Varför väljer man ett sånt liv?
Det finns ju annat i livet som lockar. Alla vill inte leva för arbetet. Nu lever vi väl kanske inte riktugtvså längre, men när vi hade småbarn levde vi på nästan ingenting. Jag pluggade hemma utan lån och maken var först lastbilschaufför och jobbade sedan 75% i en lastbilsverkstad för nästan ingen lön alls. Men tänk vad mycket tid vi hade tillsammans och med barnet. Det var värt allt och ingen av oss upplevde oss som det minsta fattiga eller som slavar(snarare som oerhört fria och oberoende). Sedan jobbade maken upp sig(jag jobbade hemifrån) så man kan väl inte säga att vi är fattiga längre, men det är väldigt skönt att han tog den hem istället för att dra på sig en massa studieskulder som många av hans kollegor )under åren) gjort utan att de tjänar mer än maken för det. Vi kunde ha det bättre ekonomiskt än vad vi har det nu, men vi har återigen valt friheten i att jag är hemma. Och maken började nyss ett nytt jobb. Två företag drog i honom. Det ena företaget erbjöd en hög chefstjäns med mycket hög lön och bonus. Men det arbetet innebar mycket resor, kontorstid och en massa social "hysterisk medelklass-press" i form av obligatorisk padel, fin-aw:ande och meeedveeeetenheeeeet ...ovh det pallar vi inte med. Nä, maken valde det fria arbetet med lägre lön(men tillräckligt med övertid och jourtillägg) där han sköter sig och företaget själv och kollegorna och VD:n är rediga no nonsense-peeps.
Alla(nåja, de flesta) jobb behövs. Var glad att någon vill göra det du vill slippa.