Inlägg från: Anonym (Hejsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hejsan)

Jag avskyr klassföräldrar

Minns inte hur det var när jag var skolbarn på 90 talet men vu åkte på skolresa i både 3an och 6an. Det samlades mig veterligen ihop pengar.

Sen beror ju klart insatserna på hur långt man i slutändan kommer. Vissa kommer till Stockholm, Vaxholm, andra till Spanien. Skeppa 30 ungar till Spanien kräver ju lite kronor, inte minst idag.

Samtidigt, och just särskilt nu under lågkonjunktur, där vi själva fått ganska ansträngd ekonomi, tycker jag det blir väldigt jobbigt när det kommer föräldrar som kräver att man ska betala si och så varje månad. I vår klass har man dessutom bestämt att det ska samlas pengar till en lärarpresent varje termin. 

Vet med föräldrar som inte kunde åka nånstans med barnen på sommarlovet. Sen är det föräldrar som åker till Kreta m.m.

Betalar man inte in pengar är det ju alltid en risk att det snackas skit och det drabbar tyvärr barnen i slutändan. "Din mamma har inte betalt så mycket till skolresan, så du borde inte få följa med, därför får du inte vara med i vårt lag".

Men det är ett svårt ämne. Föräldrar som betalar in mer borde ju rent krasst ha mer rätt att ha med sina barn på resan, medan de som inte gör det, ja ni fattar....

Men om de barnen inte har råd, och för välja mellan klasspeng och mat på bordet..är en svår balansgång.

Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar