• Laxbralla

Jag avskyr klassföräldrar

Hel upplägget klassföräldrar är avskyvärt, till vilken nytta.
    nu har dom bestämt att alla föräldrar ska baka så barnen kan sälja på julmarknad och tjäna till klassresa. Aldrig i livet att jag tänker! Dessutom har dom inte bara beslutat att man ska baka utan VAD man ska baka också?

Dom får väl baka på hemkunskapen eller något istället! Min fritid och mina ingredienser ska inte gå till någon skolresa.
    sen ska klassen sälja underkläder eller korv eller annan skit som innebär att dom ska gå runt och tigga köpare och att  föräldrarna ska administrera skiten innan det mailas till ansvarig ?klassmamma? 
    Nej tack! 

varför försöka bestämma vad andra ska lägga sin tid på?
    Personligen går jag inte ens på föräldramöten för det är
    dödstrist 

• Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-11-17 17:05:23 följande:

Alltid....? Jag har aldrig hört talas om en klassresa som anordnas utanför skolans ram. Man kanske gör annorlunda där du bor. Åker de på något av småloven eller under sommarlovet då? Inga lärare som följer med utan det är föräldrar som åker istället? Hur är upplägget, om du vet?

I Sverige ska skolan vara avgiftsfri och det är krav på hur undervisningen ska gå till, sådant ska bekostas av skolan. Du borde prata med rektorn om ni måste samla in pengar till skolverksamhet det är inte tillåtet skolan ska stå för alla betydande utgifter. (Det här är ingen åsikt utan lagen ser ut så) 

Man samlar in pengar på fritiden t.ex genom att sälja kakor läraren är inte inblandad. Sen åker man oftast på en fredag efter skolan slutat (men det här säkert olika enda kravet är att det ska ske utanför skoltid) Läraren får såklart följa med (som privatperson dvs utan lön) annars är det bara föräldrar. 
    Ja precis, detta är ju det enda vettiga. Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, precis som du säger. Låter ju helt galet att skolan anordnar studieresor som eleverna själva får betala för. Men bara de som vill och har råd, resten får följa med ändå, så de som vill betala får betala lite extra så att alla kan följa med. Helknäppt.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (FYI) skrev 2022-11-17 16:15:14 följande:
    Som sagt, jag har aldrig hört talas om att man anordnar klassresor på det sättet, utan att det sker under terminens gång och att man har lärare med på resan, samt ofta ett par föräldrar också.
    Jag tror folk prata rom två olika saker i tråden. De tfinsn resor som ordnas av skolan ,där lärare äter ansvar. Då ska det inte kosta något. Typ studieresor osv.

Resa tex i slutet av åk 6 för att det är kul, sista grejen med klassen, brukar inte skolor ta ansvar för. Lärarna brukar inte ta hand om klasskassan utan föräldrar, och säljs det saker är inte lärarna ansvariga för detta.
    Ibland finns det en mix där lärare kanske följer med på dagtid och håller i aktiviteter men är det övernattning på ex läger får föräldrar ansvara. 
  • Anonym (FYI)
    Citronella skrev 2022-11-17 17:05:23 följande:

Alltid....? Jag har aldrig hört talas om en klassresa som anordnas utanför skolans ram. Man kanske gör annorlunda där du bor. Åker de på något av småloven eller under sommarlovet då? Inga lärare som följer med utan det är föräldrar som åker istället? Hur är upplägget, om du vet?

I Sverige ska skolan vara avgiftsfri och det är krav på hur undervisningen ska gå till, sådant ska bekostas av skolan. Du borde prata med rektorn om ni måste samla in pengar till skolverksamhet det är inte tillåtet skolan ska stå för alla betydande utgifter. (Det här är ingen åsikt utan lagen ser ut så) 

