• Laxbralla

Jag avskyr klassföräldrar

Hel upplägget klassföräldrar är avskyvärt, till vilken nytta.
    nu har dom bestämt att alla föräldrar ska baka så barnen kan sälja på julmarknad och tjäna till klassresa. Aldrig i livet att jag tänker! Dessutom har dom inte bara beslutat att man ska baka utan VAD man ska baka också?

Dom får väl baka på hemkunskapen eller något istället! Min fritid och mina ingredienser ska inte gå till någon skolresa.
    sen ska klassen sälja underkläder eller korv eller annan skit som innebär att dom ska gå runt och tigga köpare och att  föräldrarna ska administrera skiten innan det mailas till ansvarig ?klassmamma? 
    Nej tack! 

varför försöka bestämma vad andra ska lägga sin tid på?
    Personligen går jag inte ens på föräldramöten för det är
    dödstrist 

• Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar
  • Laxbralla
    Anonym (.) skrev 2022-11-17 10:43:57 följande:
    Det är bara att säga ifrån att ditt barn inte ska delta i varken försäljning, bakning eller resa. 
    Om resan igår inom ramen för skolan ska man kunna resa utan idiotiska aktiviteter innan så mycket kan det omöjligt kosta per barn att föräldrarna inte kan betala resan för barnen istället 
  • Laxbralla
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 11:45:55 följande:
    Det innebär att alla pengar som samlas in ska läggas i en pott och inte öronmärkas för varje elev.

Jag vet. Finns alltid barn vars föräldrar inte bidrar och det kan man inte lasta barnen för såklart. Så var det på min tid och så är det nu.
    Vi skulle alltså kunna skita i allt och ändå skicka barnet på resan, enligt lag? 
  • Laxbralla
    NessieAntilla skrev 2022-11-17 14:10:06 följande:

Varför skaffade du barn överhuvudtaget undrar jag? Det är liksom obligatoriskt att engagera sig i barnens skolgång. Sen är du väl människa? som kan forma ord, ja någon vidare intelligens har du inte läser jag, men du vet väl om att du med ord kan säga NEJ? JAG VILL BAKA NÅGOT ANNAT. Bara en tanke. 

Det är inte obligatoriskt att se till att det samlas in pengar till klassresan 
    sen är själva skolgången och vad klassföräldrar kommer på för idéer är helt olika saker 
  • Laxbralla

Min äldsta åkte till Grekland på studentresa nu i höst under en veckas skoltid 

• Laxbralla
    Anonym (FYI) skrev 2022-11-17 17:34:35 följande:
    Ja det är klart att folk kanske menar olika. För min del så ser jag det så här. Studieresor brukar sällan vara längre än över en dag, möjligtvis ett par dagar, åtminstone kortare tid. Dessa bekostas alltid av skolan, ska åtminstone. Det som brukar kallas "klassresor" är, enligt min uppfattning, rena nöjesresor där man ofta besöker muséer och liknande, kul sista grej med klassen osv som du skriver. Vem som håller i kassan och anordnar kan vara olika, dvs om det är lärare eller föräldrar. Däremot att lärarna följer med samt ett antal föräldrar också för tillsynens skull. Föräldrarna brukar bekosta egen biljett och lärarna kan ibland få betala, ibland bli bjudna på resan. Det är för dessa resors skull som man säljer kakor, majblommor, strumpor och gud vet vad. Alla ska bidra. Det finns, igen, många varianter så klart av resor.
    Varför ska alla bidra till dessa resor? kan man inte få åka ändå hur mycket kostar ett inträde liksom?
  • Laxbralla
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-18 12:33:21 följande:

"Berätta att du är en egoistisk förälder utan att berätta att du är en egoistisk förälder" 8 stjärnor av 10

Man kan ju engagera sig i sina barn på annat sätt än att göra saker man avskyr. 
  • Laxbralla

när dukrighetsföräldragruppen mailar ut exakta recept och bestämmer vilka barn som ska baka vad ( här får man inte ens bestämma vad man ska baka) och hävdar att dom som inte ställer upp får vara kvar i skola när andra åker på klassresan eftersom bara barn som bakar och säljer får ledigt och får åka med. Dom andra får gå i andra klasser den dagen 

mår illa av sån präktighet 

• Laxbralla

# 78 Ja den sker på skoltid med är inte obligatoriskt därmed kan man kringgå lagen och dom som inte får följa med får vara kvar i skolan. så när klassen åker slalom i februari så får den som inte sålt tillräcklig, eller bakat efter anvisningar stanna hemma och gå i skolan i en annan klass och årskurs 

Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar