RebeckaZ70 skrev 2023-11-25 19:54:28 följande:
Det går ju bra i Frankrike?
ser du någon skillnad på att i Frankrike stänga sex moskéer som sprider radikaliserad islamism och SDs vilja att riva ALLA moskéer, minareter, kupoler, halvmånar eller andra attribut för en muslimsk tro?
www.dn.se/sverige/akesson-vill-andra-grundlagen-och-riva-moskeer/
"
Med islamism menas vanligen uppfattningen att religionen genom så kallade sharialagar ska färga hela samhällslivet. I SD-retoriken är gränsen mellan islamister och den muslimska gruppen som helhet inte sällan oklar. I sitt tal sade Jimmie Åkesson också att ?minareter, kupoler, halvmånar eller andra attribut som tjänar som islamistiska monument i stadsbilden bör helt tas bort?.
Då har man väl gått betydligt längre än att bekämpa islamism?
? Det är väl en definitionsfråga. Jag vet inte om det är nödvändigt med en minaret för att utöva sin tro på islam. Jag menar att det kanske inte är det, det är snarare ett monument över en imperialistisk politisk ideologi.
Eller ett monument över en religion?
? Ja, men som enligt mig inte bara är en religion utan en politisk ideologi som inte skiljer på det världsliga och det religiösa och som vill styra detaljer i människors vardag som vi inte är vana vid i Sverige.
Statsminister Ulf Kristersson (M) kommenterar Åkessons utspel i ett sms till DN:
?I Sverige river vi inte gudstjänstlokaler. Vi ska som samhälle slå tillbaka mot våldsbejakande extremism oavsett grund ? men det ska ske inom den demokratiska rättsstatens ramar (...) Nu behövs samling, inte ytterligare polarisering?"