• SunnyP

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Jag har fyra barn, tre på högstadiet och ett på gymnasiet. Vi föräldrar har aldrig brytt oss om betyg, vad vi hoppas på är att dom ska vara godkända så dom ska kunna ta sig vidare. Vi hjälper till när dom behöver det men betygen är inte våra utan deras att vara stolta eller besvikna över. Vi föräldrar har inga som helst förväntningar och blir inte mer glada för ett VG än ett G, däremot så uppmuntrrar vi dem såklart när de själva känner sig stolta över sina prestationer.
    Våra barn har haft det relativt lätt för sig, tre av dem har ADHD/asperger diagnoser och är särbegåvade men en av dem är extremt lågpresterande och hamnar alltid efter trots att allt egentligen är väldigt enkelt för honom och han får kämpa betydligt hårdare för ett E än vad de andra två behöver göra för ett A eller B. Vår son som inte har diagnos och är normalbegåvad har oftast högre studieresultat än sina syskon men han kämpar också desstå mer i skolan. Alla är olika och har olika förutsättningar och så länge man ser att de försöker och gör sitt bästa så kan man inte önska sig så mycket mer oavsett vad det sedan står i slutbetyget. 


    Spucks skrev 2022-12-17 14:08:52 följande:
    Du tycker alltså om en ungdom, som inte har någon intellektuell nedsättning, får precis godkänt i nästan alla ämnen, är det fullt normalt och okej och det behövs ingen hjälp, för det bara är så?
    Jag hoppas att mina barn aldrig får lärare som dig!
    Nej det behöver inte vara något fel, vissa elever når helt enkelt inte högre. Vår äldsta son som är konstaterat särbehåvad (ett uppmätt IQ på över 130 som 6 åring) och har extremt lätt för sig men som är väldigt lågpresterande. Allt tar lång tid för honom, nästan dubbelt så lång tid som det gör för jämnåriga. Han tränar på det, har haft extra stöd i skolan, får massor av hjälp hemma men endå så är det så som han fungerar. Han klarade sig nätt och jämt igenom 9an, var precis godkänd i 12 ämnen, E i de flesta ämnen, D i några få och 1 A i teknik som han är extremt duktig på.Han var jättestolt över att han tillslut fixade det och det innebar i slutet på terminen skolarbete från morgon till kväll 7 dagar i veckan för att hinna få in allt, som han kämpade. Människor är olika och vi har alla olika förutsättningar och oavsett mängden stöd som eleven får så innebär det inte att alla kan nå högre betyg.
Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?