• Xenia

Varför väljer man ett sånt liv?

Anonym (Han) skrev 2022-10-17 15:28:10 följande:
    Varför väljer man ett sånt liv?

Varför är det så många som väljer att ha ett jobb med låg lön och samhällsstatus i 20-30-40 år när vi i Sverige har så bra tillgång till att utbilda sig högre? Varför vill man vara en slav och att folk ska se ner på en i hela ens vuxna liv? Jag har till exempel träffat folk som definitivt haft hjärna för att plugga till läkare men som sliter som undersköterskor. Jag förstår inte varför man väljer det livet och sen klagar på att man är fattig. 

Vilket klassförakt!

"vill vara en slav och att folk ska se ner på en"

Vill du avsiktlig provocera?

Om alla skulle ha de högavlönade statusyrken som du tycker är de enda som räknas, då skulle Sverige stanna. Om alla på sjukhuset var läkare men ingen undersköterska m fl låglöneyrken, då skulle inte sjukhusen fungera.

Vilka klagar på att "de är fattiga" för det första? Har någon klagat direkt till dig?

De kanske tycker att deras arbete är värt en högre lön?

De kanske tycker att man ska kunna försörja sig och sina barn även om man inte har hög lön.

De kanske tycker att matpriserna och energipriserna nu gör att de är för fattiga medan de klarade sig bra utan.
  • Xenia
    Anonym (Han) skrev 2022-10-17 23:09:50 följande:

Vad jag menar är att det är så enkelt att plugga i Sverige med studielån och ändå väljer normalbegåvade människor att byta blöjor på gamlingar? 

Och det ska du vara jäkligt tacksam för! Vem tycker du ska ta hand om dina gamla föräldrar, du själv?

Vem tror du kommer att ta hand om dig när du blir gammal och hjälplös? Jo, just de som du föraktar.

Tycker du att efterblivna ska göra det jobbet? Tror du inte att det behövs både omdöme och empati för att ta hand om gamla?
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?