• Anonym (Mamma)

Hur mycket ska man lägga sig i?

Mitt äldsta barn, en dotter på 13 år, har tydligen fått sin första pojkvän... Och jag vet inte riktigt vad jag borde säga och göra. Hon berättar i princip allt för mig, vilket jag såklart är glad över, men den här situationen är så ny att jag känner mig lite vilsen.
    Både hon och jag har autism och adhd och hon behöver mycket stöd för att våga göra saker. Hon har på samma gång svårt för att säga nej, vilket gör mig orolig att hon kommer gå med på saker hon inte vill... Vi pratar mycket om det, men det är ju begränsat vad jag i slutändan kan påverka till eller från...
    Jag vet inte alls vart gränserna borde dras... Var, när och hur får de vara ensamma tex? 

Snälla ge en vilsen nybliven mamma till tonåring lite råd... Helst från de med erfarenhet av tonåringar med npf.

• Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i?
  • Anonym (´´´)

Hur gammal är killen? 

Är de lika gamla är de kanske mer som kompisar (än så länge). Jag och min första pojkvän var 13 år, vi hängde ihop ett helt sommarlov men vi gjorde aldrig något mer än att kramas och pussas. Sov aldrig över hos varann heller. Vi var väl helt enkelt så barnsliga ff att vi inte tänkte på det. 

En av mina söner i högstadiet, träffade en tjej på sin skola och de hängde ihop i ett halvår innan det frågade om de fick sova över. Då ringde vi till tjejens föräldrar och frågade hur de tänkte. Lagen säger ju inget sex innan 15, så det är rätt viktigt att man pratar med sina ungdomar om det. 

Viktigt att du pratar med killens föräldrar också. Kan vara bra att känna att man har samma attityd till tex att sova över och sånt. Samtidigt kan ju sådana här historier ta slut väldigt snabbt i den åldern - ena veckan är man kär i en, om några veckor kan det vara en annan man är kär i. 

• Anonym (Po)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-10 08:20:47 följande:

Hur gammal är killen? 

Är de lika gamla är de kanske mer som kompisar (än så länge). Jag och min första pojkvän var 13 år, vi hängde ihop ett helt sommarlov men vi gjorde aldrig något mer än att kramas och pussas. Sov aldrig över hos varann heller. Vi var väl helt enkelt så barnsliga ff att vi inte tänkte på det. 

En av mina söner i högstadiet, träffade en tjej på sin skola och de hängde ihop i ett halvår innan det frågade om de fick sova över. Då ringde vi till tjejens föräldrar och frågade hur de tänkte. Lagen säger ju inget sex innan 15, så det är rätt viktigt att man pratar med sina ungdomar om det. 

Viktigt att du pratar med killens föräldrar också. Kan vara bra att känna att man har samma attityd till tex att sova över och sånt. Samtidigt kan ju sådana här historier ta slut väldigt snabbt i den åldern - ena veckan är man kär i en, om några veckor kan det vara en annan man är kär i. 

Det finns ingen lag som säger att det är förbjudet att ha sex innan 15. Däremot får den som är äldre än 15 inte ha sex med någon under 15 om de inte är så gott som jämnåriga och vilja till sexet är ömsesidigt. Jämnåriga under 15 får enligt lag ha sex med varandra när de vill så länge det finns samtycke. 
  • Anonym (Mamma)

Båda är 13 och de var kompisar innan.
    Jag vet inte så mycket om honom än, men min dotter är absolut inte barnslig. Under utredningen ansåg de hennes mognad vara ca 6 år äldre än sin faktiska ålder.

Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i?