igen. Och då tycker ungarna det är jättejobbigt för att de då måste göra även sånt som är "tråkigt". Vad kan man göra åt det? Jag skulle tro att det enda som skulle kunna vända den trenden är att redan föräldrarna skulle behöva se till att barnen bara får väldigt lagom av det där snabb-belöning-digitalt konsumerande. Men ingen vet ju vad som vore lagom, så jag kritiserar inte någon förälder där. Jag gjorde säkert också "fel" med mina barn. Jag tror att dator, mobil och liknande orsakar ett stort problem där. Men vi behöver veta mer exakt, hur vi ska göra.
Jag tror att enda sättet idagens samhälle är att se till att barnen är engagerade i fritidsaktiviteter, förr behövdes inte det men idag är det nödvändigt för annars blir det automatisktbara att sitta vid skärmar, inomhus, stillasittande och supersnabb belöning utan ansträngning. Bra aktiviteter är musikinstrument, gärna i en orkester, och alla typer av idrott. För barn som inte gillar idrott så kan man gå i teaterundervisning, gjorde min dotter i många år eller ägna sig åt tex scouterna.
Genom aktiviteterna får de träna att arbeta tilsammans med andra, de får träna koncentration och de lär sig att vill man bli bra på något, då måste man anstränga sig.