• Anonym (Vän)

Är det något att anmäla till soc?

Min vän bor med man och tre barn i en tvåa. Jag har flera gånger frågat hur de står ut, men hon säger att de ändå mest sover där, annars är de hos sina föräldrar, på jobbet etc.

Skämtsamt frågade jag hur man ens lyckas få så många barn när alla sover i samma rum. Hon svarade att "barnen är så små att de ändå inte förstår vad de ser". Jag blev illa till mods, men frågade hur de ska göra när barnen är större... "Då får vi vara diskreta under täcket eller nåt". Verkade inte bekymra henne...

Det är flera dagar sen och jag kan inte släppa det. 

Skulle ni socanmäla? Att barnen inte förstår/kommer minnas tycker jag inte är en giltig ursäkt...

• Svar på tråden Är det något att anmäla till soc?
  • Anonym (Vän)
    Spigger86 skrev 2022-11-26 12:19:56 följande:

I många länder kan 5-6 personer och mer ändå bo i en tvåa. Så var det i Sverige också för inte så längesen. Men nuförtiden anser man att barn får men för livet om de inte får eget rum. Vi är så bortklemade i det här landet. Socanmäla för en sån här skitsak? Skärp dig ts!

Läser du ens vad jag skriver? Eller tycker du det är okej att ha sex när barnen ser på?

• Anonym (överdrivet)

Jag hade inte tagit vännens svar på allvar. Om jag fått en sådan fråga av en vän så hade jag tolkat det som ett skämt och svarat något dumt tillbaka eftersom det inte är något som angår dig över huvud taget och att hon säger att barnen ändå inte förstår skulle jag först tolka som att dom inte skulle förstå om dom vaknade till och såg något inte som att dom medvetet hade sex framför sina vakna barn och att dom får vara mer diskreta när barnen blir större om de skulle vakna till. Barnen är så pass små att de säkert sover och din vän har troligen sex på alla möjliga platser där det funkar som de flesta småbarnsföräldrar får göra. Att anmäla till soc är verkligen överdrivet, är man så pass trångbodd så kan det säkerrt vara lite krångligt att få till det men att tolka det som att dom har sex framför sina vakna barn är väl verkligen att övertolka vad hon sagt.

• EpicF

Dumma frågor får dumma svar. Finns absolut inget att anmäla. 

• Anonym (Anna)

Nä det finns inget att anmäla. Man kan inte anmäla att en familj är trångbodd, inte när det ser ut så som det gör idag på bostadsmarknaden.

• Anonym (Vän)
    Anonym (överdrivet) skrev 2022-11-26 12:47:18 följande:

Jag hade inte tagit vännens svar på allvar. Om jag fått en sådan fråga av en vän så hade jag tolkat det som ett skämt och svarat något dumt tillbaka eftersom det inte är något som angår dig över huvud taget och att hon säger att barnen ändå inte förstår skulle jag först tolka som att dom inte skulle förstå om dom vaknade till och såg något inte som att dom medvetet hade sex framför sina vakna barn och att dom får vara mer diskreta när barnen blir större om de skulle vakna till. Barnen är så pass små att de säkert sover och din vän har troligen sex på alla möjliga platser där det funkar som de flesta småbarnsföräldrar får göra. Att anmäla till soc är verkligen överdrivet, är man så pass trångbodd så kan det säkerrt vara lite krångligt att få till det men att tolka det som att dom har sex framför sina vakna barn är väl verkligen att övertolka vad hon sagt.

Du kanske inte pratar om sånt med dina vänner, men vi kan diskutera allt. Om något är hon för glad i att dela med sig av för många detaljer.

Hade du resonerat likadant om du visste att en vän har sex öppet medan deras småbarn ser på? Är det överdrivet att reagera?
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Anna) skrev 2022-11-26 13:19:25 följande:

Nä det finns inget att anmäla. Man kan inte anmäla att en familj är trångbodd, inte när det ser ut så som det gör idag på bostadsmarknaden.

Snälla läs det jag frågar. Det handlar inte om att anmäla trångboddheten.
  • Anonym (T)
    Anonym (Vän) skrev 2022-11-26 11:28:29 följande:

Jag menar inte anmäla trångboddheten, utan att de har sex så barnen ser. 

Att barnen inte förstår är en väldigt dålig ursäkt. 

Hur vet du att barnen ser? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (T) skrev 2022-11-26 13:29:44 följande:
    Hur vet du att barnen ser? 
    Vännen hade ju sagt att barnen inte förstår vad de ser.
  • Anonym (123)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-26 13:42:44 följande:
    Vännen hade ju sagt att barnen inte förstår vad de ser.
    Personligen hade jag inte fixat att ha sex med publik, oavsett om de förstår eller inte.
    Fixar inte ens att hunden glor för fasen!
  • Anonym (överdrivet)
    Anonym (Vän) skrev 2022-11-26 13:23:48 följande:
    Du kanske inte pratar om sånt med dina vänner, men vi kan diskutera allt. Om något är hon för glad i att dela med sig av för många detaljer.

Hade du resonerat likadant om du visste att en vän har sex öppet medan deras småbarn ser på? Är det överdrivet att reagera?
    Jag skulle inte tolka det svar som hon gav dig enligt din trådstart som du gör. Jag hade tolkat det som jag skrev, att hon menar att de inte skulle förstå om dom vaknade och såg något. Jag pratar om sex med mina vänner men den typen av fråga som du ställde var väldigt dömande över deras situation om det inte var ett skämt och nej jag är inte dömande med mina vänner, jag brukar inte heller tolka det mina vänner säger på värsta tänkbara vis heller. Om jag seriöst var orolig för något så skulle jag direkt ställt en rak fråga rörande det, inte så svävande som du var. Om jag trode att dom hade sex framför sina vakna barn så hde jag ställt frågan, "Menar du verkligen att ni har sex i samma rum som barnen när de är vakna?" Varför inte fråga din vän rakt ut istället för att fundera över att amäla till soc.
Svar på tråden Är det något att anmäla till soc?