Man samlar in pengar på fritiden t.ex genom att sälja kakor läraren är inte inblandad. Sen åker man oftast på en fredag efter skolan slutat (men det här säkert olika enda kravet är att det ska ske utanför skoltid) Läraren får såklart följa med (som privatperson dvs utan lön) annars är det bara föräldrar. 
    Tack, jag är lärare så jag behöver inte fråga rektor om att skolan ska vara avgiftsfri ;) Dessutom är jag inte alls inblandad i att samla ihop pengar till någon resa men jag hoppas att någon annan har nytta av dina råd!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 17:09:39 följande:
    Det måste i så fall ske efter överenskommelse med vårdnadshavarna. Skolan har ingen rätt att kräva vare sig att eleverna ska samla in pengar eller att vårdnadshavarna ska hjälpa till på något sätt. Det verkar öht vara en dålig lösning, för då riskerar man ju att hamna i sådana situationer som du skrivit om tidigare, dvs. att någon elev inte varit med och samlat in eller att någon elevs vårdnadshavare inte har råd. Och då ska den eleven ändå få följa med, enligt lag, fast det inte blir riktigt rättvist. Bättre då, att göra som många skolor gör idag: under skoltid sker endast obligatoriska studiebesök och de bekostar skolan. De är då en del av undervisningen, och då säkerställer man att alla elever får följa med och att ingen tycker att något är orättvist. Med andra ord ger man alla elever en likvärdig skolgång.
    Naturligtvis, men det finns en gammal vana i landet att eleverna samlar pengar till skolresor, det finns sociala förväntningar på att alla ska bidra till det och det är väldigt många som inte är medveten om att skolresor (anordnade inom skolans ramar, inte privat) ska vara avgiftsfria. Därför fortsätter man med samma mönster decennium ut och in. Om alla familjer skulle kräva att slippa betala för skolresor som faller inom de här ramarna skulle det knappt bli några resor, skolorna har oftast inte råd att bekosta sådant, särskilt de kommunala. Oavsett hur det finansieras tycker jag att det är oerhört fult att utesluta en klasskompis från en resa för att de inte (av någon orsak) har bidragit till sin del av resan.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (ooo) skrev 2022-11-17 17:15:25 följande:
    Jag tror folk prata rom två olika saker i tråden. De tfinsn resor som ordnas av skolan ,där lärare äter ansvar. Då ska det inte kosta något. Typ studieresor osv.

Resa tex i slutet av åk 6 för att det är kul, sista grejen med klassen, brukar inte skolor ta ansvar för. Lärarna brukar inte ta hand om klasskassan utan föräldrar, och säljs det saker är inte lärarna ansvariga för detta.
    Ibland finns det en mix där lärare kanske följer med på dagtid och håller i aktiviteter men är det övernattning på ex läger får föräldrar ansvara. 
    Ja det är klart att folk kanske menar olika. För min del så ser jag det så här. Studieresor brukar sällan vara längre än över en dag, möjligtvis ett par dagar, åtminstone kortare tid. Dessa bekostas alltid av skolan, ska åtminstone. Det som brukar kallas "klassresor" är, enligt min uppfattning, rena nöjesresor där man ofta besöker muséer och liknande, kul sista grej med klassen osv som du skriver. Vem som håller i kassan och anordnar kan vara olika, dvs om det är lärare eller föräldrar. Däremot att lärarna följer med samt ett antal föräldrar också för tillsynens skull. Föräldrarna brukar bekosta egen biljett och lärarna kan ibland få betala, ibland bli bjudna på resan. Det är för dessa resors skull som man säljer kakor, majblommor, strumpor och gud vet vad. Alla ska bidra. Det finns, igen, många varianter så klart av resor.
  • Laxbralla
    Anonym (FYI) skrev 2022-11-17 17:34:35 följande:
    Ja det är klart att folk kanske menar olika. För min del så ser jag det så här. Studieresor brukar sällan vara längre än över en dag, möjligtvis ett par dagar, åtminstone kortare tid. Dessa bekostas alltid av skolan, ska åtminstone. Det som brukar kallas "klassresor" är, enligt min uppfattning, rena nöjesresor där man ofta besöker muséer och liknande, kul sista grej med klassen osv som du skriver. Vem som håller i kassan och anordnar kan vara olika, dvs om det är lärare eller föräldrar. Däremot att lärarna följer med samt ett antal föräldrar också för tillsynens skull. Föräldrarna brukar bekosta egen biljett och lärarna kan ibland få betala, ibland bli bjudna på resan. Det är för dessa resors skull som man säljer kakor, majblommor, strumpor och gud vet vad. Alla ska bidra. Det finns, igen, många varianter så klart av resor.
    Varför ska alla bidra till dessa resor? kan man inte få åka ändå hur mycket kostar ett inträde liksom?
  • Anonym (S)
    Anonym (FYI) skrev 2022-11-17 17:26:47 följande:
    Naturligtvis, men det finns en gammal vana i landet att eleverna samlar pengar till skolresor, det finns sociala förväntningar på att alla ska bidra till det och det är väldigt många som inte är medveten om att skolresor (anordnade inom skolans ramar, inte privat) ska vara avgiftsfria. Därför fortsätter man med samma mönster decennium ut och in. Om alla familjer skulle kräva att slippa betala för skolresor som faller inom de här ramarna skulle det knappt bli några resor, skolorna har oftast inte råd att bekosta sådant, särskilt de kommunala. Oavsett hur det finansieras tycker jag att det är oerhört fult att utesluta en klasskompis från en resa för att de inte (av någon orsak) har bidragit till sin del av resan.
    Skolorna bör definitivt känna till att skolresor på skoltid ska vara avgiftsfria. Därför gör de skolor fel som anordnar sådana resor och kräver att eleverna ska bekosta dem själva (genom insamling eller vårdnadshavarnas pengar). 

