• Anonym (Ts)

Clearblue med veckoindikator

Jag vet att man inte ska bryta upp testerna, men om man ser ?alla? som gjort det så säger de att när testet slår om till 3+ är alla tre streck inuti lika starka. 

Det stämde också på mig i förra graviditeten.

Är detta så? Finns det nån som fått 3+ där strecken inte varit lika starka - dvs att detta att det är en sanning att man ska kunna se det själv är falskt?

Eller ?kan? man läsa av cbs digitala tester själv med så att säga?

• Svar på tråden Clearblue med veckoindikator
  • Anonym (Ts)

Ingrn som vet?

tycker alla säger att man inte kan se inuti på en veckoindikator-CB och ändå så säger folk att de tydligt ser att de var i 2-3 eller 3+ när ee bröt upp och jämförde. Att de såg stt strecken ökade i styrka.

känns bara så poänglöst med ett digitalt då ju om man ändå lika gärna kan bara se vanliga streck som blir starkare, som på ?vanliga? gravtester???

• Anonym (Anna)

Det ÄR poänglöst. Du kan lika gärna ta en vanlig sådan teststicka som man köper för 10 kr och späda din urin med en lika stor mängd vatten tills du hittar den nivå som gör att testet blir positivt. Genom att räkna antalet spädningar och att kolla vilken nivå testet reagerar på, kan du räkna ut ditt hcg. Sen kan du vänta två dagar, göra ett nytt test med lika många spädningar plus en extra. Blir det då positivt har nivån dubblats.

Problemet är att urin-hcg inte korrelerar så bra med blod-hcg, att nivåerna vid en viss vecka skiljer sig markant från kvinna till kvinna och att testerna inte är exakta (står det 25 på ett paket med 5 teststickor så reagerar kanske 2 av dem på 25, en av dem på 15 och 2 av dem på 10). Därför säger detta experiment ingenting, och det digitala testet är inte heller särskilt pålitligt. 

• Anonym (Anna)

Jag glömde svara på frågan. Ja, du kan läsa av det själv. Ta reda på de olika testernas känslighet. Blir ett av strecken svagt positivt ligger du antagligen rätt nära det värdet. Leta sen upp en tabell med hcg-värden vid olika veckor (eller använd testtillverkarens egen tabell). 

Svar på tråden Clearblue med veckoindikator