• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-17 10:42:30 följande:
    Jag tycker inte det är ni föräldrar som ska sätta nivån, det ska eleven. Sen kan man givetvis resonera om vad han tänker och kanske högre betyg i vissa ämnen, längre i andra osv. 
    Han går bara i åk 6. Jag jobbar på gymnasiet och jag blir lite beklämd när föräldrar redan i åk 6 oroar sig över betygen.  
    Så här fungerar det: Målen för betyg i åk 6 är ett eget avsnitt. När man sedan börjar åk 7 är det samma betygsmall (och mål) som gäller ändå upp till åk 9. ÅK6-betygen har noll relevans (personligen förstår jag inte hur politikerna drev igenom att de ska finnas, de har ingen funktion mer än nån slags fjäder i hatten hos politikerna, samt att de trodde att det skulle bidra till disciplin).
    Betygen i åk 7 kan vara rätt låga och man bygger sakta upp till slutbetygen i åk 9, vilka är de som är viktiga inför gymnasievalet. 

    Vad gäller analysförmåga är ungarna rätt omogna inne i hjärnan i åk 6. Klart att alla har utvecklats en bit till, till åk 9. Mognaden fortsätter förstås även på gymnasiet och där har vi samma resonemang: hur få dem att förstå vad analys är och hur man gör.
    Lärarna i teoretiska ämnen ska hjälpa eleverna med denna process men den är långsam. Vissa elever når inte "ända fram" så att säga. Många är mer praktiker och får höga betyg i de ämnena och kanske har E i sv,  sh etc. Då får det vara så. Man kan inte tvinga fram en mognad där den inte finns, men alla utvecklas givetvis hela tiden, om än olika fort. Vår hjärna är inte "vuxen" förrän framåt 25-års ålder. 

    Att tänka att E inte räcker till gymnasiet blir helgalet om ni tänker så. Nu vet jag inte vilken ort ni bor på och hur konkurrensen ser ut, men vill han inte in på teknik eller natur, profilerade ekonomiprogram etc, så är det inte svårt att komma in på det man vill, om det inte är speciellt profilerade skolor med tex idrott, musik eller annat, som gör att väldigt många söker. 

    Ni kan kolla upp lite runt detta redan nu, men det är flera år dit så det är inte ens säkert att det finns samma program, eller ens samma skolor att söka till om 3 år. 

    För att söka till ett teoretiskt program krävs minst 12 godkända betyg från åk 9 (och då måste vissa ingå som som,eng,ma) , till yrkesprogram krävs 8 betyg (ingår sv, eng, ma).

    Det allra bästa är att fundera över vad man tycker om, vad man tror sig kunna vara intresserad av/orkar med, så att man får en bra tid på gymnasiet. 

    Jag vet inte hur du tolkar det som oroar oss för betygen men vi vill ju att våra barn ska få så många möjligheter som möjligt i framtiden och en viktig del i det är ju att få betyg att kunna VÄLJA gymnasium och inriktning osv. Vi har ju ingen aning om vad som krävs betygsmässigt för det han kommer vilja söka om tre år men vi måste ju stötta så han når så långt han kan i skolarbetet. Vi bor i Storstockholm. Storasyskonet ska söka gymnasiet om ett år och då kommer vi ju lära oss mer om det och vad som krävs för olika skolor och program.


     


    Jag förstår helt att betygen inte spelar någon roll i åk 6. Men det är ju inte terminsbetyget som är relevant i min fundering ännu (de har han ju inte fått) utan det är alla resultat och bedömningar på prov under den här terminen som visar på att det är ganska svårt för honom. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-17 10:49:13 följande:
    Normalkurvan är som så att de flesta ligger i mitten eller strax under. En mindre andel elever ligger i botten och ytterligare färre mot toppen. Din son tillhör det lägre skiktet.

    Man ska vara nöjd med E, oavsett årskurs eller ämne. Man har rätt till individuellt stöd även om man inte har diagnos, du kan läsa mer om detta på Skolverkets hemsida. Skolan har dock ingen skyldighet att se till att din son får ett visst betyg, inte ens godkänt, de ska bidra till att han utvecklas så mycket som möjligt, och det är inte riktigt samma sak. Läraren ska så klart berätta för eleverna hur man kan tänka när man analyserar, de går ju i skolan just för att lära sig sådant och man kan inte förvänta sig att elever kan saker intuitivt, då behövde vi ju varken skolor eller betyg.

