• Anonym (Ts)

Svärmor lägger sig i läggningsrutin

Vår lilla är 5 månader och har alltid sovit i egen säng från start då BVC sa ägt att det är bäst så pga plötslig spädbarnsdöd etc. Vi har därmed vant henne vid det. Ibland somnar hon vid bröstet eller vid famnen. Men mestadels på dagarna/kvällarna så har vi henne i famnen och när hon är övertrött så lägger vi ner henne i sängen och hon ligger vaken en liten stund jättelugn innan hon till slut somnar själv. Svärmor var här förra veckan och jag kände hur hon tittade på mig när jag la ner mitt trötta vakna barn i sin säng. Jag har tidigare fått försvara mig ang att hon inte sover med oss i vår 120 cm säng och då lutat mig tillbaka på vad BVC sagt.

Vid nått tillfälle hade hon tydligen pratat med min sambo om vår läggningsrutin. Hon sa att barn måste få somna i famnen eller nära en vuxen, att dom måste få gosigosandet, att det är jätteviktigt. 

Jag vet att närhet är viktigt för små barn men är det verkligen så fel att vår lilla kan sköta den sista biten av insomningen själv? 
  • Svar på tråden Svärmor lägger sig i läggningsrutin
  • Anonym (Mamma)

Ni gör helt rätt! Om ert barn känner sig tryggt nog att somna på det sättet så är det absolut bäst så. BVC har rätt till 100 % och svärmor ska inte lägga sig i. Jag förstår att hon tänker på barnets bästa men hon känner så klart trygghet och närhet från er vuxna under sin vakentid så att det räcker.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-08 12:34:11 följande:

Ni gör helt rätt! Om ert barn känner sig tryggt nog att somna på det sättet så är det absolut bäst så. BVC har rätt till 100 % och svärmor ska inte lägga sig i. Jag förstår att hon tänker på barnets bästa men hon känner så klart trygghet och närhet från er vuxna under sin vakentid så att det räcker.

Tack! Såå skönt att höra!
  • Anonym (A)

Ni har hittat en rutin som funkar för er och som barnet är tryggt med. Bra jobbat! Andra kan tycka vad de vill men ni känner ert barn bäst. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2022-11-08 12:40:55 följande:

Ni har hittat en rutin som funkar för er och som barnet är tryggt med. Bra jobbat! Andra kan tycka vad de vill men ni känner ert barn bäst. 

Tack! ja det känns jättebra för oss alla. När vi är hos svärmor så sover vår lilla i sin liggdel i vagnen nära oss andra i samma rum och när jag kommit tillbaka till ex bordet och satt mig vid de andra igen så frågar hon alltid om h*n somnat. Brukar ju alltid svara nej.. men snart så, hon brukar ju ligga vaken en liten stund innan hon somnar. 
  • EpicF

Ni gör helt rätt och nu gör dessutom något som fungerar och passar erat barn. 

Alla barn vill inte samsova, eller ha gosigosandet innan läggdags. Barn är olika, vilket din svärmor tydligen inte förstår. 

Skit i vad svärmor säger och fortsätt med det som fungerar bäst för erat barn. 

• Anonym (Vi)

Om det funkar så grattis! Och skit i vad svärmor tycker. Vårt första barn sov i egen säng från första natten hemma. Vår andra icke sa nicke. Man gör det som funkar bäst. Glad

• Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-08 12:46:59 följande:
    Tack! ja det känns jättebra för oss alla. När vi är hos svärmor så sover vår lilla i sin liggdel i vagnen nära oss andra i samma rum och när jag kommit tillbaka till ex bordet och satt mig vid de andra igen så frågar hon alltid om h*n somnat. Brukar ju alltid svara nej.. men snart så, hon brukar ju ligga vaken en liten stund innan hon somnar. 
    Jag tycker att det är en sund rutin. Nu är barn olika men jag ser stor skillnad på mina. Ena har vi kunnat ha ungefär samma rutin som ni och han har kunnat somna på egen hand. Även som äldre, efter att vi läst saga, att ligga själv och bläddra i tidningar, läsa bok etc eller ibland "bara ligga" och komma till ro så småningom. Sen finns det såklart kvällar när det inte funkat så bra men generellt så har han velat ha det så. Medan andra barnet haft ett större närhetsbehov och såklart även fått det, men där har vi haft betydligt svårare att "avlägsna oss" efter bokläsning. Han har inte alls kunnat komma till ro på samma sätt.
    Så ta vara på det!
    Sen kan rutiner ändras men det får man ta då
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-08 12:31:59 följande:
    Vår lilla är 5 månader och har alltid sovit i egen säng från start då BVC sa ägt att det är bäst så pga plötslig spädbarnsdöd etc. Vi har därmed vant henne vid det. Ibland somnar hon vid bröstet eller vid famnen. Men mestadels på dagarna/kvällarna så har vi henne i famnen och när hon är övertrött så lägger vi ner henne i sängen och hon ligger vaken en liten stund jättelugn innan hon till slut somnar själv. Svärmor var här förra veckan och jag kände hur hon tittade på mig när jag la ner mitt trötta vakna barn i sin säng. Jag har tidigare fått försvara mig ang att hon inte sover med oss i vår 120 cm säng och då lutat mig tillbaka på vad BVC sagt.

Vid nått tillfälle hade hon tydligen pratat med min sambo om vår läggningsrutin. Hon sa att barn måste få somna i famnen eller nära en vuxen, att dom måste få gosigosandet, att det är jätteviktigt. 

Jag vet att närhet är viktigt för små barn men är det verkligen så fel att vår lilla kan sköta den sista biten av insomningen själv? 
    Vilket trams av din svärmor. Mina barn har sovit i egen säng från start, eget rum från ca 6 månader. De har alltid lagts i sin säng och somnat lugnt av sig själva. Trygga och lugna. Man ger ju närhet under hela dagen, varför skulle det vara livsnödvändigt de minuterna barnet somnar? 
  • Anonym (ni)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-08 12:31:59 följande:

Ni gör ju helt rätt utifrån hur er bebis och ni vill ha det. Och bebisen får säkert tillräckligt med gos även om hon sover i egen säng.

Den äldre generationen kommer nog alltid att vilja lägga sig i hur deras barn sköter sitt föräldraskap. Ibland för att de blir oroliga för något, men ibland kanske bara för att de tror att de vet bäst för att de är äldre. Det är lika bra att du börjar öva nu att säga ifrån att tack för omtanken, men ni sköter ert barn, de fick vara föräldrar till sina barn. 
  • Anonym (Vänj dig)

Min svärmor var lite tvärtom. Ojade sig så mycket för att vi hade det så jobbigt för att vårt barn inte ville somna själv. Hon tyckte även att jag ammade för mycket. 

Det är bara att ha en positiv attityd och utstråla självsäkerhet så brukar det lugna sig. 

Svar på tråden Svärmor lägger sig i läggningsrutin