• Anonym (Arg)

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

• Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet
  • Embla twopointoh

Kan läraren motivera varför det skulle vara plagiat? Det finns programvara som man använder i rättning (i alla fall hade vi det på universitetet) som kan tala om hur många procent som ett arbete liknar ett annat och ger såklart också källan. Jag kan tänka mig att man som lärare måste känna att man har rejält på fötterna innan man kommer med en sådan anklagelse, nämligen.

Du kan ju fråga aktuell lärare, lugnt och sakligt, vad denne har för bevis för plagiat. Kan läraren inte presentera konkreta sådana, skulle jag argumentera för att man inte kan sänka ett betyg för enbart en diffus misstanke, och om läraren inte ger med sig ta det vidare till rektorn.

• Anonym (nnn)

Jag hade inte gett ett omdöme på uppgiften alls om den var plagierad, så jag skulle säga att grattis till ett D.
    Sen är det ju bara en uppgift, så ditt barn kommer att få fler möjligheter att skriva texter så det är ju inte kört efter denna uppgift.

• Anonym (A)
    Kan läraren motivera varför det skulle vara plagiat? Det finns programvara som man använder i rättning (i alla fall hade vi det på universitetet) som kan tala om hur många procent som ett arbete liknar ett annat och ger såklart också källan. Jag kan tänka mig att man som lärare måste känna att man har rejält på fötterna innan man kommer med en sådan anklagelse, nämligen.

Japp. Det säger min dotter i åk 9 att lärarna använder sig av så jag skulle tagga lite om jag var ts. 
  • SaraL77

Suck... Bara gå vidare i livet. Ditt barn är inte Guds gåva till människan utan av allt att döma så har hen gjort sig skyldig till plagiat. Det är sällan taget ur intet utan texterna körs mot programvara som kontrollerar efter plagierad text.

Men visst, vill du göra det svårt och skämma ut både dig själv och din snöflinga så går du vidare och gör en stor sak av detta.

• Embla twopointoh
    Anonym (A) skrev 2022-11-17 10:49:33 följande:

Japp. Det säger min dotter i åk 9 att lärarna använder sig av så jag skulle tagga lite om jag var ts. 
    Och nu plagierar du mitt inlägg, i en tråd om plagiat. Skrattande

(Ja, jag vet att det krånglar med citerings-funktionen här ibland, och att du inte egentligen försöker påskina att du skrivit texten, men med tanke på trådens ämne var det ändå kul.)
  • Anonym (A)
    Och nu plagierar du mitt inlägg, i en tråd om plagiat. Skrattande

Ash, blev fel, skulle "kopiera" för att stämma in i det du säger.
  • Anonym (M)

Var det du som gjorde en tråd för något tag sedan om att ditt barn bara fick ett D i betyg när du ansåg att det skulle vara A och då skulle anmäla läraren? Och nu har du upptäckt att det var på grund av plagiat?

Jag tycker du ska anmäla! Anmäl till alla instanser ända upp till Skolinspektionen! Du kanske lär dig något om du gör bort dig totalt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 10:39:47 följande:
    Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

Nej. Man kan inte överklaga en betygsättning på en inlämning och inte heller på slutbetygen. Du kan inte "anmäla" läraren till rektorn heller, eller någon annan.

Ja, det kan påverka betyget. Det påverkar definitivt hur läraren ser ditt barn framöver.

Har du/ni frågat om plagiatet? Omfattning, hur det gick till osv. Det kanske är två elevers texter som är extremt lika, har man då tagit reda på att det är just ditt barn som skrivit av sin kompis eller tvärtom. Har ditt barn skrivit av text från en källa utan att ange den. Överväg möjligheten att det kan vara sant, även om ditt barn inte förstod att hen gjorde fel.
  • Anonym (#)

TS, hur vet du att ditt barn inte har plagierat?

• Anonym (Nej)
    Anonym (#) skrev 2022-11-17 14:30:23 följande:

TS, hur vet du att ditt barn inte har plagierat?

Håll i dig. Snart kommer ts med utropstecknen i högsta hugg och talar om för dig att hon minsann känner sitt lilla baaaarn som aaaaldrig skulle..! Pfft. Jojo, tills man står där med facit i handen. Har hittills aldrig råkat på ett plagiat som inte stämmer.
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet