Anonym (FYI) skrev 2022-11-17 17:26:47 följande:
Naturligtvis, men det finns en gammal vana i landet att eleverna samlar pengar till skolresor, det finns sociala förväntningar på att alla ska bidra till det och det är väldigt många som inte är medveten om att skolresor (anordnade inom skolans ramar, inte privat) ska vara avgiftsfria. Därför fortsätter man med samma mönster decennium ut och in. Om alla familjer skulle kräva att slippa betala för skolresor som faller inom de här ramarna skulle det knappt bli några resor, skolorna har oftast inte råd att bekosta sådant, särskilt de kommunala. Oavsett hur det finansieras tycker jag att det är oerhört fult att utesluta en klasskompis från en resa för att de inte (av någon orsak) har bidragit till sin del av resan.
Skolorna bör definitivt känna till att skolresor på skoltid ska vara avgiftsfria. Därför gör de skolor fel som anordnar sådana resor och kräver att eleverna ska bekosta dem själva (genom insamling eller vårdnadshavarnas pengar).
Jo då, det sker fortfarande massor av klassresor. Skillnaden är att de sker utanför skoltid och att lärarna inte följer med. Kostnaden blir ju samma oavsett om resan sker under eller utanför skoltid.
Att utesluta en elev vars förälder inte har råd blir fel, ja, men det blir ju fel hur man än gör. Det är ju inte rätt att andra ska betala extra heller. Bättre då att inte finansiera resan med föräldrarnas pengar alls.
Om resan däremot finansieras genom försäljning tycker jag inte det är fel att utesluta dem som valt att inte vara med och sälja. I alla fall inte så länge man varit tydlig från början med att det är det som gäller. Så har eleverna gjort i min mentorsklass. De har gemensamt röstat fram vilka regler som ska gälla kring insamling och deltagande på resan.
Men oavsett om resan finansieras genom pengar från VH eller genom elevers insamling, så ska skolan inte lägga sig i vem som får följa med, så länge resan sker utanför skoltid.