Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Normalkurvan är som så att de flesta ligger i mitten eller strax under. En mindre andel elever ligger i botten och ytterligare färre mot toppen. Din son tillhör det lägre skiktet.

    Man ska vara nöjd med E, oavsett årskurs eller ämne. Man har rätt till individuellt stöd även om man inte har diagnos, du kan läsa mer om detta på Skolverkets hemsida. Skolan har dock ingen skyldighet att se till att din son får ett visst betyg, inte ens godkänt, de ska bidra till att han utvecklas så mycket som möjligt, och det är inte riktigt samma sak. Läraren ska så klart berätta för eleverna hur man kan tänka när man analyserar, de går ju i skolan just för att lära sig sådant och man kan inte förvänta sig att elever kan saker intuitivt, då behövde vi ju varken skolor eller betyg.

    Din son kommer in på gymnasiet men kanske inte på Teknikprogrammet eller liknande utan snarare något praktiskt om han har E i snitt. Däremot är det för tidigt att ge upp nu, slutbetygen ska spegla tre år av utbildning, en termins betyg är verkligen strunt samma. Det är första terminen, han hinner utvecklas mycket på två och ett halvt år. Det som är viktigt att ta med sig som förälder är att fira hans framgångar även om det "bara" är E, inte uttrycka ledsamhet att det inte blev mer utan bara poängtera att godkänt är bra nog men att om han vill nå högre så stöttar ni naturligtvis det och hjälper så gott ni kan. En förälders inställning gör stor skillnad!

    Se till att han läser mycket skönlitteratur, vanliga fysiska böcker. Det utvecklar språkkänslan och förmågan att läsa mellan raderna, det skapar större förståelse även för facklitterära texter. Uppmuntra honom att skriva dagbok också, skrivandet är viktigt för förståelsen. Lycka till.

    skolvarlden.se/artiklar/forskning-att-skriva-leder-till-storre-amneskunskap/

  • Anonym (Lärare)

    Han går i åk 6 till och med, dvs mycket hinner ändras på de kommande åren. Ingen bryr sig om vad han får det här sista året. Ingen. Det ger en indikation till kommande årskurser men det spelar faktiskt ingen roll, framtida lärare måste ändå bilda sig en egen uppfattning om hans förmågor och för det mesta får de inte ens se hans tidigare betyg. De får så klart om de vill men det kvittar egentligen. Viktig info om svårigheter, diagnoser osv ska ändå följa med överlämningen.

  • Anonym (Lärare)
    Spucks skrev 2022-12-17 12:34:19 följande:

    Jag tror ni ska be skolan om hjälp. Om han är dålig i alla eller nästan alla ämnen finns det ju ett generellt problem bakom, som man borde ta tag i. Då handlar det inte om olika styrkor och svagheter.


    Nej det måste inte finnas problem för det. En del elever presterar inte högre än E, det är bara så. Att inte få högre betyg betyder inte att det är något fel.
  • Anonym (Lärare)
    Spucks skrev 2022-12-17 14:08:52 följande:
    Du tycker alltså om en ungdom, som inte har någon intellektuell nedsättning, får precis godkänt i nästan alla ämnen, är det fullt normalt och okej och det behövs ingen hjälp, för det bara är så?
    Jag hoppas att mina barn aldrig får lärare som dig!
    Ja det är faktiskt helt normalt. Ursäkta att du har elitbarn så att du inte förstår detta. Jag har aldrig sagt att ts barn inte ska ha hjälp men skolan är ingen jäkla beställningstjänst där man kan peka på vilket betyg man vill ha och sedan förvänta sig att skolan ska vända ut och in på sig för att få det att hända. Vissa når inte högre än ett E oavsett och det är inget fel på de barnen heller! Jag hoppas att DU inte jobbar med barn med din inställning!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-18 13:40:04 följande:
    Vi har haft kontakt med enskilda lärare under höstterminen kring vissa ämnen men skulle vilja få lite mer hjälp och kanske analys av om han behöver något mer stöd. Så vi tänker att vi tar kontakt med skolan i januari.

    Vi är jättetydliga med att målet för oss just nu är Minst godkänt i alla ämnen, inte mer. Men det känns som att han får precis E på prov även där vi kämpat oss blå innan provet. Så utan att vi lägger massor med kraft så går det inte, han lär sig alldeles för lite på lektionerna.

