• Anonym (Ts)

Känner mig bortgjord.

Går på sk daglig verksamhet. Och pratar lite med en i personalen. Bara jag, hon och nån slags praktikant som är kvar då. Jag säger något om att

-vi har en halvtimme kvar innan vi slutar kl tre,   då hon svarar att
    -nej det gör vi inte, vi slutar kvart i, det har jag sagt till dig många gånger.
    -men det har du inte. Enligt hemsidan slutar vi kl tre.
    -det gäller för personalen ja men ni andra slutar kvart i. Jo flera gånger har jag sagt det till dig, det vet du.

Jag känner mig så tillsagd! Dessutom av en som är mindre än halva min ålder.

Grejen är, att detta är mycket känsligt för mig. En öm punkt, eftersom jag har en minnesstörning (efter en händelse. O det är därför jag öht går på den där verksamheten). O den skäms jag väldigt mycket för, hon säger alltså detta INFÖR den där mycket unga praktikanten (som antagligen inte får veta nåt om deltagarna där?) Ska det vara så här? Känns som att hon klädde av mig naken inför nån som inte borde få veta nåt om mig. 

Input, någon?

• Svar på tråden Känner mig bortgjord.
  • Kockobello

Nej, du förstorar upp det. Det är helt ok att glömma saker i bland.

• Anonym (E)

Har hon ens koll på din minnesstörning?

Dock sa hon inget utlämnande inför praktikanten utan påminde dig om tiden. Om du inte minns när du slutar bör det dock finnas lättillgängligt för dig för du ska inte behöva kolla på en hemsida varje gång.

• Fröken Allvar

Det låter som om hon tappade humöret. Hon är mänsklig, men om du inte har tappat förtroendet för henne helt så tycker jag att du kan be att få prata med henne i enrum. Om ni inte har något sådant på verksamheten (lokalerna kan vara väldigt olika är jag medveten om) så tycker jag att du ska kunna stanna kvar efter och berätta hur du kände. Det uppskattar hon säkert. Men om du känner på dig att det kommer att bli värre av det och att hon fortsätter så ska du självklart inte göra det.

En annan väg kan vara att ringa och prata med din handläggare på kommunen som beslutar om din placering. Återigen beror det ju på om du har nya handläggare hela tiden eller en stabil person som du känner. Ibland kan det hjälpa att gå genom verksamhetschefen. Men allt beror på om det är bra eller galna personer på just din LSS-enhet.

Sådär ska du inte behöva ha det. Verksamheten är alltid till för dig som är deltagare i första hand, och den personal som inte förstår det bör få en chans att bättra sig. 

• Anonym (Varför)

Varför säger du att hon inte sagt det om du vet med dig att du har minnesstörning? Det vore ju inte så konstigt om du hade glömt det då, menar jag.

Men du ska absolut inte känna dig bortgjord. Nu vet du i alla fall när du slutar och det är väl bra?

• Anonym (Beroende på)

Om hon bara sa det så där som en upplysning just för att du inte visste ska du inte ta åt dig. Om hon lät tyken, suckade, lät vass- ja, då ska du gå vidare med det. Men bortgjord är du inte. Inte ditt fel vare sig minnessvårigheten eller ifall mänskan var spydig.

• Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2022-11-23 22:15:47 följande:

Har hon ens koll på din minnesstörning?

Dock sa hon inget utlämnande inför praktikanten utan påminde dig om tiden. Om du inte minns när du slutar bör det dock finnas lättillgängligt för dig för du ska inte behöva kolla på en hemsida varje gång.

Vad menar du?? Jag utgår förstås från att hon har det, eftersom hon är anställd  där. O jag kan nog ha nämnt det för henne själv också. Nä jag kollar inte på en hemsida varje gång, det är inte det som det är frågan om heller.

O jo som jag skrev förut så fick hon mig att känna mig dum o utlämnad inför nån annan, som då fick fokus på att det är nåt fel med mig:   -jag har ju sagt det till dig många gånger tidigare.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-23 22:42:24 följande:
    Vad menar du?? Jag utgår förstås från att hon har det, eftersom hon är anställd  där. O jag kan nog ha nämnt det för henne själv också. Nä jag kollar inte på en hemsida varje gång, det är inte det som det är frågan om heller.

O jo som jag skrev förut så fick hon mig att känna mig dum o utlämnad inför nån annan, som då fick fokus på att det är nåt fel med mig:   -jag har ju sagt det till dig många gånger tidigare.

