• Anonym (A)

Tonåring med hög skolfrånvaro

Sonen fick precis CSN indraget eftersom han har för hög skolfrånvaro. Han är skitsur men det är förstås självförvållat.

Han har inga problem med studierna egentligen. Han har A och B i flera ämnen. Han läser mycket böcker på fritiden och flera lärare har sagt att han ligger på universitetsnivå, vilket förstås är kul. 

Det stora problemet är att han inte kommer i säng i tid och att han har sömnproblem. Han har varit med om ett par traumatiska händelser och har vissa symtom på stress. Han hade en psykologkontakt tidigare men vill inte återuppta den. 

Problemet är att han är 18 så han kan frånvaroanmäla sig själv. Jag måste ofta åka före honom till jobbet och då kan han frånvaroanmäla sig utan att jag vet om det. 

Ofta försöker jag väcka honom innan jag går men han är väldigt svårväckt och somnar ofta om trots att han har var uppe när jag gick. Jag kan sällan ta sovmorgon själv om jag börjar senare eftersom jag måste försöka väcka honom.

Jag kan inte boka tid på vårdcentralen för att han ska få en samtalskontakt eftersom han är myndig så jag måste tjata och tjata om allt sådant. Dessutom är det väldigt svårt att få en tid så man måste ligga på. 

Han fick Propavan tidigare att sova på och det är ju ett milt preparat. Då blev det lite bättre med sömnen men sedan tog de slut så då får jag tjata om att han ska förnya receptet. Han vill alltså ta dem så det är inget jag insisterar på, jag vill förstås helst att han ska kunna sova utan, men han tyckte att de fungerade bra.

Jag uppfattar honom inte som deprimerad. Han har vänner och intressen och är för det mesta på bra humör. Han tränar mycket också. 

Jag vill inte vara för hård mot honom eftersom han har haft det tufft men är orolig att han ska få problem i skolan. 

Jag vet inte hur vi ska komma vidare. Det var mycket lättare förr när jag kunde boka tider etc. åt honom. Det är klart att han ska klara sådant själv. I övrigt är han väldigt självständig och envis. Han vill fixa allt själv men just det här fungerar inte. 

Har ni några råd? Kanske någon som har varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Tonåring med hög skolfrånvaro
  • Anonym (A)
    Anonym (förälder) skrev 2022-12-09 19:32:41 följande:

Det är inte helt ovanligt att tonåringar mister csn ett tag. Jag vet flera stycken och min son har fått en varning nu i höst (går sista året). Så länge det går bra i skolan så skulle jag faktiskt inte bry mig om detta. Det är allvarligt först om det blir f-varningar eller om tonåringen mår dåligt. Vilket din inte verkar göra. Eller? Eftersom du verkar tycka att han behöver en samtalskontakt? 

Däremot så skulle jag inte ersätta de pengarna med någon slags månadspeng! 

Såklart ska ni prata om detta också, men lyssna på honom och försök tänka på vad som är viktigt i slutändan: hur han mår och att han tar studenten. Men att lägga sig sent och ha svårt att stiga upp är liksom typiskt för tonåringar...

Sen spelar det kanske roll det om det är något enstaka ämne som blir drabbat. Min son har fysik första lektionen tre dagar i veckan (varav två tidiga) så jag försöker nu verkligen se till att han går upp och kommer iväg de två dagarna.  Fysik är ett ämne där det är väldigt bra att vara med på lektionerna. Jag hade nog varit mindre tjatig på morgonen om det var olika lektioner som blev drabbade. Om han är uppe och håller på med frukost när jag går är jag mer säker på att han kommer iväg i tid.

Så tycker jag...

Han mår bättre nu men han har gått igenom en del. Han var bland annat svårt sjuk under en längre period och fick gå om en årskurs eftersom han var så mycket på sjukhus. 

Det är lite lugnande ändå att veta att det är vanligt. Jag har bara ett barn så jag har inte så mycket att jämföra med. 

Inga F-varningar tack och lov. Nej, jag kommer inte ersätta bidraget med veckopeng. Det är bra med en konkret konsekvens. Jag tror faktiskt att det kan göra viss skillnad.

Anonym (Wilma) skrev 2022-12-09 19:51:09 följande:

Nu har min son ganska ordentlig ADHD, men i övrigt är det ganska likt er situation: en smart kille med bra betyg som har svårt att komma upp på morgonen. Det som funkar för oss är att jag väcker honom med en latte på morgonen (och hans medicin). Alla skärmar laddas på mitt rum under natten - det är något som han efter att han fyllde 18 år bad oss fortsätta med. Jag tar med hans telefon in på morgonen och den har flera larm som påminner honom under morgonen så att han kommer iväg även när jag och pappan börjar jobba tidigare. Sedan små belöningar - verkligen tramsigt små belöningar, som en kaka - för att han kom i tid till skolan den dagen.

Efter att han fyllde 18 år så har vi även taget ett stort steg tillbaka och lämnat över ansvaret att sköta skolan till honom. Vi stöttar och hjälper till med det som han ber om stöd med. 

Bra konkreta tips!
    Jag har också tagit ett steg tillbaka men det är svårt att se på när han ställer till det för sig ibland. 

