• Anonym (V)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    AndreaBD skrev 2022-12-18 16:53:16 följande:
    Jag tror du missförstått betygssystemet. Det är precis tvärtom. Har man en gång uppnått ett A - på ett betygskriterium så som skriva - så kan man just inte förlora det för en dålig inlämning. 
    Det stämmer delvis men inte helt. Att en enda dålig inlämning inte ska stjälpa ett högre betyg har du helt rätt i, men läraren gör alltid en sammantagen bedömning. Både för hela betyget och de delar som återkommer under hela utbildningen i t ex språk. Att i åk 7 ha nått A på skrivdelen räcker absolut inte 9an ut. Progression i skrivandet från lägre än A till ett stadigt A under hela åk 9 bör dock ses som ett A om eleven prövas mot hela det centrala innehållet i skrivandet. 
  • Anonym (V)
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 17:11:10 följande:
    Det skulle man kunna tro men så funkar det tyvärr inte på många håll.

    En del lärare idag kan knappt knyta skorna och ännu mindre förstå de kriterier som de ska sätta betyg efter. De kan alltså inte förklara dem för föräldrarna eller eleverna heller.

    Vi har t.ex. suttit med ett D i ett ämne och läraren kan inte säga en enda sak som vårt barn ska göra bättre/lära sig för att få ett högre betyg. Och sen slutar läraren efter en termin eller ett år och det är kaos och förvirring en gång till.

    Min sons bästa vän har ett E i idrott från 9:an för att han inte klarade av en enda sak- dans. I allt annat hade han A, tränar kampsport på hög nivå osv.

    Jag hade nog fått infarkt av ilska om det var jag.
    Det stämmer att kunskapen ibland är skrämmande låg om bedömning.

    Nu vet jag förstås inte hur det var i din väns fall, men jag har har haft elever som vägrar/ej "klarar" dans när läraren kallar det "dans". I dessa fall, med F efter F, har jag sagt till idrottsläraren att sätta på musik, följa läraren och köra uppvärmning med instruktioner på step-bräda och hålla koll på koordination och rytm hos F:arna. Alla har då fixat dans aka rörelse till musik. 
  • Anonym (V)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Då gjorde den läraren fel. 
  • Anonym (V)
    Hum Hum Humla skrev 2022-12-17 19:28:40 följande:

    När min dotter fick sina första betyg var det mest E och något D. Lärarna sa att de inte ville sätta så högt första terminen innan de lärt känna barnen, för att det är jobbigare att sänka betygen sen om det skulle visa sig behövas. När hon slutade 9:an hade hon mest A, några B och ett C.


    Ja, det där är ett väldigt trist sätt och felaktig bedömning från vissa lärare. Jag träffar dessa typer då och då som säger att det "sporrar" att få det lägre betyget. Nej, har man levererat på en nivå ska man förstås få det riktiga betyget. Vilka av oss vuxna vill ha 500 spänn i löneökning fast vi är "värda 900, men kämpa på likadant så ser vi nästa gång"? Det finns lärare som säger "Jag sätter inga A första terminen i sjuan". Likadant var det när jag gick i skolan på 80-talet. Det är maktmissbruk att hålla igen betyg på det viset och det finns ingen som helst evidens för de resonemangens framgång gällande barns motivation.
  • Anonym (V)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-19 10:29:14 följande:
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
    +1

    TS, jag hakar på detta inlägg. Med elever med dessa svårigheter använder vi bl a "Mellan raderna". Fråga om skolan har s.k "lästräning", i mindre grupp eller enskilt, samt om de kan ge er mtrl hemma. Följande är kopieringsunderlag för hela grundskolan. 
    www.studentlitteratur.se/serier/mellan-raderna/

  • Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 12:05:29 följande:
    Maktmissbruk??? Du förstår uppenbarligen inte vad det mest sannolikt handlar om. Ibland är det ganska omöjligt att veta om en elev som har fått ett A på en eller ett par ännu ganska enkla uppgifter i 6:an fortfarande kommer att ha så bra resultat när uppgifterna blir mer komplexa.