Nej det behöver hon inte alls veta. All personal har inte tillgång till folks personliga omständigheter.

Om du utgår efter en tid på en hemsida istället för att det sitter t.ex en lapp uppe när brukarna slutar eller att du har det inlagt i telefonen, hur är det inte ett problem?

Jag tror inte alls hon menade något som helst illa utan påpekade. Detta är ett problem för dig som ni behöver hitta en lösning för.

• Anonym (Ts)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-23 22:18:47 följande:

Det låter som om hon tappade humöret. Hon är mänsklig, men om du inte har tappat förtroendet för henne helt så tycker jag att du kan be att få prata med henne i enrum. Om ni inte har något sådant på verksamheten (lokalerna kan vara väldigt olika är jag medveten om) så tycker jag att du ska kunna stanna kvar efter och berätta hur du kände. Det uppskattar hon säkert. Men om du känner på dig att det kommer att bli värre av det och att hon fortsätter så ska du självklart inte göra det.

En annan väg kan vara att ringa och prata med din handläggare på kommunen som beslutar om din placering. Återigen beror det ju på om du har nya handläggare hela tiden eller en stabil person som du känner. Ibland kan det hjälpa att gå genom verksamhetschefen. Men allt beror på om det är bra eller galna personer på just din LSS-enhet.

Sådär ska du inte behöva ha det. Verksamheten är alltid till för dig som är deltagare i första hand, och den personal som inte förstår det bör få en chans att bättra sig. 

Nej hon tappade inget humör alls, hon sa det i helt normal samtalston men eftersom det här är en så stor sak i mitt liv som jag skämts för i många år, vill jag INTE att nån fler person än nödvändigt ska få veta om det. Eller ens få en hint om det! Dessutom, på den här verksamheten går det folk med allehanda psykiska problem/sjukdomar, så även med tanke på det borde hon fatta att tänka efter innan hon talar. 

Tyvärr har jag tappat förtroendet för henne ja, vad säger eller gör hon nästa gång? Just nu känner jag mig ändå alldeles för naken, som sagt. Orkar inte heller riktigt bry mig om vad som är bra för henne nu.

Men vad skulle jag säga till handläggaren, eller verksamhetschefen? Jag tycker ändå att verksamheten är helt ok o vet inget annat ställe som jag skulle vilja vara på istället. En del är nog galna:) men överkomligt.

Tack för dina råd.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2022-11-23 22:49:26 följande:

Nej det behöver hon inte alls veta. All personal har inte tillgång till folks personliga omständigheter.

Om du utgår efter en tid på en hemsida istället för att det sitter t.ex en lapp uppe när brukarna slutar eller att du har det inlagt i telefonen, hur är det inte ett problem?

Jag tror inte alls hon menade något som helst illa utan påpekade. Detta är ett problem för dig som ni behöver hitta en lösning för.

Verkar som att du försöker flytta fokus till att det skulle vara jag o hemsidan som är ett problem - jag sitter inte o stirrar mig blind på den - från henne. O den befintliga lappen i lokalen. Där det står tydligt (på anslagstavlan) samma tid som jag skrivit här. 

Du behöver inte tala om för mig att det är ett problem för mig. Det är nämligen därför jag skriver den här tråden. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-23 23:23:08 följande:
    Verkar som att du försöker flytta fokus till att det skulle vara jag o hemsidan som är ett problem - jag sitter inte o stirrar mig blind på den - från henne. O den befintliga lappen i lokalen. Där det står tydligt (på anslagstavlan) samma tid som jag skrivit här. 

Du behöver inte tala om för mig att det är ett problem för mig. Det är nämligen därför jag skriver den här tråden. 

Då är det ett stort problem och säkert inte för bara dig. Självklart ska det vara tydligt vilka tider ni ska vara där. Att hon har haft denna diskussion med dig flera gånger ser jag som väldigt problematisk ur ett tillgänglighetsperspektiv. Du får ha fel men tiden ska inte bli en diskussion.

Jag försöker bara reda ut och hjälpa men vill du bara ha att hon gjorde fel och det är allvarligt....Ok. Hon gjorde eventuellt ett litet fel strax innan jobbdagen slutade beroende på hur det lät men inget allvarligt, inget som hängde ut dig, du kan ta det med henne när du träffar henne nästa gång lite enkelt. Utgå inte från att hon är insatt i din problematik.

Svar på tråden Känner mig bortgjord.