• Roxwell

När blev jag gravid?

Sitter i en jobbig sits! Är gravid men har haft samlag med två olika män. Ska boka in mig på barnmorska idag. Kan dom hjälpa mig se hur långt gången jag är via tex VUL? Är jätte viktigt att jag får reda på vem som är pappan. Vi har tänkt göra faserskapstest men går endast först 9 och man bekostar detta själv vilket inte är billigt.., Påhopp undanbedes. Min man och jag är båda med på den andre mannen. 

21/9 och 8/10 är datum som jag träffat den andre mannen men han har inte kommit i mig och dessutom tagit dagen efter piller. Men ändå orolig. man har ju hört om folk som ändå blivit gravida. enligt appen är jag gravid i vecka 5 men eftersom akut ppiller stör cykeln så behöver det inte stämma tänker jag. Tankar någon? Kan barnmorskan se när jag blev gravid? Funderar även på att boka privat undersökning vid sidan om för två olika utlåtann

• Svar på tråden När blev jag gravid?
  • Anonym (S)

Oj ja det var inte den lättaste situationen. 

Behöver nog veta fler detaljer för att kunna lista ut vem som är pappan. När hade du mens senast? När har du haft sex med din man? Och när tror du att du hade ägglossning?

• Anonym (Anonym)

Bm kan bara räkna ut vilken vecka och dag du är på utifrån ultraljudet. Dock är det svårt att räkna ut exakta dagar när det är så tidigt. Men bm kan inte säga exakt vilken dag du hade äl på. Pga det så räknas ju första gravidveckan från förra mensens första dag och framåt. Men för att kunna räkna ut lättare så behövs mer detaljer som S sa, när du hade sista mensen och hur lång din lutealfas brukar vara. Samt när du hade sex med din man.

• Roxwell

Min senaste mens var 15-19 september. Efter intag av akut ppiller så fick jag blödning även 27-30 september. Vet inte om det blev en mens eller mellanblödning. Blödde mer än jag brukar men hade inte ont vilket jag brukar ha. Sex men min man har jag haft i princip varannan dag hela perioden 

• Roxwell

har iaf förhoppning att barnmoskan kan utesluta om befruktning skedde 21/9 eller 8/10.. :( kan jag inte garantera ngt måste det bli abort.. eller invänta faderskapstest men som sagt blir det då en ?sen? abort i v10. Vill helst undvika det såklart. Men måste veta att det är min mans. 

• Anonym (Hold my beer)

Ja det skedde inte den 21/9 iaf för då hade du fortfarande mens och alltså ingen ägglossning. 8/10 kan du ha blivit gravid, spelar ingen roll att han inte kom i dig för det kan finnas spermier i försatsen också. Tog du dagen efter-piller då också? Det är inte ett slags abortpiller som avbryter en graviditet, det skjuter bara upp ägglossningen, så om den redan var igång så hjälper inte pillret.

Tänkte du göra abort om det inte är rätt pappa eller? Förstod den andra mannen vad han gav sig in på, att han riskerade att bli pappa?

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-10-21 16:08:52 följande:

Ja det skedde inte den 21/9 iaf för då hade du fortfarande mens och alltså ingen ägglossning. 8/10 kan du ha blivit gravid, spelar ingen roll att han inte kom i dig för det kan finnas spermier i försatsen också. Tog du dagen efter-piller då också? Det är inte ett slags abortpiller som avbryter en graviditet, det skjuter bara upp ägglossningen, så om den redan var igång så hjälper inte pillret.

Tänkte du göra abort om det inte är rätt pappa eller? Förstod den andra mannen vad han gav sig in på, att han riskerade att bli pappa?

Sry, ser att mensen tog slut den 21/9 men nej, det var ändå inte då befruktningen skedde för äggen är inte tillräckligt mogna då.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-10-21 16:09:35 följande:
    Sry, ser att mensen tog slut den 21/9 men nej, det var ändå inte då befruktningen skedde för äggen är inte tillräckligt mogna då.
    Men suck.... 19/9 så klart.
  • Roxwell

Tack för svar! Nä, 21/9 kånns ologiskt eftersom det var 2 dagar efter mens. Men om det kan ha skett den 8/10, kan utslag verkligen ges på gravtest den 20/10?

• Roxwell

Min man vill inte behålla om vi inte kan garantera. Den andre mannen visste att jag inte skyddade mig men lovade att inte komma i mig plus tog dagen efter piller (medveten om att det bara funkar innan Äl)

• Anonym (Anonym)

Roxwell: Kan inte citera just nu så skriver så här. Ja du skulle absolut kunna få positivt på ett graviditetstest den 20/10 om du blev gravid runt den 8/10. Jag har plussat så tidigt som 10 dagar efter ägglossning så det är fullt möjligt. Men om du plussade för att din mens var sen så kanske inte den 8/10 är troligt då du skulle haft en väldigt kort lutealfas, alltså tiden mellan ägglossning och mens. Om du däremot plussade för att du tog ett graviditetstest innan missad mens så skulle det kunna vara så att du hade ägglossning runt den 8/10.

• Anonym ((Mamma))

Om din senaste riktiga mens började 15 sept och du har ca 28-30 dagar i din cykel så borde befruktningen skett i slutet av september. Så du var redan gravid 8/10. Akut p-piller skadar inte ett eventuellt foster då det är ungefär samma hormoner i dem som i vanliga p-piller och man kan ju vara gravid trots p-piller. Minns du om du och din man har haft sex typ 29sept - 1 okt? Måste ju ha varit i slutet av den konstiga blödningen då. 

Akut p-piller skjuter ju bara upp ägglossningen om ägglossningen ligger i närtid om jag har förstått det rätt. Du tog akut p-piller runt den 21/9 men skulle inte ha ägglossning förrän typ 30 sept så jag tror inte att den påverkade din ägglossning.

Men spermier överlever 5 dagar i livmodern så pillerna kanske skjuter upp ägglossningen i 5 dagar då.
    Säg att din ägglossning blev uppskjuten fem dagar, då hamnar befruktningsdagen på ungefär 4-5/10. 
    Hade du och din man sex där runt omkring? 

Jag är ingen expert men jag tror inte att du blev gravid med den andra mannen utifrån datumen. Om du då också har haft regelbundet sex (med utlösning i dig) med din man under denna tiden så känns det som att det är mycket större chans att barnet är hans. 

Hoppas att allt löser sig :)

• Anonym (Hold my beer)
    Roxwell skrev 2022-10-22 01:10:51 följande:

Tack för svar! Nä, 21/9 kånns ologiskt eftersom det var 2 dagar efter mens. Men om det kan ha skett den 8/10, kan utslag verkligen ges på gravtest den 20/10?

Ja det kan det absolut. Det finns idag inget sätt att garantera vem som är pappan, du måste få en läkare som med UL bestämmer antalet veckor.
Svar på tråden När blev jag gravid?