    Se till att han läser, tja, det händer inte att han läser en bok frivilligt. Vi har lyckats få honom att läsa lite under loven ibland genom mutor och uppmuntran men det kräver oerhört mycket tjat och pepp och krävs att det är den perfekta boken i hans ögon osv. 
    Det låter som en bra plan :) Men nej, lägg inte mer energi nu när det snart är dags för högstadiet, betygen nu kvittar. Som någon annan skrev är det viktigare att lära ut studieteknik mm. Och fortsätt peppa med böcker!
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-18 16:58:26 följande:
    Vad konstigt, hos oss ger dom alltid eleven det lägre betyget även om det bara är ett enda delmoment som har det lägre betyget.
    Ja men det är i slutbetyget i så fall. Dessutom stämmer inte det heller, varken med nya eller gamla systemet.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 17:42:47 följande:
    Det är korrekt, om vi nu pratar om OLIKA betygskriterier. Hittills var man tvungen att ligga på det betyget som man siktar i varje betygskriterium (numera är det "de flesta").

    Men man visar ju i regel samma kriterium flera gånger per termin/läsår. Exempel "skriva" i engelska. Eleven skriver kanske ungefär 4 texter på en termin, där räknas den bästa. 
    Nja, inte "de flesta", det finns utrymme för utjämning så en elev som har spridda skurar A-E i kriterierna kan fortfarande få ett medelbetyg.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 18:26:36 följande:
    Ja, visst. Jag ville inte gå in på alla detaljer nu, när det ändå inte var huvudfrågan.
    Nej ok, jag förstår det. Jag vet att du annars brukar ha koll på saker.

    (Jag fick förresten svar från Skolverket om du minns diskussionen kring närvaro på lektioner, de har tydligen ändrat ordalydelsen, jag kopierar in svaret nedan.

    "Vi har ändrat meningen som du refererar där det stod "knappast". Skolverket menar att en elev som fysiskt är på plats i klassrummet borde rimligen inte kunna bedömas som annat än närvarande. Detta är vad vi tycker.")
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 19:21:59 följande:
    Även denna formuleringen är ju inte helt uteslutande. Dvs. det kan finnas undantag. 
    Precis, tycker inte det blev nämnvärt bättre där, men kanske ett halvt steg i rätt riktning iaf.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Det stämmer inte. Det räcker att få under A på en enda del av kunskapskraven för att få lägre betyg enligt det förra systemet, vi har ett nytt som började gälla denna hösttermin. Om din son fick E på någon del skulle han ha fått D i slutbetyg. Om han fick C på delen skulle han ha fått B i slutbetyg.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-18 22:10:05 följande:

    Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

    Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.


    Det stämmer inte. Kunskapskriterierna är såvitt jag ser desamma men hur man bestämmer slutbetyget skiljer sig åt från det gamla systemet så det är mycket lättare att få ett medelbetyg iom att delar av kunskapskraven där eleven ligger högt kan väga upp för brister inom andra delar. Så, något ÄR redan gjort.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-19 05:45:07 följande:
    Ja, då följde inte läraren detta, nästan hela klassen fick E eller F.
    Ja det finns tyvärr många lärare som gör fel, både i gamla och nya systemet. Det som är än värre är att läraren inte har någon skyldighet att ändra betyg heller, även om man påpekar att det satts felaktigt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:51:54 följande:
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 13:00:29 följande:
    Märkligt, men jag är inte helt säker faktiskt om det gäller gymnasiet. Jag tänkte att det måste göra det, men helt säker är jag inte. 
    Även gy har de nya riktlinjerna nu, samma sätt att sätta betyg tillämpas där som i grundskolan, gäller både nya och gamla systemet.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:30:12 följande:
    Extra stöd får man inte om man har E. Men ni som föräldrar kan ju få tips om hur ni kan stötta hemma.
    Du har fel, det finns ingen sådan regel eller ens riktlinje. Stöd utgår från elevens behov, inte var eleven befinner sig på skalan.
  • Anonym (Lärare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 12:03:26 följande:
    Jag talar inte utifrån regler utan av erfarenhet, de flesta skolor brukar koncentrera sig på de som skall nå godkänt.
    Men din skola ger alla stöd, det låter bra! På vilket sätt gör ni det? Hur har ni resurser till det?
    Ja det är möjligt att de gör.

    Det skulle bli ett långt inlägg om jag beskrev allt vi gör men vi stöttar även A-elever till att utveckla sina förmågor, det ingår i det som kallas individuell anpassning av undervisningen. Även formativ bedömning hjälper till viss del. Det behövs inga särskilda resurser eftersom det ingår i den vanliga undervisningen. Elever som har uppenbara svårigheter får så klart mer stöd, mer riktat, fler personer inblandade osv.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-22 10:04:16 följande:
    Men då har han ju en enorm kapacitet. 
    Bara för att man kan hålla på med många sporter eller andra fritidsintressen betyder inte att man har samma kapacitet inom skolämnena.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-12-22 15:14:15 följande:
    Fast det finns barn som riskerar F och då hoppas jag att alla lärare fokuserar på dem barnen. Har själv en son som presterade A på nästintill alla prov i 6an och 7an men E på lektionstid. Lärarna hade ju inte tid för honom för han var ju godkänd. Lärarnas ansvar är att ditt barn blir godkänt. Vill du att ditt barn ska ha högre betyg så får du hjälpa ditt barn. Allt är inte samhällets ansvar.
    Nej, lärarna har inte ansvar för att barn ska bli godkända. Lärarna har ansvar för att bedriva undervisning och i den mån det är möjligt hjälpa eleverna så mycket som möjligt.

    Det är just en sådan här inställning bland vh (och i slutänden även eleverna) som skadar barnens utveckling och framtid när ansvaret läggs på någon annan. Dessutom får det många lärare att må dåligt och bli utsatta för idiotiska förväntningar från alla möjliga håll. 

  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-22 17:05:49 följande:
    Som sagt, min erfarenhet är att det är svårt att få svenska barn till att göra det "tråkiga". Och det är väldigt oroande, och jag tror det beror på alla medier, allt tittande på youtube och liknande. Det ska bara vara underhållning hela tiden. 

    Fakta - nja... grejen där är ju att man dels har svårt att försvara varför man ska lära sig fakta när man ändå kan kolla upp det på nätet. Och det är ju inte samma mängd som tidigare, så att man lätt kan lära sig all fakta, utan det har ju utökats åt alla möjliga håll. Och samhället är ju inte heller längre sån att man bara ska göra det som sägs. Det har det inte varit sen länge tillbaka egentligen. Motsatsen ser man t.ex. i Ryssland - jag har kollat på en del videon där man frågade folk i Ryssland vad de tycker om olika saker, även kriget förstås. Och många säger att de inte har kunskap att bedöma det. Att de måste lita på vad deras ledare säger, eftersom de vet bättre. Detta är ju nackdelen.

    Och det krävs ju i arbetslivet också. Dock inte i alla jobb. 

    Det är säkert för höga krav att ALLA måste kunna analysera och resonera. Men det är "enhetsskolan" i Sverige som gör. Att göra nivåskillnader - det är ett no-go. Likaså att ha olika skoltyper eller en intern uppdelning. Det där är en svensk grej, att alla måste göra exakt samma saker, få samma utbildning.
    Håller med i mycket här. Det är viktigt att fokusera på analytisk förmåga och källkritik när fakta finns en knapptryckning bort (även om det så klart fortfarande är en stor del av undervisningen!). Sedan om det ställs för höga krav eller inte, det tycker jag beror på vilken lärare man har, om hen förstår att anpassa undervisning och förväntningar utifrån elevernas ålder och förmågor eller inte. Detta läsår undervisar jag t ex treorna i en högskoleförberedande kurs, jag förväntar mig faktiskt en hel del av dem eftersom nästa steg är högskola/universitet, både när det gäller självständighet och kapacitet. Det är dessutom till stor del "vuxna" (myndiga) elever det gäller, vilket också borde innebära lite mer egenansvar och initiativ. Jag har också ettor i år, de kommer direkt från nian och har så klart inte alls samma förutsättningar efter bara en termin på gymnasiet. Jag är mycket väl medveten om att de behöver en helt annan nivå, om inte annat bara utifrån vilken slags kurs det är (samma ämne som treorna men grundkurs som alla läser). Stor skillnad.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-22 18:57:41 följande:
    Jo, det är sant. På gymnasiet har man ju en uppdelning och vet vilka som behöver kunna vad. Självklart kan de ju läsa vidare ändå, men generellt är det ju så. I grundskolan har man förstås inte den uppdelningen. 
    De går alla samma program, men skillnaden är ju kurs och kapacitet som jag ser det. Jag kan inte förvänta mig lika hög grad av autonomi av en etta som en trea.
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?