• Anonym (FYI)

Jag avskyr klassföräldrar

Ingen kan tvinga dig att baka eller göra något annat för att samla in pengar till klasskassan. Faktum är att de inte ens kan kräva pengar av dig för ditt barns kostnad av resan.

Lagen är tydlig. Det går inte att bara be föräldrarna betala in till skolresan. Mindre bidrag är okej men det ska ske på frivillig basis och inga barn får utestängas från aktiviteten. En elev vars föräldrar inte vill eller har råd att bidra ska alltså också ha rätt att åka med på skolresan.

www.svd.se/a/6f559490-904c-3f04-a418-73bc2341ac4e/sa-far-barnen-rad-med-skolresan

• Anonym (FYI)
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:59:51 följande:
    Om resan igår inom ramen för skolan ska man kunna resa utan idiotiska aktiviteter innan så mycket kan det omöjligt kosta per barn att föräldrarna inte kan betala resan för barnen istället 

Skulle jag gladeligen betala för jag med men så får man inte göra säger skolan.
    Sitter precis och försöker avsluta en försäljning för klasskassans räkning och det är en enda röra med vilka som betalat vad och för lite. 
    Du kan också läsa länken jag la in ovan. Vidare citat från samma artikel:

Det innebär att alla pengar som samlas in ska läggas i en pott och inte öronmärkas för varje elev.
  • Anonym (FYI)
    Laxbralla skrev 2022-11-17 12:03:32 följande:
    Vi skulle alltså kunna skita i allt och ändå skicka barnet på resan, enligt lag? 
    Exakt så :) Kan vara bra att veta.
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 11:45:55 följande:
    Det innebär att alla pengar som samlas in ska läggas i en pott och inte öronmärkas för varje elev.

Jag vet. Finns alltid barn vars föräldrar inte bidrar och det kan man inte lasta barnen för såklart. Så var det på min tid och så är det nu.
    Naturligtvis. Jag tänkte mest att du inte behöver känna dig så stressad över vilka som betalat eller inte. Man kan påminna någon enstaka gång men får man inte in pengarna inom kort så kostar det mer energi än det är värt.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 12:06:52 följande:
    Naturligtvis. Jag tänkte mest att du inte behöver känna dig så stressad över vilka som betalat eller inte. Man kan påminna någon enstaka gång men får man inte in pengarna inom kort så kostar det mer energi än det är värt.

I mitt fall ligger jag ute med pengar för en faktura som ska betalas så det är av vikt att de som varit med på inköpen betalar.
    Oj! Nä men så får det inte gå till! Självklart kan du inte ligga ute med pengar, de samlar man in först. Snälla gör inte det misstaget igen. Jag förstår att det är tidspress ibland men man kan förebygga det mesta, dessutom kan det sätta lite press på föräldrarna om du inte räddar dem hela tiden.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 15:08:17 följande:
    Jag har inte läst hela artikeln du länkar till, men lagen som citatet refererar till måste ju gälla resor som sker inom ramen för skolundervisningen. Där han man ingen rätt att kräva att föräldrarna ska betala och skolan har ingen rätt att utestänga en elev från en sådan resa. Det normala är att skolan står för hela kostnaden för sådana resor.

Självklart har vårdnadshavarna i en klass rätt att göra vad de vill utanför skolan. Vill de gå ihop och bestämma att alla föräldrar ska lägga ett bidrag till en kassa som eleverna använder för att betala en resa utanför skoltid, så får de göra det. De har också rätt att bestämma att den elev vars föräldrar inte betalar, inte heller får följa med på resan. Elakt, kan man tycka, men knappast olagligt.
    Naturligtvis. Privata resor som anordnas på fritiden är en överenskommelse mellan familjerna, utan skolans inblandning. Det verkar oerhört ovanligt däremot att hålla på med sådant.
  • Anonym (FYI)
    Citronella skrev 2022-11-17 15:20:42 följande:
    Klassresor ordnas alltid på det sättet.
    Alltid....? Jag har aldrig hört talas om en klassresa som anordnas utanför skolans ram. Man kanske gör annorlunda där du bor. Åker de på något av småloven eller under sommarlovet då? Inga lärare som följer med utan det är föräldrar som åker istället? Hur är upplägget, om du vet?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (X) skrev 2022-11-17 15:21:35 följande:
    Skulle säga tvärtom. 