    Kanske inte i alla ämnen, men i vissa. Helt omöjligt är det när jag har nybörjare i moderna språk, som alltså börjat med språket i 6:an eller 7:an och ändå bara lär sig ord och små-fraser i början. Då går det egentligen inte att sätta betyg, men om jag ändå måste göra det, så har jag ingen aning om den eleven har kapacitet att uppnå ett högt betyg när det blir lite mera allvar. Om jag då skulle sätta ett A under första året, så kan det hända att eleven hamnar på ett E i slutet och då undrar föräldrarna verkligen. Och vill veta vad man ska göra. 

    Även i engelska så har många elever lätt att skriva en kort text i 6:an, men det som sedan kommer i 8:an och 9:an är så mycket högre nivå - jag kan inte bedöma om den eleven nånsin kommer att nå ett av de högre betygen då. Inte före de närmar sig. Och då vill jag inte riskera att behöva ge flera betygssteg sämre. Hellre börja med lite lägre. Dessutom - från och med 7:an så gäller ju 9:ans betygskriterier (även om man ändå anpassar till årskursen, vilket man ju delvis måste göra). Jag tror inte ens att skolverket har tänkt igenom detta ordentligt.  
    Du ska sätta terminsbetyg i relation till betygskriterierna, vilket innebär att det är fullt möjligt att ge elever ett A eftersom du kräver lägre nivå för ett A av en elev i åk 7 än i åk 9, i t.ex skrivandet. Skolverket förklarar detta, bl.a i sina informationsfilmer. Elever ska ha möjlighet att nå hela betygsskalan varje termin. Det är du som planerar det centrala innehåll eleverna får möta och du kan varken ha det eller förväntad progression i åk9 för ett A i slutbetyg som ursäkt för att inte göra hela betygsskalan tillgänglig. Ja, jag tycker det är maktmissbruk att hålla nere betyg, om än oavsiktligt pga att inte alla lärare är pålästa, men fortfarande ett otyg i myndighetsutövning, och det finns också lärare, tvärsäkra och helt outbildade i barnpsykologi, som hävdar att det sporrar barn (att inte få de betyg de förtjänar förrän VT åk9). 

    Nej, det är möjligt att Skolverket inte hade tänkt färdigt och fått efterhandskonstruera i det här med i relation till betygskriterierna. Så blir det ju med en politiskt styrd skola: Nycker, för lite underlag och forskning, sedan en ny nyck. 
  • Anonym (V)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:30:12 följande:
    Extra stöd får man inte om man har E. Men ni som föräldrar kan ju få tips om hur ni kan stötta hemma.
    Det räcker att eleven har svårt att nå målen eller det befaras att hen inte kommer att nå målen, för rätt till extra anpassningar. Som jag förstått det hänger hans E ofta på en skör tråd.

    TS, sedan har vi det där med "ledning och stimulans" och vad en personligen anser att det är och kräver av en själv, konkret, i ens klasser. Det finns fantastiska lärare som genom att planera sin undervisning efter de elever de råkar ha framför sig just det året, behöver ge betydligt färre extra anpassningar än kollegan som kör sitt gamla upplägg varje gång tills för många kört i diket. 
  • Anonym (V)
    Räkan77 skrev 2022-12-20 09:38:41 följande:
    Problemet är att föräldrarna inte kan styra barnen från sina jobb, att de ska gå till studiestunden istället för att hänga med kompisarna. Många av eleverna som skulle behöva gå på studiestunden är inte motiverade. Jag skulle önska att läroplanen skulle ändras så att det skulle bli obligatorisk studiestund 1-2 timmar i veckan under skoldagen istället med lärarfokus på de elever som inte når målen. Vet att det skulle ta mycket resurser, men skulle nog vara effektiv. 
    Vi gör så hos oss, både läxläsning på eftermiddagen och tid klassvis mitt i dagsschemat. 40 min räcker dock inte långt och beroende på ledarskapet i klassrummet blir olika mycket gjort. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?