Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Har farföräldrarna någon rätt till barnet?

Jag trodde inte det, men nu hotar de att stämma mig på umgängesrätt.

Fadern är inte med i bilden.

• Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (S) skrev 2022-11-23 11:50:43 följande:

Lagen stadgar att du som förälder har ett ansvar att tillgodose ditt barns behov av umgänge med någon som står barnet särskilt nära (6 kap. 15 § tredje stycket FB). Som exempel på "någon som står barnet särskilt nära" brukar det talas om far- och morföräldrar.

Barnets farmor och farfar skulle kunna få till en tvist om umgängesrätt men det förutsätter dock att det är socialnämnden som tar upp det i rätten (6 kap. 15a § FB). Som exempel kan det finnas skäl för socialnämnden att väcka tala om en förälder motsätter sig att barnet träffar den andra förälderns föräldrar om barnet tidigare har haft en nära och god kontakt med dem och det skulle gå ut över barnet om kontakten bröts.
    Ditt barns farmor och farfar skulle då alltså behöva gå genom socialnämnden. Socialnämnden försöker alltid få till en överenskommelse med föräldern först och att ta upp det till domstolen är därför ingen första alternativ. Socialnämnden har generellt sett varit restriktiva med att föra talan om sådan umgängesrätt. Dessutom är umgängesrätten i första hand till för barnet och det är därför barnets intressen och behov som ska vara avgörande för umgänget.

Barnet är för litet för att ha någon åsikt och har aldrig haft någon relation till dem. Blir ändå stressad av tanken att de kan få igenom det.

• Anonym (Mama)

De har aldrig varit mina svärföräldrar. De är äckliga idioter som jag inte vill ha i närheten av mitt barn.

• Anonym (Mama)

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Process) skrev 2022-11-24 06:25:39 följande:
    Det är inte sant för 5 öre. Man kan definitivt sakna det man aldrig haft och att farföräldrar överhuvudtaget pratar om umgänge betyder att barnet troligen kommer att få kännedom om dem när hen blir äldre.

Människor lever inte i bubblor där de inte saknar de dom inte har. Det är tvärtom slöseri att beröva sitt barn på relationer som faktiskt kan vara viktiga både i barndomen och senare.

Vissa barn grubblar och saknar även det som inte har, medan andra hinner bli vuxna innan de reflekterar över vad föräldrarna gjort och inte gjort.

Dagen mitt barn frågar får hen helt enkelt höra sanningen, anpassad efter mognad.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Process) skrev 2022-11-24 07:23:27 följande:
    +
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-23 15:43:20 följande:

De kan förstöra min relation till mitt barn om de får träffas ensamma. De har redan varit med och förstört mitt liv en gång, jag vill inte ha dem nära oss.

Barn kommer bilda sig en egen uppfattning om en situation allt eftersom de växer upp. Din sanning kommer kanske inte att vara barnets sanning och du kommer säkert få förklara för ditt barn lite bättre än du gör i tråden. 

Det kommer en fas i ett barns liv då den kommer få "svar" av andra än mamma 

Deras "sanning" är inget annat än lögn och jag kommer aldrig förlåta dem eller deras son. Tvivlar inte en sekund på att de skulle göra allt för att få barnet att tro på deras historia.

• Anonym (Mama)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2022-11-24 18:07:46 följande:

Men träffar inte barnet pappan alls?
    Har pappan gjort något brottsligt eftersom han inte träffar barnet, eller vill han inte träffa barnet?
    förstår om pappan gjort något brottsligt eller varit drogmissbrukare, du skriver ju att du inte kan förlåta honom, annars kan ju farföräldrarna träffa barnet när pappan har barnet.
    Men det låter ju som om inte pappan träffar barnet alls om det är så att pappan inte får ha umgänge pga brott eller liknande kommer ju inte farföräldrarna träffa barnet. Annars kan det ju bli så att dom träffar barnet i framtiden om pappan då träffar barnet. 
    Om pappan får ha och vill ha umgänge med barnet får han ju välja om han vill träffa föräldrarna när han har barnet.
    Kommer det att kunna hända eller kommer pappan inte att ha barnet alls?

Om jag kan förhindra det kommer de aldrig träffas.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (jompa) skrev 2022-11-25 07:14:16 följande:
    TS, kanske be admin på Familjeliv om att radera tråden? Så inte farföräldrar och pappan kan hitta den och få stoff.
    Inget jag sagt är saker de inte redan vet.
Svar på tråden Har farföräldrarna någon rätt till barnet?