Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Leka hos kompis= barnvakt??

Jag bara funderar lite... Har en son på 6 år. Alltid när hans kompisars föräldar hör av sig för att det ska lekas så är det hos oss dom ska vara. Det är alltså flera olika. Jag tänker ju i mitt huvud att man kör väl på ett ungefär varannan gång hos varandra....(eller tänker jag fel?) Men när min sons kompisar varit hos oss varenda gång i typ ett halvår så börjar jag fundera på om föräldrarna tycker det är skönt med lite avlastning?? Gratis barnvakt? Absolut ligger det ju lite hos mig, jag hade ju kunnat säga att nu vill min son vara hos er...men jag tycker det känns så dumt av någon anledning. Jag själv hade ju aldrig kunnat lassa över min unge till någon annan varenda helg i ett halvår utan att känna mig dum. Men det kanske är det dom fattat... Att hos oss är det bara att hiva in ungarna.... Hur tänker ni? Kör man varannan gång hos varandra? Är det ok att man bara är hos den ene hela tiden?

• Svar på tråden Leka hos kompis= barnvakt??
  • Anonym (Johanna)
    fjanten skrev 2022-12-11 22:11:56 följande:

Det beror väl på lite. Vi har oftare barnens kompisar här än tvärtom. Beror på att vi oftast hämtar tidigare än kompisarnas föräldrar, och då blir det att kompisar hänger med hem till oss. Men är det däremot på helger, som du tar upp i trådstarten, så brukar då i "gengäld" kompisarnas föräldrar bjuda in våra ungar till dem. Så ja, 50/50 är det nog inte, men jag upplever inget utnyttjande heller för den delen.

Så tycker jag i och för dig det är rätt kul när ungarnas kompisar är här  

Ja, precis, på helgerna menar jag... Här är det dom som söker upp oss och frågar om deras barn kan komma hem till oss. Har svårt att säga nej eller vända det till att våran unge vill vara hos dom. Rätt stökiga barn så jag kan inte påstå att jag tycker det är svinkulSkäms Men jag vill såklart att min son ska ha kompisar!
  • Anonym (Johanna)
    lövet2 skrev 2022-12-11 22:15:18 följande:

När det varit barn som alltid lekt här, då har det alltid visat sig finnas en förklaring till det. Kanske att hemförhållandena inte varit så bra (en pappa som super t ex), och då har jag varit rätt nöjd med att mina barn inte har lekt hemma hos dem. Annars har en vanlig orsak här varit att en förälder har jobbat skift och sovit på dagarna. De barnen får bara leka tysta lekar hemma och de får inte ta hem kompisar.

Nej det kan jag förstå... Men föräldrarna jag tänker på som ringer oss är lediga på helgerna och har, vad jag vet, inga problem med alkohol eller annat...
  • Anonym (Johanna)
    solros68 skrev 2022-12-11 22:22:05 följande:

Nu är det ju inte så för alla, men hos oss är det storebror som inte klarar av lillasysters kompisar. Han har autism och har svårt med för mycket ljud och intryck. Så det är lättare för oss när dottern är hos kompisar. Vi försöker kompensera när barnen kan vara ute lite mer.

Min sons ena storasyster har också jättesvårt för ljud och stök, har hänt att hon börjat gråta när min son haft kompisar här och det blir väldigt livat och högljutt. Det gör det ännu mer frustrerande för oss såklart, att sonens kompisar alltid "måste" vara här....
  • Anonym (Johanna)
    Maac skrev 2022-12-12 08:47:39 följande:

Svara såhär när de ringer; "Xxx vill gärna leka, men vi är lite upptagna idag så det går inte att vara här. Han kommer gärna hem till er. Vilken tid ska jag lämna i så fall?"

Har testat det med en av dom! Eller jag sa bara "Det funkar inte hos oss idag"...tänkte att då kan dom ju erbjuda sig lek hos dom istället. Men då blev det ingen lek alls när det inte funkade hos oss....
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-12-12 08:53:10 följande:
    Har testat det med en av dom! Eller jag sa bara "Det funkar inte hos oss idag"...tänkte att då kan dom ju erbjuda sig lek hos dom istället. Men då blev det ingen lek alls när det inte funkade hos oss....
    Litet förtydligande... Jag sa också att han gärna ville leka men att det inte funkade hos oss....
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Kii) skrev 2022-12-12 09:21:38 följande:

Vi har ungefär samma situation här. Ett barn med psykisk ohälsa som inte orkar stim och stoj. Vi har berättat för syskonens kompisars föräldrar, så att det vet. Alla är förstående och ett par har erbjudit sig hjälpa oss med barnpassning vid behov. 

Så fint att ni blivit bemötta med förståelseGlad
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (va???) skrev 2022-12-12 10:39:45 följande:
    Driver du med mig? Man får inte hämta andras ungar, kan bli att klassas som människorov, och med barn är det extra allvarligt.

Är bekant med en i Sundsvall som har delad vårdnad, han har varit med om flera gånger när hans exfrus kompis tagit med sig sitt och exfruns barn hem till sig, sen har han kommit dit och ska hämta och fattar ingenting. 
    Men snälla, du tror inte att hon och dom andra föräldrarna kommit överens om att hon ska ta med sig barnets kompis hem? Har hänt flera gånger med mina döttrar att deras kompisars föräldrar frågat om min dotter kunnat följa med dom hem efter skola/fritids (eller tvärtom att jag tagit med dotterns kompis). Då har jag ringt fritids och meddelat att min dotter blir hämtad av Xx mamma/pappa....Inga konstigheter. Det gånger som jag tagit med någon dotters kompis hem så har kompisens föräldrar fått höra av sig till fritids och meddela att jag ska ta med dotters kompis hem.... Det är inte människorov!Tomte
Svar på tråden Leka hos kompis= barnvakt??