    Din son kommer in på gymnasiet men kanske inte på Teknikprogrammet eller liknande utan snarare något praktiskt om han har E i snitt. Däremot är det för tidigt att ge upp nu, slutbetygen ska spegla tre år av utbildning, en termins betyg är verkligen strunt samma. Det är första terminen, han hinner utvecklas mycket på två och ett halvt år. Det som är viktigt att ta med sig som förälder är att fira hans framgångar även om det "bara" är E, inte uttrycka ledsamhet att det inte blev mer utan bara poängtera att godkänt är bra nog men att om han vill nå högre så stöttar ni naturligtvis det och hjälper så gott ni kan. En förälders inställning gör stor skillnad!

    Se till att han läser mycket skönlitteratur, vanliga fysiska böcker. Det utvecklar språkkänslan och förmågan att läsa mellan raderna, det skapar större förståelse även för facklitterära texter. Uppmuntra honom att skriva dagbok också, skrivandet är viktigt för förståelsen. Lycka till.

    skolvarlden.se/artiklar/forskning-att-skriva-...
    Vi har haft kontakt med enskilda lärare under höstterminen kring vissa ämnen men skulle vilja få lite mer hjälp och kanske analys av om han behöver något mer stöd. Så vi tänker att vi tar kontakt med skolan i januari.

    Vi är jättetydliga med att målet för oss just nu är Minst godkänt i alla ämnen, inte mer. Men det känns som att han får precis E på prov även där vi kämpat oss blå innan provet. Så utan att vi lägger massor med kraft så går det inte, han lär sig alldeles för lite på lektionerna.

    Se till att han läser, tja, det händer inte att han läser en bok frivilligt. Vi har lyckats få honom att läsa lite under loven ibland genom mutor och uppmuntran men det kräver oerhört mycket tjat och pepp och krävs att det är den perfekta boken i hans ögon osv. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-17 10:53:03 följande:
    Han går i åk 6 till och med, dvs mycket hinner ändras på de kommande åren. Ingen bryr sig om vad han får det här sista året. Ingen. Det ger en indikation till kommande årskurser men det spelar faktiskt ingen roll, framtida lärare måste ändå bilda sig en egen uppfattning om hans förmågor och för det mesta får de inte ens se hans tidigare betyg. De får så klart om de vill men det kvittar egentligen. Viktig info om svårigheter, diagnoser osv ska ändå följa med överlämningen.
    Jag är fullt medveten om att betygen i sig är oviktiga. Men vi har ju höstterminens provresultat och bedömningar som vi ser till. Svenska och matte NP E, de gjorde en diagnos i svenska läsförståelse med ett gammalt NP och jag tror han blev underkänd på det i någon del osv. 

    De fick info från gamla skolan vid överlämningen om att han har lite svårt med koncentration osv men det verkar inte gjort någon skillnad.
  • Anonym (Ts)
    annabellelee skrev 2022-12-17 10:53:47 följande:
    Jag är lärare på gymnasiet. Jag tycker inte ni ska tänka betyg, utan snarare att lära ert barn en god rutin, alltså att plugga på rätt sätt. Bort med distraktioner (mobil om det finns), korta pluggpass, arbeta aktivt  med texterna (ställ frågor till texten, sammanfatta med egna ord osv). Lär honom bra strategier som kommer ge utdelning på lång sikt och som han kan ha nytta av upp till gymnasiet.

    Att tänka "han ska ha ett C, punkt slut!" är helt kontraproduktivt. Lär honom bra rutiner, så kommer hans förmågor komma till sin rätt, oavsett vilken nivå de ligger på.
    Vi har jobbat massor under hösten med att prata om studieteknik, skriva ner, upprepning osv. Problemet är att han verkar få med sig så lite från lektionerna att det känns som att vi börjar på noll när vi börjar öva inför ett prov,.
  • Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2022-12-17 12:34:19 följande:
    Jag tror ni ska be skolan om hjälp. Om han är dålig i alla eller nästan alla ämnen finns det ju ett generellt problem bakom, som man borde ta tag i. Då handlar det inte om olika styrkor och svagheter.
    Ja vi är inne på att prata med skolan mer övergripande (än i de enskilda ämnena) i januari. Vem tar man kontakt med i skolan och vad säger man? Vad kan vi begära?
  • Anonym (Ts)
    Hum Hum Humla skrev 2022-12-17 19:28:40 följande:
    När min dotter fick sina första betyg var det mest E och något D. Lärarna sa att de inte ville sätta så högt första terminen innan de lärt känna barnen, för att det är jobbigare att sänka betygen sen om det skulle visa sig behövas. När hon slutade 9:an hade hon mest A, några B och ett C.
    Så kan det absolut vara men här är det ju proven och bedömningarna under hösten som vi är bekymrade över, inte själva betyget på skolavslutningen egentligen.. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 15:16:39 följande:
    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.
    Vi har haft kontakt med lärarna. SO-läraren konstaterade också att han ser att sonen har svårt att komma igång. Dvs sonen kan sitta där med pennan redo men har inte skrivit en rad en bra stund in i lektionen. 

