• Sommarbarn08

Sluta amma tvååring

Jag (vi) har valt att amma våra tre barn länge, ca 3 år.
    Nu är minstingen, som har varit den absolut tuttigaste av alla, 2,5 år och jag behöver av medicinska skäl sluta att amma för att kunna genomgå en behandling. Det är relativt bråttom så någon tid för längre nedtrappning finns inte. Behandling kommer att börja efter jul och nyår.
    För de tidigare barnen som varit runt tre har jag förklarat att de varit stora, inte behöver tutten och att det helt enkelt är slut i tutten och de har efter lite protester accepterat det. Den här lilla 2,5-åringen är dock otroligt mer bestämd och viljestark. Hen vägrar somna med någon annan än mig och sin älskade tutte på kvällen och är omöjlig att lura.

Jag vet att jag kan ta de stora barnen och åka bort och låta pappa "sköta det hela" men för oss känns det inte rätt. Jag har varit hens största tröst genom hela livet och vill vara där även nu när det blir en stor omställning. Jag vill heller inte missa en sekund med någon i mi  familj då jag inte vet hur nästa år ens kommer att se ut.

Hur har ni som slutat amma äldre barn gjort?

• Svar på tråden Sluta amma tvååring
  • Ellie

Jag slutade med första vid 27 månader och andra strax innan 2 år. Första var för att jag var gravid och det gjorde ont. Jag förklarade att det inte gick att använda brösten längre och att vi fick kramas istället. Det gick med ca 10 minuters protester under natten. Andra fick inte i sig tillräckligt med annan mat, och ville amma dygnet runt om hon fått bestämma. Jag var dessutom trött på det då, så jag förklarade igen att "nu var det bara 5 nätter kvar som brösten skulle fungera" och så räknade vi ner. När vi slutade blev det tvärt, med påminnelse, att "de går ju inte att använda längre". Det räckte för oss. 2-åringar förstår mycket mer än vi tror och jag är säker på att du kan köra liknande strategi för minsta som för de andra barnen.

• Gullvivor

När jag ville sluta amma vid 2 år så läste jag om andra mammor som tejpade bröstvårtorna. Det testade jag iallafall och det gick jättebra.. sa att det inte gick att amma längre och trots lite gnäll i början så förstod hon tillslut. 

Svar på tråden Sluta amma tvååring