Anonym (Arg) skrev 2022-11-17 10:39:47 följande:
Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet
Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit.
Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.
Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.
Nej. Man kan inte överklaga en betygsättning på en inlämning och inte heller på slutbetygen. Du kan inte "anmäla" läraren till rektorn heller, eller någon annan.
Ja, det kan påverka betyget. Det påverkar definitivt hur läraren ser ditt barn framöver.
Har du/ni frågat om plagiatet? Omfattning, hur det gick till osv. Det kanske är två elevers texter som är extremt lika, har man då tagit reda på att det är just ditt barn som skrivit av sin kompis eller tvärtom. Har ditt barn skrivit av text från en källa utan att ange den. Överväg möjligheten att det kan vara sant, även om ditt barn inte förstod att hen gjorde fel.