• Anonym (Mama)

Har farföräldrarna någon rätt till barnet?

Jag trodde inte det, men nu hotar de att stämma mig på umgängesrätt.

Fadern är inte med i bilden.

• Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?
  • Anonym (Mama)

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

• Anonym (Process)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 15:43:20 följande:

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

Är din relation med ditt barn verkligen så skör?
    Lever du en livslängd?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 13:58:05 följande:

De har aldrig varit mina svärföräldrar. De är äckliga idioter som jag inte vill ha i närheten av mitt barn.

Då har du inget att oroa dig över. Går de till soc och domstol kommer domstolen snart konstatera att de är äckliga idioter och inte ge någon umgängesrätt..

Eventuellt kommer kanske barnen om några år undra varför de inte fått träffa farmor och farfar.och du kan du enkelt svara att de är äkliga idioter
  • Kockobello

Ja, involvera inga sjuka människor i eran tillvaro. Du gör helt rätt.
  • Anonym (nog)
    LFF skrev 2022-11-23 14:11:42 följande:
    Varför är de "äckliga idioter"? Varför vill du vägra ditt barn en kontakt med sitt ursprung i form av kontakt med sin pappas släkt? Vad har de gjort dig för ont?

Gissar att du har samma åsikt om ditt barns pappa också? Eller är det en bitterhet mot honom som gör att du inte vill att hans föräldrar ska få träffa ert barn? 
    Nog kan en del människor förtjäna att kallas äckliga idioter utan att det beror på att man själv är bitter. Om de till exempel är missbrukare, har misshandlat sina barn eller utsatt dem för andra övergrepp, är kriminella eller liknande. Finns ju mycket man gärna vill hålla ifrån sina barn om man kan. 

Folk är inte alltid trevliga bara för att de är släktingar, utan kan vara riktigt obehagliga till och med. Och då är väl det ursprunget inte mycket att vägras. 
  • Anonym (nog)
    LFF skrev 2022-11-23 14:46:09 följande:
    Självklart finns det idioter både till föräldrar och mor/farföräldrar men majoriteten är inte det och ändå finns det de som TS som tycker att barnet inte behöver ha kontakt med sin andra genetiska pool. Därav frågan varför de är "äckliga idioter". 
    Det spelar ju ingen som helst roll hur majoriteten av mor/farföräldrar är. Detta är TS liv och det är dessa farföräldrar tråden gäller. 

Eller menar du att farföräldrarna till TS barn inte kan vara olämpliga för barnet bara för att det finns andra farföräldrar som är bra för sina barnbarn? TS behöver ju inte heller motivera för dig varför hon inte vil ha dem i sitt barns liv, du har inget med det att göra. 
  • Kockobello
    LFF skrev 2022-11-23 15:33:39 följande:
    Det står ingenting om hur gammalt barnet är. De kanske inte ens vetat om barnet tidigare. 

Oavsett vilket så kallar man inte någon äcklig. Speciellt inte utan att ge en förklaring på varför man inte tycker att barnet ska få ha kontakt med sin andra genpool.

Att jämföra med avlidna släktingar är befängt. Då finns det ju inte ens en chans att skapa en relation. 
    Ts har ingen redovisningsskyldighet gentemot dig.

Lev med det.
  • Anonym (aaa)

Om det nu är så, så lär de så klart inte komma någon vart med en stämningsansökan, om de är olämpliga.

Det folk i tråden undrar om är vad som skett och på vilket sätt de i så fall är olämpliga för att möta barnbarnet. Du skriver så lite och har en så desperat ton så man förstår faktiskt inte situationen. Vill du ha vettiga svar som passar in just på er situation så behöver du nog förklara lite mer. 

Men annars är väl mitt tips att sitta lugnt i båten, förhålla dig passiv. Vill de starta nån slags process så är det deras huvudvärk. Skulle de göra det får du den dagen ordna en advokat, men du behöver inte oroa dig nu, så länge de inte gjort något. 
  • Anonym (Process)
    Anonym (nog) skrev 2022-11-23 16:00:36 följande:
    Det spelar ju ingen som helst roll hur majoriteten av mor/farföräldrar är. Detta är TS liv och det är dessa farföräldrar tråden gäller. 

Eller menar du att farföräldrarna till TS barn inte kan vara olämpliga för barnet bara för att det finns andra farföräldrar som är bra för sina barnbarn? TS behöver ju inte heller motivera för dig varför hon inte vil ha dem i sitt barns liv, du har inget med det att göra. 
    Fast tråden börjar inte med "mitt barns farföräldrar är idioter", den börjar med "de hotar att stämma för umgänge".

Ts väljer själv hur hon gör... Men hon gör klokt i att inse att det faktiskt finns en väg för dessa människor att få umgänge.

Så hon bör ju ha på fötterna när hon hävdar att de är äckliga idioter. 
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 13:58:05 följande:

De har aldrig varit mina svärföräldrar. De är äckliga idioter som jag inte vill ha i närheten av mitt barn.

Kan du förklara varför dom är det?
    Vad har dom gjort?
    Vill inte pappan träffa barnet?

Om dom är skadliga för barnet är det förstås inte bra för barnet annars är det ju det bästa för barnet att veta sitt ursprung och känna sina mor och farföräldrar.

Dina föräldrar om dom lever är ju lika mycket mormor och morfar som dom är farmor och farfar.
    Barnet är ju lika mycket släkt på sin pappas sida som på din.

Tror du inte att du själv skulle vilja träffa dina barnbarn i framtiden om du får några?

Men allt är ju självklart beroende på varför du inte vill att dom ska ha kontakt med barnet som dom önskar.

Barnet kommer ju i framtiden vilja veta om sin pappas släkt, om du då utan orsak har förhindrat kontakt kan barnet vända det mot dig och bli arg och besviken.

Men finns det en bra förklaring är det en annan sak dock inte om det bara är någon hämnd för barnets pappa.
    ett barn tillhör inte bara mamman.
Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?