AndreaBD skrev 2022-12-19 12:05:29 följande:
Maktmissbruk??? Du förstår uppenbarligen inte vad det mest sannolikt handlar om. Ibland är det ganska omöjligt att veta om en elev som har fått ett A på en eller ett par ännu ganska enkla uppgifter i 6:an fortfarande kommer att ha så bra resultat när uppgifterna blir mer komplexa.
Kanske inte i alla ämnen, men i vissa. Helt omöjligt är det när jag har nybörjare i moderna språk, som alltså börjat med språket i 6:an eller 7:an och ändå bara lär sig ord och små-fraser i början. Då går det egentligen inte att sätta betyg, men om jag ändå måste göra det, så har jag ingen aning om den eleven har kapacitet att uppnå ett högt betyg när det blir lite mera allvar. Om jag då skulle sätta ett A under första året, så kan det hända att eleven hamnar på ett E i slutet och då undrar föräldrarna verkligen. Och vill veta vad man ska göra.
Även i engelska så har många elever lätt att skriva en kort text i 6:an, men det som sedan kommer i 8:an och 9:an är så mycket högre nivå - jag kan inte bedöma om den eleven nånsin kommer att nå ett av de högre betygen då. Inte före de närmar sig. Och då vill jag inte riskera att behöva ge flera betygssteg sämre. Hellre börja med lite lägre. Dessutom - från och med 7:an så gäller ju 9:ans betygskriterier (även om man ändå anpassar till årskursen, vilket man ju delvis måste göra). Jag tror inte ens att skolverket har tänkt igenom detta ordentligt.
Du ska sätta terminsbetyg
i relation till betygskriterierna, vilket innebär att det är fullt möjligt att ge elever ett A eftersom du kräver lägre nivå för ett A av en elev i åk 7 än i åk 9, i t.ex skrivandet. Skolverket förklarar detta, bl.a i sina informationsfilmer. Elever ska ha möjlighet att nå hela betygsskalan varje termin. Det är du som planerar det centrala innehåll eleverna får möta och du kan varken ha det eller förväntad progression i åk9 för ett A i slutbetyg som ursäkt för att inte göra hela betygsskalan tillgänglig. Ja, jag tycker det är maktmissbruk att hålla nere betyg, om än oavsiktligt pga att inte alla lärare är pålästa, men fortfarande ett otyg i myndighetsutövning, och det finns också lärare, tvärsäkra och helt outbildade i barnpsykologi, som hävdar att det sporrar barn (att inte få de betyg de förtjänar förrän VT åk9).
Nej, det är möjligt att Skolverket inte hade tänkt färdigt och fått efterhandskonstruera i det här med
i relation till betygskriterierna. Så blir det ju med en politiskt styrd skola: Nycker, för lite underlag och forskning, sedan en ny nyck.