Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Flytta norrut?

En stor sak är klimatet. Arjeplog och Kiruna har knappt sommar öht och oerhört långa vintrar med mycket snö. Umeå är mildare, men ändå vinter. Och kanske lite mentaliteten? Det är en oerhörd skillnad att flytta till en större stad med mycket blandat folk än små orter långt uppe i norr. Pratar du dessutom skånska kommer folk ha svårt att förstå vad du säger. Nästa grej är folkmängd och vad du vill i framtiden. Hela Arjeplogs kommun är några tusen så vill du gifta dig och få barn kanske du ska välja nåt större ställe. Vill du ha stort utbud av nöjen måste det bli en större ort också. Men även södra Sverige finns ju och behöver lärare på många orter. Du får väga in alla aspekter av att flytta nånstans helt enkelt.

• Jag är bara jag

Du är ju flyttbar igen om det nu skulle skuta sig och du inte trivs. Men kolla runt lite till innan du bestämmer dig. Jag är född där uppåt och minns den djävulusiskt kalla vintern 85-86. Det var ca 2 månader på raken med drygt 30 minusgrader. Då pratar vi inte långkallingar och fingervantar inte utan en helt annan arsenal kläder!

Svar på tråden Flytta norrut?