    Vårt intryck vid läxläsningen är att han får in alldeles för lite från lektionerna. Alltså när vi börjar öva inför ett SO-prov eller NO-prov så startar vi från noll, typ, det känns inte som att han lärt sig så mycket på lektionerna som vi sen bara repeterar utan mycket rätt okänt för honom. Det känns som att vi gör mycket av lektionsarbetet hemma även om han varit på varenda lektion... Han saknar också studieteknik och liksom förmåga att plugga. Dvs är det konkreta frågor att svara på eller mattetal att räkna går det jättebra att göra det hemma men att förstå hur man tränar hemma på 30 sidor religion eller massor med glosor i spanskan går inte alls, där måste vi nöta och nöta med honom. Och vi har lagt ner minst tio timmar per ämne ihop med honom inför NO-prov och SO-prov under hösten och trots detta blir det ju  bara precis E i resultat. Väldigt små marginaler. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 15:16:39 följande:
    Jag är själv lärare på högstadiet. Det ni kan göra: Prata med lärarna - vad har de för intryck? Har han svårt för sig eller är han okoncentrerad/omotiverad? Det finns många möjligheter. Han kan ha dålig studieteknik (det kan man öva hemma ganska bra om man vet vad det är). Han kan bara vara lite omogen. 

    Jag tycker också att ni inte ska tänka för mycket betyg - mycket kan vara tillfälligt, utan det viktiga är att han förstår, hänger med i ämnena. Vilket intryck har ni då när ni läser läxor med honom? Har ni märkt något som skulle kunna vara ett problem? Så som att han inte förstår vad det handlar om, inte vet exakt hur han ska göra, är långsam, tappar tråden, har svårt att formulera begripliga svar, m.m.

    Såg att du skrev att han fick dålig resultat på tidigare nationellt prov i läsförståelse. Det finns barn som i princip förstår texten, men inte riktigt klarar att förstå vad de förväntas skriva som svar till frågorna. T.ex. att de skriver något som har med texten att göra, men inte just det som efterfrågas i den frågan. Om han gör så, så skulle han kunna få mycket sämre resultat på prov. Kolla även detta! Förstår han inte texterna eller förstår han inte vad han ska skriva på frågorna? 

    Om du kan få honom att läsa hemma, så vore det jättebra. Mutor är nog nästan det enda som funkar.
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 18:25:20 följande:
     Tror mig - vi lärare får också snart infarkt. Tror du det är roligt att jobba med ett betygssystem som är så pass oflexibelt? Nu har det ju ändrats och blivit lite bättre. 

    Det där med idrotten - läraren har gjort en korrekt bedömning. Det är betygskriterierna som är orsak till idiotin. 

    Nej, läraren kan inte tala om vad barnet borde göra för högre betyg. Och det beror i allra högsta grad på läroplanen!! Detta står t.o.m. i läroplanen - eller i skolverket kommentar till den!  Jag var väldigt förvånad när jag läste detta. Det stod tydligt att läraren inte kan förväntas  kunna säga sånt. Tyvärr - betygssystemet har gjort att man har brutit ner allt i små detaljer, men om man då ska skulle ge råd hur man ändå uppnår...... det funkar inte alltid att bryta ner det så. 

    Varför det är så svårt? T.ex.om det är något som man vet hänger på mognad och man vet att just den eleven klarar bara inte av det än. 

    Exempel: I SO - och NO-ämnen finns det såna kriterier som att man ska förstå helheten, sammanhangen, kunna applicera detta på andra situationer, och liknande. Vad ska läraren då ge för konkret moment som eleven ska träna på? Att förstå sammanhang? 
    "Att förstå sammanhang", det är en bra sammanfattning av det min son verkligen inte kan...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-19 10:29:14 följande:
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
    Ja det har vi funderat på. Men det har inte känts aktuellt att utreda så här långt men vi vill ha mer hjälp från skolan, ja. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2022-12-19 10:37:52 följande:
    +1