Jo då, det sker fortfarande massor av klassresor. Skillnaden är att de sker utanför skoltid och att lärarna inte följer med. Kostnaden blir ju samma oavsett om resan sker under eller utanför skoltid.

Att utesluta en elev vars förälder inte har råd blir fel, ja, men det blir ju fel hur man än gör. Det är ju inte rätt att andra ska betala extra heller. Bättre då att inte finansiera resan med föräldrarnas pengar alls.

Om resan däremot finansieras genom försäljning tycker jag inte det är fel att utesluta dem som valt att inte vara med och sälja. I alla fall inte så länge man varit tydlig från början med att det är det som gäller. Så har eleverna gjort i min mentorsklass. De har gemensamt röstat fram vilka regler som ska gälla kring insamling och deltagande på resan.

Men oavsett om resan finansieras genom pengar från VH eller genom elevers insamling, så ska skolan inte lägga sig i vem som får följa med, så länge resan sker utanför skoltid.
  • Anonym (FYI)
    Laxbralla skrev 2022-11-17 17:40:30 följande:
    Varför ska alla bidra till dessa resor? kan man inte få åka ändå hur mycket kostar ett inträde liksom?
    Vilka resor menar du? Är man borta en vecka i runda slängar är det inte bara ett inträde vi pratar om, och det kanske inte bara är en enda elev som man måste täcka upp för utan flera, det rullar snabbt iväg. Lägg då till det själva resan, alltså hur man tar sig till platsen, samt hotell x nätter. Om det är en privat anordnad resa känns det naturligt att man betalar för sig.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 18:41:03 följande:
    Skolorna bör definitivt känna till att skolresor på skoltid ska vara avgiftsfria. Därför gör de skolor fel som anordnar sådana resor och kräver att eleverna ska bekosta dem själva (genom insamling eller vårdnadshavarnas pengar). 

Jo då, det sker fortfarande massor av klassresor. Skillnaden är att de sker utanför skoltid och att lärarna inte följer med. Kostnaden blir ju samma oavsett om resan sker under eller utanför skoltid.

Att utesluta en elev vars förälder inte har råd blir fel, ja, men det blir ju fel hur man än gör. Det är ju inte rätt att andra ska betala extra heller. Bättre då att inte finansiera resan med föräldrarnas pengar alls.

Om resan däremot finansieras genom försäljning tycker jag inte det är fel att utesluta dem som valt att inte vara med och sälja. I alla fall inte så länge man varit tydlig från början med att det är det som gäller. Så har eleverna gjort i min mentorsklass. De har gemensamt röstat fram vilka regler som ska gälla kring insamling och deltagande på resan.

Men oavsett om resan finansieras genom pengar från VH eller genom elevers insamling, så ska skolan inte lägga sig i vem som får följa med, så länge resan sker utanför skoltid.
    Ja jag har inte så mycket att tillägga där :) Det verkar som att vi ändå tänker rätt lika.
  • Anonym (Hejsan)

Minns inte hur det var när jag var skolbarn på 90 talet men vu åkte på skolresa i både 3an och 6an. Det samlades mig veterligen ihop pengar.

Sen beror ju klart insatserna på hur långt man i slutändan kommer. Vissa kommer till Stockholm, Vaxholm, andra till Spanien. Skeppa 30 ungar till Spanien kräver ju lite kronor, inte minst idag.

Samtidigt, och just särskilt nu under lågkonjunktur, där vi själva fått ganska ansträngd ekonomi, tycker jag det blir väldigt jobbigt när det kommer föräldrar som kräver att man ska betala si och så varje månad. I vår klass har man dessutom bestämt att det ska samlas pengar till en lärarpresent varje termin. 

Vet med föräldrar som inte kunde åka nånstans med barnen på sommarlovet. Sen är det föräldrar som åker till Kreta m.m.

Betalar man inte in pengar är det ju alltid en risk att det snackas skit och det drabbar tyvärr barnen i slutändan. "Din mamma har inte betalt så mycket till skolresan, så du borde inte få följa med, därför får du inte vara med i vårt lag".

Men det är ett svårt ämne. Föräldrar som betalar in mer borde ju rent krasst ha mer rätt att ha med sina barn på resan, medan de som inte gör det, ja ni fattar....

Men om de barnen inte har råd, och för välja mellan klasspeng och mat på bordet..är en svår balansgång.

Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar