• Xenia

Mitt barn mår dåligt

Eftersom pappan motarbetar dig tycker jag du borde ansöka om enskild vårdnad. Brister han inte i omsorg också när han förhindra barnet att få komma till Bup?

Det är en konstig lag som gör att en förälder inte kan söka hjälp för sitt barn om den andra föräldern motsätter sig det. Den lagen är sannerligen inte för barnens bästa.

Men kan inte du hitta på roliga saker med bägge barnen när den yngsta är där? Mår hen dåligt för att hen tror på vad pappan säger eller för att hen får dåligt samvete över att vara hos dig?

Mår inte ditt äldsta barn också dåligt av att pappan tagit avstånd fråm hen?

• Xenia

Det äldre barnet är ju säkert nu, även om det blev bortvalt av sin far..

Men jag tror att det yngsta barnet skulle behöva prata med någon. Kanske har pappan förbjudet det att berätta något för sin mor. Till Bup får det inte komma. Och kuratorn i skolan vill det inte prata med?

Men om du ansöker om enskild vårdnad måste väl soc göra en utredning? Om du som orsak till ansökan anger att pappan baktalar dig och att barnet därför mår dåligt. Du kan ju också uppge att pappan helt tagit avstånd från sitt äldsta barn.

Hur kommer syskonen överens, mtp att pappan dels baktalar även syskonet inför det yngsta barnet, dels överöser det yngsta med saker men inte ger något till det äldsta?

• Xenia
    Anonym (ts) skrev 2022-11-02 17:32:29 följande:
    Soc har gjort 2 utredningar, en i samband med tvist och en pga orosanmälan. Båda gångerna kom de fram till att vi är kompetenta föräldrar.

Syskonen har svårigheter relaterat till situationen, absolut. 
    Hur går sådana utredningar till? Är det någon barnpsykolog som talar med barnen?

Om de tycker att fadern är kompetent trots att han
    1) behandlar sina barn helt olika och favoriserar det ena och struntar i det andra
    2) baktalar dig

så tycker jag inte de verkar särskilt kompetenta.

Kan du försvara dig inför ditt yngsta barn utan att säga rent ut "din far är en lögnaktig egoist"? Verkar hen lita på dig?

Mitt eget barn var ju alltid öppen inför mig om sina problem, både när hon var 9 år och 12 år, senare blev hon mer förbehållsam. Men vi hade ju inte samma komplicerade situation.

Det är väl vanligt med syskonbråk och avundsjuka. Men synd om pappan skulle lyckas slå en kil mellan barnen så att det alltid blir en ömsesidig misstro mellan dem.

Tycker den yngsta om att träffa sina morföräldrar el vill hen bara vara hemma med dig när hen är hos dig?
Svar på tråden Mitt barn mår dåligt