Skolresor där föräldrar samlat in pengar sker på fritiden, inte på skoltid. Då går ju givetvis föräldrarna bestämma hur man ska göra och där gäller inte lagen somnågon hänvisade till innan. 
    Som sagt, jag har aldrig hört talas om att man anordnar klassresor på det sättet, utan att det sker under terminens gång och att man har lärare med på resan, samt ofta ett par föräldrar också.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 16:35:41 följande:
    Som sagt, om resan sker inom ramen för skolundervisningen är den ingen klassresa, utan en studieresa/studiebesök och då bekostas den av skolan. Då finns ju ingen anledning att samla in pengar. Vill klassen göra en ren nöjesresa under skoltid så får de ansöka om ledigt från skolan. Det är mycket osannolikt att en kommunal skola skulle ge en hel klass ledigt samtidigt för en sådan sak. Friskolor verkar dock vara betydligt mer tillåtande vad gäller ledighet. Om lärare följer med på en klassresa så är det för att de har valt att göra det. Det är absolut inget som ingår i deras jobb.
    Det finns fortfarande hybridvarianter av det där, dvs att eleverna tjänar ihop pengarna och åker med sina lärare.
  • Anonym (FYI)
    Citronella skrev 2022-11-17 17:05:23 följande:

Alltid....? Jag har aldrig hört talas om en klassresa som anordnas utanför skolans ram. Man kanske gör annorlunda där du bor. Åker de på något av småloven eller under sommarlovet då? Inga lärare som följer med utan det är föräldrar som åker istället? Hur är upplägget, om du vet?

I Sverige ska skolan vara avgiftsfri och det är krav på hur undervisningen ska gå till, sådant ska bekostas av skolan. Du borde prata med rektorn om ni måste samla in pengar till skolverksamhet det är inte tillåtet skolan ska stå för alla betydande utgifter. (Det här är ingen åsikt utan lagen ser ut så) 

Man samlar in pengar på fritiden t.ex genom att sälja kakor läraren är inte inblandad. Sen åker man oftast på en fredag efter skolan slutat (men det här säkert olika enda kravet är att det ska ske utanför skoltid) Läraren får såklart följa med (som privatperson dvs utan lön) annars är det bara föräldrar. 
    Tack, jag är lärare så jag behöver inte fråga rektor om att skolan ska vara avgiftsfri ;) Dessutom är jag inte alls inblandad i att samla ihop pengar till någon resa men jag hoppas att någon annan har nytta av dina råd!
  • Anonym (FYI)
    Anonym (S) skrev 2022-11-17 17:09:39 följande:
    Det måste i så fall ske efter överenskommelse med vårdnadshavarna. Skolan har ingen rätt att kräva vare sig att eleverna ska samla in pengar eller att vårdnadshavarna ska hjälpa till på något sätt. Det verkar öht vara en dålig lösning, för då riskerar man ju att hamna i sådana situationer som du skrivit om tidigare, dvs. att någon elev inte varit med och samlat in eller att någon elevs vårdnadshavare inte har råd. Och då ska den eleven ändå få följa med, enligt lag, fast det inte blir riktigt rättvist. Bättre då, att göra som många skolor gör idag: under skoltid sker endast obligatoriska studiebesök och de bekostar skolan. De är då en del av undervisningen, och då säkerställer man att alla elever får följa med och att ingen tycker att något är orättvist. Med andra ord ger man alla elever en likvärdig skolgång.
    Naturligtvis, men det finns en gammal vana i landet att eleverna samlar pengar till skolresor, det finns sociala förväntningar på att alla ska bidra till det och det är väldigt många som inte är medveten om att skolresor (anordnade inom skolans ramar, inte privat) ska vara avgiftsfria. Därför fortsätter man med samma mönster decennium ut och in. Om alla familjer skulle kräva att slippa betala för skolresor som faller inom de här ramarna skulle det knappt bli några resor, skolorna har oftast inte råd att bekosta sådant, särskilt de kommunala. Oavsett hur det finansieras tycker jag att det är oerhört fult att utesluta en klasskompis från en resa för att de inte (av någon orsak) har bidragit till sin del av resan.
Svar på tråden Jag avskyr klassföräldrar