Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen.
Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.
Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna?
Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.