Någon som övertalat till klassuppflyttning?
En gammal kompis till mig fick börja skolan ett år tidigare, det var ju vanligare på 80-talet än idag. Hon låg före sina jämnåriga och hade dessutom kompisar som var ett år äldre. Det har gått bra för henne, hon har alltid varit en av de bästa i klassen trots att hon var ett år yngre. Socialt mogen också, vad jag vet. Idag är hon forskare.
Sen var hon egentligen bara några månader yngre än många i hennes klass. Hon är född tidigt på året, så hon hann ju fylla 18 innan studentfesterna började.
En av mina kusiner är född sent på året och fick börja skolan ett år senare, då han inte ansågs riktigt skolmogen än. I praktiken är var han alltså bara några månader äldre än många i sin klass. Han har väl aldrig varit någon stjärna i teoretiska ämnen, har alltid varit mer praktiskt lagd, men hade aldrig problem att klara skolan. Det har gått bra för honom också, idag jobbar han i ett hantverksyrke.
Det är möjligt att det är skillnad på att börja tidigare (eller senare) och att flytta upp eller ner en klass, och man ska inte flytta på barn lättvindligt. Men på TS beskrivning tycker jag det låter som barnet borde flyttas upp. Långt före i alla ämnen (?), mår inte bra, har kompisar i den övre klassen och nuvarande läraren klarar inte att stimulera eleven. Det är skillnad på tillfälliga "spurtar" och barn som alltid har legat långt före, samt även är socialt mogna. Barn är ju olika precis som vuxna och bör inte tvingas in i samma mall.