Någon som övertalat till klassuppflyttning?
Vilka argument använde ni? Skolan är av oklar anledning emot att man flyttas upp, men anpassar inte heller så eleven lär sig något. Barnet går i lågstadiet om det spelar roll.
Vilka argument använde ni? Skolan är av oklar anledning emot att man flyttas upp, men anpassar inte heller så eleven lär sig något. Barnet går i lågstadiet om det spelar roll.
Det finns föräldrar som har lyckats med det, eller så har lärarna varit flata och velat vara 'snälla', men det är inte snällt att låta ett barn som inte klarat sin årskurs att flytta upp.
Frågan som borde ställas egentligen är vad som kan krävas av skolan. Skolan bör göra en utredning om eleven överhuvudtaget tillhör grundskolan eller om denne ska gå i anpassad grundskola.
Om eleven inte ska gå i anpassad grundskola så måste de utreda vart skolan själva brister och åtgärda det.
Det du kan göra är att kräva att de gör en sådan utredning och att anmäla till skolinspektionen.
Det finns föräldrar som har lyckats med det, eller så har lärarna varit flata och velat vara 'snälla', men det är inte snällt att låta ett barn som inte klarat sin årskurs att flytta upp.
Frågan som borde ställas egentligen är vad som kan krävas av skolan. Skolan bör göra en utredning om eleven överhuvudtaget tillhör grundskolan eller om denne ska gå i anpassad grundskola.
Om eleven inte ska gå i anpassad grundskola så måste de utreda vart skolan själva brister och åtgärda det.
Det du kan göra är att kräva att de gör en sådan utredning och att anmäla till skolinspektionen.
Förstår inte ditt svar öht. Vadå anpassad grundskola?
Hur är den sociala biten? Var har barnet sina kompisar?
Oklar anledning? Vad säger de när du frågar varför de inte vill? Kan tänka mig att de inte anser det lämpligt av någon anledning, antagligen är ditt barn inte redo för nästa årskurs trots att hen är duktig inom vissa områden. De kanske helt enkelt anser att det behovet inte finns just nu.
Eftersom detta också bara handlar om lågstadiet kan det mycket väl bli så att ditt barn kommer att ligga på "rätt" nivå inom några år. Skulle man då flytta upp i förtid kommer hen få svårt längre fram istället, och då kanske tvingas flytta ner igen. Bättre då att avvakta och se.
Skolan har skyldighet att se till att alla barn utvecklas, även de som ligger långt fram. Vad säger skolan när du ber dem ge mer utmanande material?
Kan du inte ge ditt barn extrauppgifter eller liknande på fritiden?
Något som kan vara negativt med att flytta upp en klass i skolan är att barnet kanske inte hunnit blivit myndigt än när han eller hon tar studenten.
Det kanske inte låter som en Big deal just nu, men jag lovar dig, många som går ut gymnasiet vill nog kunna vara med och festa. :)
Finns inget som hindrar, de vill bara ha homogena klasser.
Barnet ligger antagligen före i mycket i årskursen över också, men då jämnas det iaf ut lite mer. Hen har flera kompisar i den klassen också.
Hen ska inte behöva må dåligt och vara deprimerad i flera år för att klassen kanske kommer ifatt så småning om.
De har gett anpassat material, men det räcker inte och ofta är även det på för låg nivå.
Hen låg långt före redan när de började fsk klass och det har gått två år nu utan att de fått barnet att känna sig stimulerad.
Finns inget som hindrar, de vill bara ha homogena klasser.
Barnet ligger antagligen före i mycket i årskursen över också, men då jämnas det iaf ut lite mer. Hen har flera kompisar i den klassen också.
Hen ska inte behöva må dåligt och vara deprimerad i flera år för att klassen kanske kommer ifatt så småning om.
De har gett anpassat material, men det räcker inte och ofta är även det på för låg nivå.
Hen låg långt före redan när de började fsk klass och det har gått två år nu utan att de fått barnet att känna sig stimulerad.
Faktiskt ja. Hen gör saker hemma, men ska man inte få lov att utvecklas i skolan också?
Finns inget som hindrar, de vill bara ha homogena klasser.
Barnet ligger antagligen före i mycket i årskursen över också, men då jämnas det iaf ut lite mer. Hen har flera kompisar i den klassen också.
Hen ska inte behöva må dåligt och vara deprimerad i flera år för att klassen kanske kommer ifatt så småning om.
De har gett anpassat material, men det räcker inte och ofta är även det på för låg nivå.
Hen låg långt före redan när de började fsk klass och det har gått två år nu utan att de fått barnet att känna sig stimulerad.
Finns inget som hindrar, de vill bara ha homogena klasser.
Barnet ligger antagligen före i mycket i årskursen över också, men då jämnas det iaf ut lite mer. Hen har flera kompisar i den klassen också.
Hen ska inte behöva må dåligt och vara deprimerad i flera år för att klassen kanske kommer ifatt så småning om.
De har gett anpassat material, men det räcker inte och ofta är även det på för låg nivå.
Hen låg långt före redan när de började fsk klass och det har gått två år nu utan att de fått barnet att känna sig stimulerad.