• AndreaBD

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.

  • AndreaBD
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 16:40:18 följande:

    Dagens betygssystem är så förvirrande och demotiverande så jag undrar om jag ens hade levt om jag hade gått i skolan idag.

    Att kunna få högsta betyg var det som gjorde att jag överlevde mobbingåren, och att se sitt A försvinna för en enda dålig inlämning eller ett läxprov när man har grym mensvärk hade varit helt förödande.

    Ingen man träffar i i hela världen tycker att ett E låter bra eller ens godkänt när skalan går från A- E.

    Kan bara hoppas att detta skitsystem försvinner snarast och inte konstigt att dagens ungdomar mår dåligt. Det hade jag också gjort.


    Jag tror du missförstått betygssystemet. Det är precis tvärtom. Har man en gång uppnått ett A - på ett betygskriterium så som skriva - så kan man just inte förlora det för en dålig inlämning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-12-18 16:58:26 följande:
    Vad konstigt, hos oss ger dom alltid eleven det lägre betyget även om det bara är ett enda delmoment som har det lägre betyget.
    Det är korrekt, om vi nu pratar om OLIKA betygskriterier. Hittills var man tvungen att ligga på det betyget som man siktar i varje betygskriterium (numera är det "de flesta").

    Men man visar ju i regel samma kriterium flera gånger per termin/läsår. Exempel "skriva" i engelska. Eleven skriver kanske ungefär 4 texter på en termin, där räknas den bästa. 
  • AndreaBD
    Anonym (idiotier) skrev 2022-12-18 17:11:10 följande:
    Det skulle man kunna tro men så funkar det tyvärr inte på många håll.

    En del lärare idag kan knappt knyta skorna och ännu mindre förstå de kriterier som de ska sätta betyg efter. De kan alltså inte förklara dem för föräldrarna eller eleverna heller.

    Vi har t.ex. suttit med ett D i ett ämne och läraren kan inte säga en enda sak som vårt barn ska göra bättre/lära sig för att få ett högre betyg. Och sen slutar läraren efter en termin eller ett år och det är kaos och förvirring en gång till.

    Min sons bästa vän har ett E i idrott från 9:an för att han inte klarade av en enda sak- dans. I allt annat hade han A, tränar kampsport på hög nivå osv.

    Jag hade nog fått infarkt av ilska om det var jag.
     Tror mig - vi lärare får också snart infarkt. Tror du det är roligt att jobba med ett betygssystem som är så pass oflexibelt? Nu har det ju ändrats och blivit lite bättre. 

    Det där med idrotten - läraren har gjort en korrekt bedömning. Det är betygskriterierna som är orsak till idiotin. 

    Nej, läraren kan inte tala om vad barnet borde göra för högre betyg. Och det beror i allra högsta grad på läroplanen!! Detta står t.o.m. i läroplanen - eller i skolverket kommentar till den!  Jag var väldigt förvånad när jag läste detta. Det stod tydligt att läraren inte kan förväntas  kunna säga sånt. Tyvärr - betygssystemet har gjort att man har brutit ner allt i små detaljer, men om man då ska skulle ge råd hur man ändå uppnår...... det funkar inte alltid att bryta ner det så. 

    Varför det är så svårt? T.ex.om det är något som man vet hänger på mognad och man vet att just den eleven klarar bara inte av det än. 

    Exempel: I SO - och NO-ämnen finns det såna kriterier som att man ska förstå helheten, sammanhangen, kunna applicera detta på andra situationer, och liknande. Vad ska läraren då ge för konkret moment som eleven ska träna på? Att förstå sammanhang? 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 17:47:09 följande:
    Nja, inte "de flesta", det finns utrymme för utjämning så en elev som har spridda skurar A-E i kriterierna kan fortfarande få ett medelbetyg.
    Ja, visst. Jag ville inte gå in på alla detaljer nu, när det ändå inte var huvudfrågan.
  • AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2022-12-18 17:49:04 följande:
    Det stämmer att kunskapen ibland är skrämmande låg om bedömning.

    Nu vet jag förstås inte hur det var i din väns fall, men jag har har haft elever som vägrar/ej "klarar" dans när läraren kallar det "dans". I dessa fall, med F efter F, har jag sagt till idrottsläraren att sätta på musik, följa läraren och köra uppvärmning med instruktioner på step-bräda och hålla koll på koordination och rytm hos F:arna. Alla har då fixat dans aka rörelse till musik. 
    Bra idé , men det är en annan fråga. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 19:15:31 följande:
    Nej ok, jag förstår det. Jag vet att du annars brukar ha koll på saker.

    (Jag fick förresten svar från Skolverket om du minns diskussionen kring närvaro på lektioner, de har tydligen ändrat ordalydelsen, jag kopierar in svaret nedan.

    "Vi har ändrat meningen som du refererar där det stod "knappast". Skolverket menar att en elev som fysiskt är på plats i klassrummet borde rimligen inte kunna bedömas som annat än närvarande. Detta är vad vi tycker.")
    Även denna formuleringen är ju inte helt uteslutande. Dvs. det kan finnas undantag. 
  • AndreaBD
    Anonym (gg) skrev 2022-12-18 21:16:13 följande:
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
    Det är inte så längre. Det är just det man har ändrat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-18 22:10:05 följande:

    Helt sjukt, detta nya betygsystem gör att det nästintill är omöjligt att få E. Hur ska barnen kunna känna någon som helst framtidstro? Gymnasium endast för eliten.

    Något måste göras, för så här kan det inte få fortsätta.


    Nu överdriver du verkligen. Det är inga större problem att få E. Däremot var det kanske svårare att få de högre betygen. Men det har ju precis ändrats. 
  • AndreaBD
    Anonym (gg) skrev 2022-12-19 05:45:36 följande:
    När ändrade man det, detta hände i år.
    Det har gällt sedan den här terminen. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?