• Linnis04

Komplikationer efter abort

Hej! 

Jag var tyvärr tvungen att göra en abort i vecka 15 pga vissa omständigheter. Har tidigare gjort två aborter innan, så detta var min tredje inom ett år (detta inte pga slarv av preventivmedel utan att inga preventivmedel har hindrat graviditet, trots olika sorter). De tidigare aborterna gick felfritt, men efter denna blev det en misstänkt infektion till följd av mycket rester? gjorde aborten i måndags, tre dagar senare skrapades jag och fick antibiotika insatt. Alltså upptäcktes ?infektionen? väldigt fort. Väldigt oklart om det var en infektion då CRP aldrig översteg 12. Cervix-provet visade på inga bakterier.  Hade endast illaluktande blödning. Tror ni att infektionen, om det nu var en, kan ha påverkat min förmåga att få barn i framtiden?
    och snälla, jag ber er, döm inte för de tidigare aborterna då vi gjort allt vi kunnat för att skydda oss Så vill att ni respekterar detta och håller er till frågan. Är 18 år.

• Svar på tråden Komplikationer efter abort
  • Cusoon

Jag tror inte aborten eller efterföljande infektion påverkar dina möjlighet att bli gravid igen.

• Anonym (M)

Omöjligt att svara på, bättre att fråga läkaren Vad denne tror. För tror ingen kan veta helt säkert. Låter ju dock inte som någon fara, men skulle nog va mer rädd om mig och min kropp om jag vore som dig. 

Avhållsamhet runt ägglossning med hjälp av app och temp är ju ett alternativ kanske, plus avbrutet och kondom. Vet de inte hörde till tråden men lite provocerande är det ändå. 

• Anonym (MJ)

Beklagar att det varit så tufft för dig. Hoppas du får hjälp med något preventivmedel som fungerar, för vissa personer omsätter kroppen läkemedel väldigt snabbt, vilket gör att nivån inte blir tillräckligt hög för att vara effektiv. Upptäcks detta kan man dock justera dosen. Men kondom, framförallt kring ägglossning, får du kanske ha i kombination för din egen skull.

Illaluktande blödning behöver inte betyda infektion, så kallat avslag efter förlossning luktar rätt illa helt normalt. Det är bra att du fått behandling ifall det ändå var en begynnande infektion, men det påverkar inte chanserna till en framtida graviditet.

Svar på tråden Komplikationer efter abort