• flemens

Cykelhjälm

Jag använder cykelhjälm. I början tyckte jag det såg töntigt ut, men efter ett par år efter jag började cykla dagligen är jag glad att jag hade den då jag lyckades ramla med cykeln och slog i huvudet hårt. Klarade mig med spricka på revbenen.

• flemens
    flemens skrev 2022-10-30 17:19:38 följande:

Jag använder cykelhjälm. I början tyckte jag det såg töntigt ut, men efter ett par år efter jag började cykla dagligen är jag glad att jag hade den då jag lyckades ramla med cykeln och slog i huvudet hårt. Klarade mig med spricka på revbenen.

Kan lägga till hur det gick till. På väg till jobbet har jag en lång backe som jag susar nerför. Eftersom det inte fanns några bilar på vägen så rullade jag på den istället för cykel/gångbanan eftersom man får upp högre fart (kring 40km/timmen) vid slutet av backen skulle jag tillbaka till cykel/gångbanan men såg en annan cyklist som var på väg upp för backen så för att hålla mig undan henne så tog jag trottoarkanten för snävt, alltså en som som har vinklade stenar, och det var blött så jag gled på den med framhjulet så jag tappade balansen.

Jag hade förstås bromsat in, men man faller hårt ändå. Föll på sidan fick armen under mig, som då spräckte revbenet och huvudet slog hårt i backen. Plasten på hjälmen sprack men inte frigoliten. Jag använder en hjälm med "MIPS" men jag vet inte om det hade nån betydelse.

Svar på tråden Cykelhjälm