Inlägg från: Anonym (Ubbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ubbe)

Passiva föräldrar

Inget nytt under solen. Äldre generationer har alltid tyckt att den yngre gör fel och att barn och ungdomar är ouppfostrade jämfört med tidigare. Har läst kul exempel både från antikens Grekland och svenskt 1700-tal. 

Som redan skrivits - tidigare släpptes barnen helt ensamma. Om föräldrarna satt på bänken vid lekparken läste de Aftonbladet eller satt djupt försjunkna i Sagan om Isfolket, typ. 

Putta gunga är astråkigt. Mamman kanske står där sammanlagt en timme varje dag ochbputtarnochputtarochbputtar. Står mamman bakom ser inte barnet vad hon gör. Det är inte farligt för barn att föräldern inte pratar konstant med det. 

• Anonym (Ubbe)
    Citronella skrev 2022-11-05 11:00:20 följande:
    Lekland är designade för barn en vuxen får oftast inte plats i tunnlar mm så barn som har medellånga föräldrar (eller längre) skulle aldrig få lov att vara där enligt dig. 
    Hm, det har aldrig hänt oss, att det varit för litet alltså. Och då är min man 185 lång och skitosmidig. Men det kan så klart skilja sig mellan olika lekland. Vi har mest varit på Leos.
  • Anonym (Ubbe)
    Anonym (Always) skrev 2022-11-05 14:13:22 följande:

När jag var barn kördes man ut hemifrån för mamma skulle storstäda, så fick man gå till lekparken själv. Eller så skulle hon vila och hon tyckte att man störde. Eller så skulle pappa vila. Eller så var man bara allmänt för busig. Då kördes man helt enkelt ut. Eller så kördes man ut med något ärende, helt själv. Gå till posten eller affären eller något. Några lekland fanns inte, utöver om det dök upp något tivoli eller en marknad, där barnen släpptes lösa utan uppsikt.

Dagens helikopterföräldrar ger jag faktiskt inte så mycket för. Barn behöver stöta på diverse och lösa saker själva. Det är så de lär sig. 

Det är en balansgång, tycker jag. Barn förolyckades oftare förr och mobbning pågick utan att vuxenvärlden hade någon aning. Jag känner också folk som kände sig som försummade som barn när de bara släpptes ut sådär. Man får hitta den gyllene medelvägen för det specifika barnet. 
Svar på tråden Passiva föräldrar