Anonym (''') skrev 2022-12-09 20:42:52 följande:

Jag jobbar på gymnasiet. Vi har stora problem med vad vi kallar "18-årssjukan" dvs när de kan anmäla sig själva. 
    Hos oss får de varningssamtal, sen förstås CSN-brev och indragning men det viktigaste är ju inte pengarna, utan samtal med kurator, specialpedagog eller annan (förutom mentorn) för att försöka fånga upp och hjälpa eleven. Vår SYV har många samtal med elever i samma sits som din son och får dem att förstå konsekvenserna om de inte får ledig alla betyg och kanske inte får ut examen. Även om han har lätt för sig finns det kurser man ändå inte får godkänt i till slut, om det är väldigt hög frånvaro just på dessa (tex om han alltid missar samma lektioner på morgnar). 

Det du beskriver skulle han behöva ha kontakt med skolans kurator för, och försöka få hjälp med sömnen, sina rutiner. Tyvärr går det inte att tvinga så klart, men det är vad vi skulle försöka med där jag jobbar. 

För vissa elever blir det större möten med rektor, SYV osv, för att utröna vad ungdomen egentligen vill med sina studier. Det brukar vara sådana möten när eleven börjar få F-varningar i kurser och det brukar vara nu runt jul man börjar kunna se sånt. 

Intressant med lärarperspektiv! Förstår att det kan vara knepigt med 18-åringar. 

Skolan har erbjudit samtal med kuratorn men sonen vill hellre ta det utanför skolan. Jag tror att han skulle behöva några KBT-samtal om verktyg för att hantera stress men då måste han boka tid, vilket han inte gör. 

Däremot skulle han kanske kunna prata med SYV. Han har planer för framtiden men det är viktigt att han förstår vad som krävs för att komma dit.

Problemet med att han har lätt för sig är att han inte förstår att man måste anstränga sig med vissa ämnen, särskilt de ämnen som han tycker är tråkiga. 

• Anonym (A)
    Anonym (''') skrev 2022-12-10 11:10:21 följande:

Dessutom (glömde skriva det):

Om det fortsätter månad efter månad med indraget CSN och hög frånvaro kan det bli möte där man diskuterar huruvida eleven ska gå kvar eller inte. Gymnasiet är inte obligatoriskt, det är en stor skillnad mot grundskolan. Skolan har skyldighet att hjälpa och stötta allt man bara kan, men om eleven inte vill ta emot det skolan kan göra (tex inte vill prata med någon, inte gå på lovskola mm) så blir det ibland inget mer att göra än att diskutera andra vägar till utbildning. Vi kan inte trolla fram en Inre motivation hos eleven men vi försöker på alla sätt och genom yttre åtgärder. 

Det är sonen och jag väl införstådda med men där är vi inte tack och lov. Han har bättre och sämre perioder. 

Det är framför allt sömnen som är ett problem. Det påverkar ju allt när man sover så dåligt som han gör. De nätter han sover bra så kommer han upp i tid. 

I första hand tror jag att det skulle vara bra om han kunde ta propavan för att normalisera sömnen. På längre sikt behöver han hjälp med att hantera den ångest och stress som orsakar sömnproblemen. 

Jag har som sagt haft kontakt med både mentor och kurator om det här. Jag tror att det vore bra om han pratade med kuratorn men han vill inte. Han vill inte prata om det som är privat i skolan men visst kan en skolkurator ge konkreta verktyg för att hantera stress och sömnbrist? Han behöver ju inte förklara varför. 

Ett stort problem är att sonen efter en dålig period gör en uppryckning med ett helt galet schema. Han kan ställa enormt höga krav på sig själv i de lägena. Jag har pratat mycket med honom om det eftersom det nästan oundvikligen leder till besvikelse och så tappar han motivationen.

Det är sådant han skulle behöva hjälp med. Jag har köpt böcker om hur man kan strukturera vardagen och sätta realistiska mål men han vet bättre (som en typisk tonåring).

• Anonym (A)
    Anonym (''') skrev 2022-12-10 12:46:10 följande:
    Vår kurator arbetar absolut med sånt. Det är som du säger, kruxet att få eleven att vilja prova. Om det går att få honom att i a af möta kuratorn EN gång, så kanske det  kan leda till något :) . 

Det är det här lirkandet som kan ta tid, men min upplevelse är att många tonåringar känner det positivt att prata med någon som inte är förälder, inte lärare osv - någon som är helt fristående och det är ju kuratorn.

Att han sagt att han vill ta det utanför skolan - jovisst, men gör det då (tänker jag då). Jag har egna ungdomar som varit i liknande sits och det är ibland bara något de sagt, för att man ska sluta "tjata". Du kanska kan få honom att gå med på att han antingen pratar med skolans kurator eller bokar tid på VC (då är det oftast lättare att få en tid hos skolans kurator, det kanske han inser) , men att något måste ske. 

Exakt, något måste ske nu. Sonen har faktiskt försökt boka en tid på flera vårdcentraler men det är kö till att bara lista sig. Han listades på min gamla vårdcentral för länge sedan som är katastrofalt dålig så vi försöker hitta en ny. 

Om jag lägger fram det så, just att kuratorn kan ge konkreta råd, så kanske han faktiskt överväger det alternativet. 

Tack för goda råd!

Svar på tråden Tonåring med hög skolfrånvaro