    TS, jag hakar på detta inlägg. Med elever med dessa svårigheter använder vi bl a "Mellan raderna". Fråga om skolan har s.k "lästräning", i mindre grupp eller enskilt, samt om de kan ge er mtrl hemma. Följande är kopieringsunderlag för hela grundskolan. 
    www.studentlitteratur.se/serier/mellan-radern.../
    Ja det är ju något sådant jag vill ha från skolan. Någon form av extra stöd. Men svårt att veta vad man kan begära om han ändå når E i alla ämnen.
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-19 19:28:44 följande:
    Tio timmar är ju inte mycket, vi lade ner mycket tid när vår tvillingar var just tolv år, speciellt SO var svårt för dem.  De var inte mogna. Förstod inte riktigt språket, och hade inte tillräckligt bra läsförståelse. Vi gjorde så att jag läste högt för dem ur texterna, då lärde de sig jättebra, jag läste högt och förklarade om det behövdes. Barn i den åldern behöver oftast lära sig genom att lyssna. Det är så vi lärt oss av de äldre generationerna i årtusenden. Så lärde vi oss i mellanstadiet på åttiotalet genom den sk katederundervisningen,  läraren berättar och eleverna lyssnar. Detta att lära sig påbegynn hand , fungerar inte för många barn. Mina barn har nu klarat gymnasiet med fina betyg så det var värt att hjälpa dem lite extra just i femman, sexan och sjuan var det svårt för dem.
    Fick hem hans relihionsprov igår och han hade svarat riktigt bra på det. Hade rätt på de flesta kortfrågorna. Däremot blev betyget "bara" D eftersom han missar att svara på analysfrågorna. Jag undrar om han ens läser mening två liksom i uppgiften (där det stod just att man skulle jämföra) eller om han bara fastnar på del ett och svarar på den och sen går vidare. 

    Matteprovet däremot (som vi också fick se igår), andra provet på terminen och han hade nog med knapp nöd ett E... 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-20 09:30:34 följande:
    Det konstiga är dock att den läxläsningen som skolorna ändå försöker med då och då, inte nyttjas. Jag har sett det flera gånger under mina hittills 25 år som lärare. Skolorna lägger in läxläsning på två eller tre eftermiddagar i veckan och knappt någon elev kommer dit. Då fick man ta upp det i utvecklingssamtal och bestämma att eleven ska gå dit, och föräldrarna tyckte ju förstås att det var bra, men även då kom inte dessa elever regelbundet (ofta bara en, två gånger). Och föräldrarna reagerade inte på att de inte gick dit. Hur mycket mer ska skolan göra? Då har ju eleven och föräldrarna nonchalerat det. Och detta händer gång på gång! 
    I min sons skola så är det olika tider man går på för olika ämnen. Då finns en lärare där, inte nödvändigtvis den läraren man själv har. Tanken är väl att man går dit, ställer en konkret fråga och får hjälp med det. 

    Min son behöver ju mycket mer stöd än så och har nog svårt att formulera vad han inte förstår. Om han inte förstår matten så kan ju inte läraren på studiestödet sitta med honom i en timma och gå igenom grunderna. 
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2022-12-21 11:00:54 följande:
    Nej, det håller jag inte med om. Han bör gå dit och få hjälp med allt som han behöver hjälp med. Även om det inte är den vanliga läraren, så är det ju en lärare som förstår att vissa kan ha svårt för sig och kan behöva hjälp med att överhuvudtaget förstå vad man ska göra. Alla lärare kan väl hjälpa med årskurs 6 matte. Och även om de har andra ämnen, så är de vana vid att elever inte ens förstår vad det är de inte förstår. 

    Om fler föräldrar tänker så, så sitter den där läraren antagligen själv där och har inget att göra, när hen mycket väl skulle kunna hjälpa din son. Ta för er av det som finns! 
    Men vad ska han säga när han går dit? Om läraren frågar vad han vill ha hjälp med? 
  • Anonym (Ts)

    Klart bättre betyg än vi fruktat! Framför allt roligt för att han blev riktigt glad och stolt!


     


    C i både engelska och spanska tex.


     


    Däremot är det E i både matte, svenska och NO som ju är de ämnen där det krävs mest analys, som är mest grundläggande osv. Så vi får ju se hur vi ska ta tag i kontakterna med skolan nästa termin.

  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-21 18:09:22 följande:
    Ja det var ju inte så dåligt. Dessa betyg kommer inte att stoppa honom från att få ett arbete i alla fall! Det verkar värre att han inte orkar något efter en skoldag, Hur är hans kondition? I den åldern behöver man ju göra någon form av fysisk träning, om han inte vill idrotta kan ni ju gå på gym tillsammans eller åtminstone gå långa och raska promenader, 
    Jag är TS och nu blandar du ihop min son med någon annan. Min son sportar massor, är med i två lagsporter och tränar och spelar match varje vecka. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hopplöst) skrev 2022-12-22 10:04:16 följande:
    Men då har han ju en enorm kapacitet. 
    Sportsligt och med kompisar funkar det jättebra, ja. Men det är inte samma sak som att det går bra i skolan. 
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?