• Anonym (gg)

Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

Anonym (V) skrev 2022-12-18 17:39:11 följande:
    Det stämmer delvis men inte helt. Att en enda dålig inlämning inte ska stjälpa ett högre betyg har du helt rätt i, men läraren gör alltid en sammantagen bedömning. Både för hela betyget och de delar som återkommer under hela utbildningen i t ex språk. Att i åk 7 ha nått A på skrivdelen räcker absolut inte 9an ut. Progression i skrivandet från lägre än A till ett stadigt A under hela åk 9 bör dock ses som ett A om eleven prövas mot hela det centrala innehållet i skrivandet. 
    I gymnasiet räcker det att få under A i betyg på en enda uppgift i svenska B för att få E på hela kursen enligt min sons lärare. Min son hade alltså A i allt utom den uppgiften och fick E.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-18 22:21:47 följande:
    Det stämmer inte. Det räcker att få under A på en enda del av kunskapskraven för att få lägre betyg enligt det förra systemet, vi har ett nytt som började gälla denna hösttermin. Om din son fick E på någon del skulle han ha fått D i slutbetyg. Om han fick C på delen skulle han ha fått B i slutbetyg.
    Ja, då följde inte läraren detta, nästan hela klassen fick E eller F.
  • Anonym (gg)
    AndreaBD skrev 2022-12-18 23:14:39 följande:
    Det är inte så längre. Det är just det man har ändrat. 
    När ändrade man det, detta hände i år.
  • Anonym (gg)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 09:24:18 följande:
    Det har gällt sedan den här terminen. 
    Okej, synd att det inte påverkar honom då, han kämpade så hårt.
  • Anonym (gg)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-12-20 08:35:09 följande:
    Mutor för att läsa är det bästa. Min son fick ingen månadspeng, men han fick 100 kr per läst bok, då läste han.  
    Det hade nog inte fungerat på mitt andra barn, han fick en summa för varje höjning av betyget istället. Hade jag tagit per läst bok så hade det dessutom blivit svårmätt då mycket läsning var stycken på olika plattformar på nätet. Men han har också add, så han kan mycket väl försöka läsa en bok som han inte är intresserad av, utan att något i den fastnar.
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?